گزارش| چرا روند ابتلا به کرونا در خوزستان صعودی شد؟

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، بیماری کرونا، این ویروس منحوس که از بهمن ماه سال گذشته وارد ایران شده است، روندهای صعودی و نزولی را به خود دیده است. این روند در یک هفته گذشته در خوزستان سیر صعودی داشته و با وجود تلاش‌ شبانه روزی مدافعان سلامت آمار در در خوزستان سربه آسمان گذاشته است.

پرواز صعودی کرونا در خوزستان

این سیر صعودی طوری بوده است که در چند روز گذشته مسئولان وزرات بهداشت لب به اعتراض گشوده و اظهار نگرانی کرده‌اند. مسئولان خوزستان نیز با تشکیل شورای تامین اقدامات لازم برای مهار این ویروس را دوباره از زیر میز به روی میز آوردند.

آمار کرونا به روایت سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

آمار در خوزستان به روایت علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نشان می دهد که : طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۶مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در خوزستان شناسایی شد که با احتساب این موارد مجموع مبتلایان به ۴ هزار و ۴۵۹ نفر افزایش یافت. شهرستان اهواز با شیب تند در صدر شهرستان‌های گرفتار و شهرهای مانند دزفول و شوشتر در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

هر چند در کنار این آمارهای نگران کننده؛ آمار امیدوار کننده نیز کم نیستند. بهبود ۳ هزار و ۶۴۹ بیمار و وجود تخت‌های خالی و اولویت دهی به بیماران مسن از خبرهای است که ضمن بیان جهد و جهادهای شبانه روزی مدافعان سلامت، نشان از روند مناسب بهبودی و درصد پایین فوت شدگان است.

مواسات و کمک‌های مومنانه مردم شیب صعودی تر داشته است

مواسات و کمک مومنانه، واکنش مردمی برای مقابله با این بیماری منحوس بود. در حالی که فرهنگ وحشی غرب با قتل و غارت فروشگاه‌ها به استقبال این بیماری رفتند، مواسات و همدلی و کمک های انسان دوستانه پاسخ دینی و فرهنگی مردم ایران به مشکلات ناشی از این ویروس کرونا بود.

بعد از تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مؤمنانه و رزمایش همدلی به اقشار آسیب‌دیده در اثر کرونا، در خوزستان قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) با حضور مسئولان حکومتی و حاکمیتی برای یاری کردن به مردم گرفتار کرونا تشکیل شد.

این قرارگاه با ایجاد ساختارهای مردمی و جهادی در تمامی شهرستان ها با سازماندهی کمک های خیرین و ادارات به طوری هفتگی به رزمایش پرداخته و در اهواز در ۳ مرحله و در هر مرحله بیش از ۵۰ هزار بسته معیشتی بین مردم مستمند که شناسایی شده شده بودند، توزیع کرد. بسته‌های معیشتی که قرار نیست حالا حالاها تمام شود و تا زمانی که کرونا باشد، سیل کمک‌ها نیز جاری است.

رزمایش مواسات به بسته‌های غذایی محدود نشدند

رزمایش مواسات به توزیع بسته‌های غذایی محدود نبوده و فعالان مساجد بسیاری از صنوف و کسبه و افرادی را که در پرداخت اجاره‌بها مشکل دارند شناسایی و ذیل این رزمایش به این افراد نیز کمک‌رسانی می‌شود.افرادی که اقساط عقب افتاده بانکی دارند و دچاری بیماری خاص هستند نیز در رزمایش مورد حمایت قرار می‌گیرند.

علی بوداقی عضو هیات علمی جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز درباره رفتارهای اجتماعی در پی شیوع کرونا در کشور اظهار داشت: در مخاطرات اجتماعی سرمایه روانشناختی جامعه متاثر می شود. سرمایه‌گذاری در اعتمادسازی، بهبود شاخص‌های توانمندی اقتصادی اجتماعی و روانی اقشار آسیب‌پذیر می‌تواند به مدیریت موفقیت‌آمیز پیامدهای سوء یک بحران در مقیاس جهانی کمک کند.

استاد جامعه شناسی: کرونا و همیاری مردمی نوعی نشاط اجتماعی در کشور ایجاد کرد

وی ادامه داد: یکی از پیامدهای کرونا، پیامد اجتماعی و روانشناختی است؛ کرونا نشاط اجتماعی، خودکارآمدی، خوش‌بینی، امید به آینده و اعتماد به نفس جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. وقتی یک اتفاق می‌افتد، برای خروج موفق از آن باید مشارکت‌های اجتماعی فعال‌تر شوند.

