میزان زکات فطره از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شد/ ۳ استفتاء جدید دربارۀ زکات فطره

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، کانال فقه و احکام رهبر معظم انقلاب اسلامی در شبکه‌ مجازی به ‌نشانی (leader_ahkam@) جدیدترین استفتائات معظم‌له را مبلغ و مقدار فطریه امسال منتشر کرده است.

سؤال: مبلغ و مقدار مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟

جواب: مکلف باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفرى یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از این ها را هم بدهد کافى است.

(مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۹ شمسی مطابق سال ۱۴۴۱ قمری، بر مبنای قیمت گندم، مبلغ ۱۰ هزار تومان است)

پرداخت فطریه با اجناسی غیر از گندم و جو

سؤال: آیا می‌توانیم غیر از گندم، جو و … که در رساله‌ها گفته شده، جنس دیگر و وسایل دیگری که مورد نیاز فقیر است خریداری کرده و عوض فطریه به مستحق بدهیم؟

پاسخ: باید همان جنس‌هایی که در رساله گفته شده یا پول آن به مستحق داده شود. بله اگر از مستحق برای قبول فطریه و خرید جنس دیگر، وکالت بگیرید، می‌توانید جنس مورد نیاز مستحق را با فطریه بخرید و به او بدهید.

کارت به کارت کردن زکات فطره

سؤال: آیا می توان زکات فطره را برای فقیر کارت به کارت کرد؟

پاسخ: اشکالی ندارد، اما اگر زکات فطره را جدا کرده باشد، تعویض آن جایز نیست و اگر در شهرش، فقیر وجود دارد، پس از جدا کردن فطریه، انتقال آن به شهر دیگر هم بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.

جنس و مقدار فطریه

سؤال: مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟

جواب: مکلف باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفرى یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/11693کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/11693/میزان-زکات-فطره-از-سوی-رهبر-معظم-انقلاب/کپی شد!