اما و اگرهای حضور ایمن دانش‌آموزان در مدارس+جزئیات پروتکل‌های بهداشتی

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، سال تحصیلی جدید از صبح فردا شنبه ۱۵ شهریور آغاز می‌شود. اگر چه پیش از این بارها اعلام شد در وضعیت قرمز هیچ مدرسه‌ای باز نمی‌شود و آموزش‌ها صرفا مجازی است اما یکباره برنامه‌ها تغییر کرد و حالا دیگر وضعیت قرمز، زرد و سفید همه  برابرند یعنی تمام دانش‌آموزان صبح فردا باید در مدارس حاضر شوند با این تفاوت که اگر جمعیت کلاس درس زیاد باشد در وضعیت قرمز دانش‌آموزان به دو یا سه گروه تقسیم شده و بعضی روزها به مدرسه می‌آیند.

در این مدت نابسامانی‌های مشهودی در شیوه اطلاع رسانی وضعیت فعالیت مدارس و اظهار نظرهای متفاوت مسئولان وزارت آموزش و پرورش را شاهد بودیم به عنوان مثال تا دو روز قبل علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی، حضور دانش‌آموزان در مدارس را به اختیار خانواده‌ها اعلام کرد و دقیقا یک روز بعد، اعلام کرد تمام دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند اما روزهای حضور آنها متفاوت خواهد بود و افرادی که به آموزش مجازی و تلویزیونی دسترسی ندارند، روزهای بیشتری را در مدرسه حاضر می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

مدارس بندر امام خمینی(ره) از ۱۵ شهریور ماه بازگشایی می‌شوند

مدارس غیرانتفاعی و مسئله عدالت اجتماعی

حاتم بخشی ۷۰۰ میلیون ریالی شهردار بندر امام خمینی از سفره خالی کارگران شهرداری به یک دبیرستان غیرانتفاعی

۲۵۰دانش آموز دبیرستانی راهی مناطق عملیاتی دفاع مقدس می شوند

او حتی گفت که خانواده‌ها صبح شنبه قبل از حرکت به سمت مدرسه، تماس بگیرند تا مطلع شوند باید به مدرسه بروند یا خیر.

اطلاع رسانی‌های متناقض و بلاتکلیفی خانواده‌ها

نتیجه تمام اطلاع رسانی‌های متفاوت و متناقض این شده که هنوز هم برخی خانواده‌ها دقیق نمی‌دانند صبح شنبه به مدرسه بروند یا خیر و تا این لحظه هم مدرسه به آنها وضعیت را اطلاع نداده است.

بماند اینکه برخی خانواده‌ها با تصور اینکه در شهر تهران آموزش مجازی است هنوز لوازم التحریر لازم برای فرزند خود را تهیه نکرده‌اند یا هنوز وضعیت سرویس رفت و آمد فرزندشان بلاتکلیف است، مدارس هم که تا پیش از این برنامه آموزش مجازی را تنظیم کرده بودند به یکباره متوجه شدند از روز شنبه باید پذیرای دانش‌آموزان باشند و چه بسا بسیاری از آنها هنوز در فراهم کردن فضای ایمن برای حضور دانش آموزان آماده نیستند.

بحران اطلاع رسانی 

تمام این وضعیت‌ها یکبار دیگر بحران تصمیم‌گیری مناسب و اطلاع‌رسانی ضعیف را که پیش از این در ماجرای کنکور‌ کارشناسی مشاهده کردیم، هشدار می‌دهد در حالیکه می‌توانستند از همان ابتدای هفته با اعلام ضرورت حضور تمام دانش‌آموزان در مدارس فرصتی را در اختیار مدارس و خانواده‌ها برای آمادگی لازم قرار دهند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

علاوه برای این مشکلات، موضوع اصلی در بازگشایی مدارس رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی تدوین شده از سوی وزارت بهداشت است.

برای بازگشایی مدارس،  دستورالعمل کاملی تدوین شده است که میزان آمادگی مدارس برای رعایت آنها یک شرط اساسی است.