این استاد گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار داشت: امروز در برخی از مساجد و اماکن فرهنگی می‌بینیم که مردم در تولید روپوش، ماسک و… با استفاده از ظرفیت خیرین سلامت و… همراهی می‌کنند که این نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری اجتماعی و تقویت‌کننده حس همدلی در یک جامعه است و این همکاری می‌تواند به کاهش اثرات سوء کرونا بر جامعه کمک کند، البته این مساله در صورتی کاملا محقق می‌شود که به مقوله خط مشی و راهبرد و حمایت مالی و عاطفی افراد آسیب‌پذیر توجه شود.

سلامت به عنوان یک حق باید گفتمان سازی شود

بوداقی به مساله حساسیت اخلاقی اشاره و بیان داشت: رسانه ها در این بیماری نقش مهمی در آگاه سازی و ایجاد “حساسیت اخلاقی” دارند. ترویج گفتمان احترام به حق سلامت را باید از طریق نهادهای دینی و مسئول ترویج داد تا افراد از نظر اخلاقی مسئولیت‌پذیر شوند. ابتدا باید سلامت به عنوان یک حق مطرح شود و وظیفه ما این است که خود مراقبت کنیم و به سلامتی دیگران نیز اهمیت دهیم.

علت افزایش صعودی آمار کرونا در خوزستان از مسایلی است که انتقادهای را به مسئولان محلی و کشوری وارد کرده و موجی از نگرانی مردمی را دنبال داشته است. هر چند ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت معتقد است اپیدمی در خوزستان نسبت به سایر استان‌ها و برخی استان‌های جنوبی کشور نسبت به سایر استان‌ها دیرتر آغاز شده و این موضوع باعث شده که شاهد اوج‌گیری و تشدید بیماری کرونا در این استان‌ نسبت به سایر استان‌ها باشیم.

دلایل افزایش کرونا در خوزستان

به باور مسئولان می‌توان عواملی مانند الف) عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گیری اجتماعی از سوی مردم ب) اقتصاد پایین خوزستان و حاشیه نشینی ج) تصور تاثیر گرمای هوا در نابودی کرونا د) پایان قرنطینه و بازگشایی مشاغل و پاساژها اشاره کرد.

بررسی آماری نشان می‌دهد افزایش در شهرستان‎های کم برخوردار خوزستان روند معناداری داشته است. به طوری که در شهرستان‌های مانند کارون و باوی که از شهرستان‌های حاشیه اهواز هستند؛ امار روند صعودی داشته است. این روند می‌تواند به دلیل اقتصاد ضعیف این مناطق باشد. مردم این مناطق چاره ای جزء حضور بیش از پیش در محیط های خطرناک و پرشلوغ کاری و چشم پوشی از پروتکل‌ها را ندارند.

عدم نظارت مناسب بر اجرای فاصله گذاری اجتماعی از سوی مسئولان

از طرفی عدم نظارت کافی بر حسن اجرای فاصله گزاری اجتماعی از دیگر عواملی است که می‌تواند برای این آمار صعودی اشاره کرد. به طوری که بسیاری از تاکسی ها بیش از ۳ مسافر سوار کرده و یا ادارات هیچ اجباری بر استفاده مراجعه کنندگان از ماسک ندارند و یا پاساژها خارج از ساعات مشخص مشغول به فعالیت هستند.

بافت فرهنگی و دید و بازدیدهای خانوادگی

همچنین بافت فرهنگی و سنتی مردم خوزستان به گونه‌ای است مردم اهل مراودت و دید و بازدیدهای خانوادگی هستند که این سبب شد آمار خانواده های که به بیماری مبتلا شدند، افزایش یابد. عوامل خاصی هم مانند عدم تهویه مناسب به‌دلیل استفاده از کولر گازی و بسته بودن درب و پنجره‌ها منجر به چرخش بیشتر ویروس در خانه‌ها، ماشین‌ها و محل‌های کار باشد که البته عامل اصلی نیست و می‌تواند جزو عوامل افزاینده کرونا باشد.

