تحریم در بخش پتروشیمی کاملاً شکست خورده است

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در مجمع عمومی سالانه این شرکت اظهار داشت: طرح‌های پتروشیمی لردگان، الفین ایلام، فاز نخست پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، بخش نخست فاز اول بهسازی و ساخت تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق نفت‌خیز جنوب و واحد سولفات پتاسیم ارومیه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

وی افزود: با بهره‌برداری از سه طرح پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، الفین پتروشیمی ایلام و پتروشیمی لردگان تا پایان امسال، حدود ۶ میلیون تن معادل ۲۷ تا ۲۸ درصد ظرفیت نصب‌شده هلدینگ خلیج فارس افزایش می‌یابد.

ربیعی با اعلام اینکه “هلدینگ خلیج فارس افزایش سرمایه از مبلغ ۹۱.۵ به ۱۵۰ هزار میلیارد ریال را از محل سود انباشته در برنامه دارد”، گفت: در سال گذشته، کند شدن روند رشد اقتصاد جهان، جنگ بزرگ اقتصادی بین آمریکا و برخی کشورها همچون چین، کاهش تقاضای مواد اولیه در دنیا و نوسانات و افت قیمت نفت را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش ISIS درآمد شرکت‌های پتروشیمی در سال گذشته افزایش یافت، اما کاهش حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی را در عرصه جهانی شاهد بودیم؛ اگر نمودار سود سهام شرکت سابیک عربستان را بررسی کنیم، می‌بینیم که ظرف ۱۰ سال گذشته روند کاهشی سود این شرکت شاخص بوده است.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تصریح کرد: در نفت و نفتا، متوسط قیمت در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۲۳ درصد افزایش داشته، اما در نیمه سال ۹۷ همزمان با آغاز تحریم‌ها علیه ایران، قیمت نفت به‌شدت سقوط کرد؛ همچنین نمودار قیمت‌های پلی‌اتیلن در سال ۹۶ صعودی، اما در سال ۹۷  نزولی بوده است.

ربیعی با بیان اینکه “در تحریم‌ها علیه ایرانْ به صفر رسیدن صادرات نفت کشورمان و حذف محصولات پتروشیمی ایران از بازار جهانی هدفگذاری شده بود”، گفت: هیچ‌کدام از این اهداف محقق نشد و در خصوص پتروشیمی به‌صراحت تأکید می‌کنم که تحریم در بخش پتروشیمی کاملاً شکست خورده، اما زحمت و هزینه‌هایی برای فعالان این صنعت داشته است.

وی افزود: مشکلات تحریم‌ها در صنعت پتروشیمی اعم از حمل‌ونقل دریایی و انتقال ارز و… را شناسایی کردیم و برای هرکدام راه‌حل‌هایی پیدا و از مشکلات عبور کردیم.

بیشتر بخوانید:

با وجود تحریم‌ها، رتبه جهانی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ۳ پله صعود داشته است

رونق تولید پتروشیمی امیرکبیر در شرایط تحریم

تاب‌آوری ایران مقابل تحریم‌های آمریکا بیش از ۱۰ سال است

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با یادآوری اینکه “در سال گذشته شاهد نوسانات بالای نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان تا بیش از ۱۸ هزار تومان بودیم”، گفت: در نیمه نخست سال گذشته رشد تقاضای محصولات پتروشیمی را به‌صورت بی‌منطق و غیرواقعی در داخل کشور شاهد بودیم که علت آن فقط رانت ارزی ناشی از تعیین نرخ ارز۴۲۰۰تومانی بود.

وی ادامه داد: در سال گذشته پس از برداشته شدن سقف رقابت و آزادشدن قیمت‌ها در بورس کالا، شاهد آرامش بازار بودیم و اکنون نیز بازار محصولات پتروشیمی در داخل کشور در شرایطی قرار دارد که عرضه بیش از تقاضا بوده و بازار در شرایط آرامی قرار دارد.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/10062کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/10062/تحریم-در-بخش-پتروشیمی-کاملاً-شکست-خورد/کپی شد!