در دستورالعمل بهداشتی بازگشایی مدارس اشاره شده است بازگشایی مدارس منوط به داشتن امکانات کامل ضدعفونی کننده در مدارس و امکان فاصله‌گذاری مناسب برای صندلی‌ها در کلاسهای درس است، حال باید دید که آیا تمام مدارس قادر به تهیه این امکانات و از همه مهمتر الزام به رعایت ضدعفونی مدارس هستند. آیا حمایت لازم از مدارس خواهد شد تا بتوانند امکانات مورد نیاز برای ضدعفونی روزانه کلاس‌های درس، سرویس‌های بهداشتی  انجام دهند از سوی دیگر ماسک و مواد ضدعفونی کننده دست به میزان لازم تهیه کنند تا در اختیار دانش‌آموزانی که آنها را به همراه نداشتند، قرار بگیرد . این مهم نیازمند تأمین سرانه مالی به صورت مرتب برای مدارس دولتی است.

نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی شرط اساسی بازگشایی موفق مدارس

سرویس‌های بهداشتی روزانه باید دو بار ضدعفونی شوند، یا محیط مدرسه و کلاس‌ها روزانه ضدعفونی شوند، این موارد تا چه اندازه از سوی مدارس جدی گرفته می‌شود و اگر مدرسه‌ای این کار را انجام ندهد آیا نظارتی وجود دارد تا تذکر داده شود.

در جریان بازگشایی مدارس در اردیبهشت ماه برخی مدارس از بسیج محلات برای ضدعفونی کمک گرفتند و مدرسه فقط یکبار ضدعفونی شد حالا با بازگشایی مدارس قرار است چه نظارتی اعمال شود تا مدارس روزانه ضدعفونی شوند؟ به هر حال شرط اصلی بازگشایی موفق مدارس و حفظ سلامت دانش‌آموزان رعایت دقیق این پروتکل‌ها و از سوی دیگر نظارت بر اجرای آن است اما خوب می‌دانیم آموزش و پرورش در طول سالیان گذشته در بحث نظارت هم با کمبود نیرو و هم ضعف‌های جدی مواجه است که همین مسئله می‌تواند موضوع نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی را مورد سوال قرار دهد.

در بحث ضدعفونی روزانه سرویس مدارس آن‌هم دو بار، آیا نظارتی انجام خواهد شد تا حتما رانندگان ملزم به انجام آن شوند، وزیر آموزش و پرورش که مسئولیت این موضوع را بر عهده وزارت کشور قرار داد اما آیا وزارت کشور نظارت بر سرویس مدارس را جزو اولویت‌های خود قرار خواهد داد آن هم در وضعیتی که می‌دانیم همکاری بین بخشی در کشور ضعیف است.

وقتی خانواده‌ها در جریان نیستند

دانش آموزان باید فرم خود اظهاری ابتلا به کرونا را تکمیل کنند اما این موضوع تا این لحظه به آنها اطلاع رسانی نشده است همچنین خانواده‌ها اصلا در جریان جزئیات پروتکل های بهداشتی نیستند پس چگونه می‌توانند متوجه شوند که مدرسه آنها را رعایت می‌کند یا خیر.

مدارس در شرایطی از روز شنبه ۱۵ شهریور بازگشایی می‌شوند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی پاشنه آشیل این بازگشایی است، اگر دانش آموزی ماسک نداشته باشد، مدرسه این موارد را در اختیار او قرار خواهد داد؟ آیا معلمان و مدیران مدارس بر رعایت پروتکل‌ها و نکات بهداشتی توسط دانش‌آموزان به ویژه دبستانی‌ها نظارت خواهند کرد؟

بسیاری از افراد معتقدند نوشتن پروتکل بخشی از کار است اما اجرای آن بخش مهمتر کار است و مشخص نیست مدارس تا چه اندازه خود را ملزم به رعایت این دستورالعمل می‌دانند؟ که در این مسیر نظارت بر رعایت پروتکل‌ها بسیار مهم است.

خانواده‌هایی که فرزندانشان را به مدارس می‌فرستند به دستگاه‌های مسئول “وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت” اعتماد کرده و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و نظارت بر آن به منظور تضمین سلامت فرزندانشان، مطالبه جدی آنها از این دو وزارتخانه است.