دلایل استانداری خوزستان برای افزایش آمار کرونا

غلامرضا شریعتی استانداری خوزستان درباره افزایش شیب آمار مبتلایان به کرونا دو دلیل را بیان می کند. وی اظهار داشت: این افزایش به خاطر افزایش قابل ملاحظه تست کرونا و بیماریابی و همچنین عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم در برخی از شهرهای خوزستان است.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه تخت خالی به اندازه کافی در خوزستان داریم بیان داشت: از ۱۰۱۰ تخت پیش بینی شده فقط ۵۱۰ تخت اشغال است. ۱۹۷ تخت برای آی سی یو در نظر گرفته شده است که ۱۴۹ تخت اشغال است بیش از ۴۰ تخت در بخش‌های ویژه مختص بیماران کرونایی هنوز خالی است .

وی اضافه کرد: وضعیت بحرانی نیست اما در برخی شهرها در حال نزدیک شدن به آستانه تحمل هستیم اگر کمی غفلت و قصور کنیم ممکن است کنترل سخت شود و مرگ و میر در خوزستان را بالاتر ببرد.

بازگشت قرنطینه به ۹ شهرستان خوزستان

شریعتی با اعلام وضعیت قرمز در ۹ شهرستان گفت: ادارات و بانک و صنوف خطرناک شهرستان های باوی، هویزه، اهواز، حمیدیه، هندیجان، دزفول، شوشتر،کارون و مسجدسلیمان تا اخر هفته تعطیل هستند. جمعه مجدد شرایط مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای ادامه تعطیلی و یا بازگشت به شرایط عادی تصمیم‌گیری می‌شود.

غیبت معنادار نمایندگان فعلی و میدان‌داری منتخبان مجلس در عرصه مقابله با کرونا

نمایندگان فعلی خوزستان از دوم اسفند تاکنون کار را رها و از خود سلب مسئولیت کردند، به طوری که حتی همایون یوسفی عضو کمیسیون بهداشت مجلس و نماینده وزیر بهداشت در مقابله با کرونا در خوزستان، در جلسات ستاد کرونا حضور نداشته و غیبت معناداری دارند.

مجتبی یوسفی منتخب مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اهواز، با انتقاد از مدیریت کرونا در خوزستان اظهار داشت: در روزهای نخستین کرونا در استان مدیریت صحیح و همراهی مردم شیب این ویروس را نزولی کرده بود. اکنون شرایط در خوزستان نگران کننده است و مردم لازم است شرایط را جدی بگیرند. این مساله را در جلسات ستاد کرونا به مسئولان هشدار دادم

این منتخب مجلس ادامه داد: مسئولان استانی ضمن حمایت از معیشت مردم به ویژه اقشار کم درآمد و شاغلینی که درآمد ثابت ندارند مثل رانندهای تاکسی‌ و کارگران روزمزد، می‌بایست با اتخاذ تصمیماتی مانع شیوع این ویروس شوند.

وی ادامه داد: تا اواخر فروردین شیب منفی بود ولی پایان قرنطینه و نوع تصمیمات مسئولان سبب شد مردم ضوابط بهداشتی را خیلی جدی رعایت نکنند و این تصمیمات نادرست سبب شد دو هفته بعد این گونه شیب صعودی باشد.

مردم یا تصمیمات ستاد کرونا همراهی کنند/ مسئولان خوزستانی برای عید فطر تدابیر ویژه بیاندیشند

یوسفی ضمن خواهش از مردم برای همراهی با تصمیمات ستاد کرونا اظهار داشت: مسئولان لازم است به طور فوری تصمیم‌های مناسب را اتخاذ کنند. به ویژه ما عید فطر را در پیش داریم.این عید در خوزستان دارای آداب و رسوم خاص خود است و مردم در این ایام عید با همدیگر مراودات و دید و بازدید فراوانی دارند و لازم است از الان برای ایام عید فطر تصمیمات مناسبی دیده شود.

وی ادامه داد: تداوم این شرایط بیماری ممکن است کار را برای مدافعان سلامت سخت کند و این کادری که در ۸۰ روز گذشته با تلاش های جهاد گونه آبروی برای نظام ایجاد کردند، اگر روند نزولی نباشد ممکن است دچار تحلیل و فرسایش نیرو شوند.

گزارش از اکبر بهاری

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/11568کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/11568/گزارش-چرا-روند-ابتلا-به-کرونا-در-خوزستا/کپی شد!