در ادامه بخشی از پروتکل بهداشتی بازگشایی مدارس که توسط وزارت بهداشت و آموزش و پرورش تدوین شده است، را مشاهده می‌کنید:

بازگشت به مدرسه یک اصل است

به عنوان یک اصل کلی مدرسه باید باز باشد ولی اصل مهمتر این است که باید ایمن باشد و سلامتی دانش‌آموزان معلمان و کارکنان در حد اعلاء در هنگام بازگشایی مدارس مورد حراست قرار گیرد.

در حال حاضر وضعیت گسترش بیماری کرونا به گونه‌ای است که نمی‌توان گفت چه زمانی می‌توان به زندگی عادی برگشت و شاید بتوان گفت که اینگونه زندگی با فاصله گذاری اجتماعی، تا مدتها به عنوان روش زندگی معمولی باید در نظر گرفته شود.

مطالعات دقیق نشان داده که فاصله گذاری اجتماعی در بعضی همه‌گیری‌ها تا بیش از ۹۵ درصد در کاهش موارد و گسترش بیماری نقش داشته است.

به عنوان یک قانون بازگشت به مدرسه و در حقیقت بازگشت به فعالیت‌های اجتماعی مرتبط با مدرسه برای هر فرد اعم از کارکنان، دانش‌آموزان و معلمان زمانی متصور است که احتمال ابتلای آنها و یا انتقال به دیگران به حداقل ممکن رسیده باشد به طوری که در صورت احتیاط های لازم احتمال انتقال بیماری به آنها یا دیگران وجود نداشته باشد.

اصول پایه

​​​​​ستادهای استانی زیرمجموعه ستاد ملی می‌تواند جهت فراهم کردن الزامات و امکانات مورد نیاز با هماهنگی استانداری و اداره کل آموزش و پرورش در هر محل، شهر یا روستا کمیته‌ای به منظور بررسی شرایط فضاها و امکانات مدارس تشکیل دهد.

ستاد استانی حمایت لازم را در خصوص تدارکات پشتیبانی و تهیه مقدمات بهداشتی و ضروری مورد نیاز مدارس عهده‌دار باشد.

ارزیابی وضعیت آمادگی و برنامه مدرسه شرط لازم برای بازگشایی

انجام ارزیابی وضعیت آمادگی و برنامه مدرسه، شرط لازم برای بازگشایی است پس از بازگشایی لازم است ارزیابی‌های دوره ای هر دو هفته یکبار برای اطمینان از حفظ آمادگی لازم توسط ناظران بهداشت‌مدارس دو حوزه صورت پذیرد.

نیروی انسانی آموزشی و نظارتی در امور بهداشت از جمله مراقب سلامت در آموزش و پرورش یا کارشناس بهداشتی از مرکز خدمات جامع سلامت و خرید خدمات بهداشتی از اشخاص حقیقی و حقوقی باید تامین شود.

هر مدرسه نیازمند یک نیروی خدماتی

هر مدرسه با توجه به جمعیت دانش‌آموزی نیازمند حداقل یک نیروی خدماتی آموزش دیده به منظور اجرای برنامه مدون نظافت و ضدعفونی، دفع بهداشتی زباله، نظارت بر وجود صابون مایع است. توجه به تامین نیروی خدماتی برای بازگشایی مدارس الزامی است.

ستاد مدیریت استانی بیماری کرونا لازم است کانال‌های ارتباطی در خصوص دریافت و رسیدگی به موارد شکایات و تخلفات را به طور سراسری به مخاطبان اعلام کند.

برنامه برای پایش و گزارش‌دهی سطح بندی شده در سامانه‌های مجازی نظارت nezarat.medu.ir موجود است لازم است وضعیت مدرسه به لحاظ بهداشت محیط، موجودی شوینده‌ها و گزارش اقدامات انجام شده و تعداد دانش آموزان، معلمان و کارکنان مشکوک یا بیمار به صورت ماهانه ثبت شود.

آموزش نحوه پیشگیری و کنترل بیماری کرونا و رفتارهای بهداشتی و سلامت محور متناسب با گروه‌های سنی مختلف به صورت دوره‌ای برای همه دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان مدرسه از احتیاطات لازم در زمان شیوع بیماری از طریق ارائه آموزش‌های لازم.

خانواده در صورت داشتن علائم کرونا دانش‌آموز را به مدرسه نفرستد

خانواده‌ها و دانش‌آموزان باید از علائم بیماری کرونا مطلع باشند به صورتی که بدون ایجاد اضطراب در آنها علائم بیماری را بشناسند و بدانند که در صورت وجود هر یک از علائم در دانش‌آموز یا اعضای خانواده از فرستادن دانش‌آموز به مدرسه خودداری کنند به این منظور علاوه بر شبکه‌های ملی استانی و شهرستانی استفاده از کانال‌های مجازی اختصاصی مدارس برای اطلاع رسانی در مورد بیماری و ارائه مواردی لازم ضروری است.

فاصله گذاری اجتماعی

یکی از راه‌های کاهش مواجهه با قطع زنجیره تماس، رعایت فاصله گذاری اجتماعی است و از آنجا که بسیاری از کارکنان مدارس و دانش‌آموزان در معرض بیماری کرونا هستند و مدارس از اماکن تجمع محسوب شده که می‌تواند سبب انتقال بیماری شود، از طرفی حفظ سلامت فرهنگیان و دانش‌آموزان که بالغ بر ۱۵ میلیون جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند از اهمیت بالایی برخوردار است، لازم است مقررات ویژه‌ای از طریق فاصله‌گذاری اجتماعی علاوه بر رعایت اصول بهداشتی برای کاهش مواجهات متناسب با سطح اضطرار و درجه اهمیت فعالیت آموزشی و مهارتی در نظر گرفته شود در این راستا راستا لازم است که موارد زیر رعایت شود:

شرط بازگشایی مدارس

بازگشایی مدارس منوط به داشتن امکانات کامل ضدعفونی در مدارس، تامین صابون و محلولهای مناسب ضدعفونی کننده دست و امکان فاصله‌گذاری مناسب برای صندلی‌ها در کلاس‌های درس و سالن‌های مدارس است اقلام اشاره شده باید به مقدار کافی و متناسب در محل موجود باشد.

مراکز پیش‌دبستانی و استثنایی به دلیل عدم توانایی کودکان در رعایت اصول بهداشتی آخرین گروه برای بازگشایی خواهد بود.

حداکثر حضور افراد در کلاس‌ها با احتساب حداقل یک متر فاصله به مدت حداکثر یک ساعت در هر جلسه پیش بینی شود.

فاصله صندلی‌ها باید یک متر باشد

قرار دادن صندلی، نیمکت، کامپیوتر و… دانش آموز و نظایر آن در فواصل لازم و ایمن حداقل یک متر با فاصله طولی و عرضی.

در مدت زمان حضور در مدرسه تمام دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان باید از ماسک استفاده کنند.

فعالیت‌های ورزشی جمعی ممنوع است

انجام تمام فعالیت‌های ورزشی جمعی و پربرخورد تا اطلاع ثانوی در مدارس ممنوع است اما فعالیت ورزشی انفرادی در محیط‌های باز بلامانع است.

مواجهه چهره به چهره کارکنان کاهش یابد و سعی شود از تلفن، شبکه‌های اجتماعی و ویدیو کنفرانس برای برگزاری جلسات حتی برای کارکنانی که در داخل یک ساختمان هستند استفاده شود.

از تجمع در اتاق کار، آبدارخانه، اتاق کپی و هر جایی که کارکنان می‌توانند تجمع کنند خودداری شود.

در صورت امکان سرویس مدارس حذف شود

در صورت امکان سرویس های ایاب و ذهاب حذف و از خودروهای شخصی برای جابه‌جایی دانش‌آموزان استفاده شود در صورت فعال بودن سرویس ایاب و ذهاب کارکنان و دانش آموزان در خودرو سواری و بدون احتساب راننده حداکثر سه نفر در ون،  مینی‌بوس و اتوبوس با چیدمان سرنشین به صورت ضربدری و حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت برای جابجایی کارکنان و دانش‌آموزان استفاده شود.

سالن امتحانات و نمازخانه به جای کلاس درس استفاده شوند

ترجیحا از بزرگترین کلاس‌ها برای حضور دانش‌آموزان استفاده شود و می‌توان از سالن‌های امتحانات و نمازخانه‌ها در این موارد استفاده کرد.

در مناطقی که از نظر آب و هوا مساعد باشد می‌توان کلاس‌های درسی را در فضای حیاط تشکیل داد. استفاده از چادر برای ایجاد سقف موقت در حیاط یا پارکینگ مدارس نیز می‌تواند یک راهکار باشد‌.

ترجیحا از موانع فیزیکی برای کاهش مواجهات کارکنان بخش‌های پر مراجعه مثل کتابخانه، اتاق سرپرستی و کارگاه ها استفاده شود.

مراسم صبحگاه و فوق برنامه‌ها تعطیل است

مراسم صبحگاه و فوق برنامه‌ها از قبیل اردوها، مسابقات، گردهمایی‌ها، جشنواره‌ها و سایر رویدادهایی که موجب تجمع و ازدحام می‌شود لغو شود.

استراحت بین کلاسهای دانش‌آموزان در حداقل زمان و در زمان‌های مختلف بین کلاس‌ها انجام شود.

در رفت‌وآمد دانش‌آموزان به مدرسه ازدحام نشود

ساعت شروع و پایان مدرسه به گونه‌ای تعیین شود که از همزمانی رفت و آمد و دانش آموزان و ازدحام جلوگیری شود.

حتی المقدور از ورود و تردد افراد و اشخاص متفرقه به محیط مدرسه جلوگیری شود و شیوه‌های پاسخگویی به گونه‌ای باشد که فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

غربالگری، مراقبت و بازتوانی

لازم است بر اساس طرح فاصله‌گذاری اجتماعی پیش از ورود به مدرسه فعالیت‌های زیر انجام شود:

تمام دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه باید فرم خود اظهاری را پر کنند

۱.تمام دانش‌آموزان با کمک والدین و کارکنان موظف هستند قبل از ورود به مدرسه فرم خود اظهاری مبنی بر عدم وجود علائم مرتبط با بیماری کووید ۱۹ یا وجود تماس نزدیک با بیمار را تکمیل کنند و از آن به بعد هر هفته تکرار شود.

۲. بررسی علائم کارکنان: در صورتی که شاغل دارای علامت باشد باید علائم فرد در سامانه وزارت بهداشت به آدرسsalamat.gov.ir ثبت شود و در صورت اعلام هشدار, به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه شود و از ادامه فعالیت شاغل در محل کار جلوگیری شود و در صورت عدم دسترسی به سامانه فوق، فرد علامت‌دار جهت ارزیابی به مراکز خدمات جامع سلامت ارجاع داده شود در صورتی که نیاز به قرنطینه خانگی برای شاغلین وجود داشت ارائه گواهی پزشک معالج به مدیر الزامی است این افراد باید فرایندهای مربوط به تشخیص، درمان، نقاهت و بازگشت به کار را طی کنند.

مراقبت از گروه‌های آسیب‌پذیر

دو گروه زیر با گواهی پزشک معتمد به عنوان افرادی که در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند در نظر گرفته شده است:

گروه الف: بیماران با بیماری زمینه‌ای شامل بیماری قلبی عروقی، فشار خون، دیابت، بیماری‌های تنفسی زمینه ای، BMI بیشتر از ۳۰.

گروه ب: بیماران با نقص ایمنی شامل تحت درمان با کورتیکو استروئید بیش از ۱۲ میلی گرم، پردنیزولون بیش از دو هفته, شیمی درمانی، بدخیمی‌ها و پیوند اعضا.

گروه ج: سایر، شامل مادران باردار، دانش‌آموزان دارای معلولیت‌های شدید جسمی و حرکتی، فلج مغزی، ناتوان و کم توان ذهنی، اوتیسم و نابینایان.

موارد زیر برای این گروه از افراد در نظر گرفته شود:

۱. در صورت امکان فعالیت‌های کارکنان اداری این افراد تا پایان همه‌گیری به صورت دورکاری انجام شود و در صورت عدم امکان دورکاری شرایط محیط کار برای این افراد به گونه‌ای فراهم شود که حداقل تماس با سایر افراد را داشته باشند تغییر شغل موقت در محیط کاری یا تغییر محل کار به محیطی با شرایط تهویه مناسب‌تر و کم جمعیت‌تر می تواند کمک کننده باشد.

اقدامات کنترلی برای سلامت محیط

۱. بهداشت و حفاظت فردی

از دست دادن و روبوسی با یکدیگر پرهیز شود.

فاصله حداقل یک متر جهت پیشگیری از بروز بیماری رعایت شود.

شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون و یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل.

استفاده از ماسک برای تمام دانش آموزان و معلمان الزامی است

استفاده از وسایل حفاظت شخصی جمله ماسک برای تمام کارکنان، معلمان و دانش‌آموزان الزامی است.

داشتن کارت بهداشت برای کارکنان آبدارخانه و سرایداری الزامی است.

گواهی سلامت رانندگان وسایل نقلیه و سرویس مورد استفاده دانش‌آموزان مورد نظارت و کنترل قرار گیرد.

گواهی سلامت مستخدمین و سرایداران مدارس کنترل و به روز آوری شود.

نیروهای خدماتی در هنگام نظافت باد از لباس حفاظتی، ماسک و دستکش استفاده کنند.

استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه یا سرفه کردن و اگر وجود نداشت استفاده از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه ضروری است.

برای تمیز کردن میز و صندلی از دستمال مشترک استفاده نشود

عدم استفاده از دستمال مشترک برای تمیز کردن میز و صندلی و سایر وسایل.

از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان قبل از شستن و ضدعفونی خودداری شود. شستن و ضدعفونی مرتب دست به ویژه قبل از دست زدن به بینی، دهان و چشم، قبل از غذا خوردن، بعد از دستشویی و بعد از پایان کار و ورود به منزل ضروری است.

در نماز خانه‌ها استفاده از مهر و سجاده شخصی و رعایت فاصله ایمنی ضرورت دارد.

از همراه داشتن هرگونه وسایل اکترونیکی، ساعت، وسایل تزیینی، کتاب‌های کمک آموزشی غیر ضروری به ویژه توسط دانش‌آموزان خودداری شود.

معلمان و دانش آموزان محلول ضدعفونی کننده دست همراه داشته باشند

هر یک از معلمان و دانش آموزان بهتر است محلول ضدعفونی کننده دست شخصی همراه داشته باشد.

مسئولین مدرسه باید آموزش شستشوی مرتب و مکرر دست با آب تمیز و صابون مایع و استفاده از محلول الکل یا ژل ضدعفونی کننده دست را برای معلمان و دانش‌آموزان اعمال کنند.

محلول ضدعفونی کننده دست در کلاس‌های درس قرار گیرد

در صورت امکان ژل یا محلول با پایه الکل ضدعفونی کننده دست را در همه کلاسهای دست قرارداد دهند.

گچ یا ماژیک وایت برد مورد استفاده جدا باشد

گچ یا ماژیک وایت برد مورد استفاده معلمان و دانش‌آموزان جدا باشد در صورت امکان دانش آموزان گچ ، ماژیک وایت برد شخصی به همراه داشته باشد.

ترجیحاً معلمان و دانش‌آموزان لیوان کاغذی یکبار مصرف و دستمال کاغذی به همراه داشته باشند.

دانش‌آموزان از لوازم التحریر شخصی استفاده کنند

دانش‌آموزان باید از لوازم‌التحریر شخصی استفاده کنند.

فعالیت بوفه مدارس تعطیل است

فعالیت بوفه‌ها و پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس ممنوع است.

سرو غذای گرم برای معلمان، دانش‌آموزان و کارکنان در مدرسه مجاز نیست.

تردد افراد به آبدارخانه مدرسه مجاز نیست. استفاده از فلاکس‌های شخصی و کتری‌های بزرگ برای اتاق معلمان توصیه می‌شود.

دانش آموزان به یکدیگر موادغذایی و تغذیه ندهند

از دست به دست کردن مواد غذایی و ساندویچ‌های خانگی توسط دانش‌آموزان خودداری شود.

دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه از آب بطری استفاده کنند

دانش‌آموزان و کارکنان ترجیحا از آب بطری شده که قبل از مصرف روی بطری آن شسته شده است استفاده کنند.

توصیه می‌شود دانش‌آموزان میان وعده خود را در منزل تهیه و جهت استفاده با بسته‌بندی مناسب به مدرسه بیاورند.

در صورت مصرف میوه باید به طور کامل و بر اساس اصول بهداشتی شستشو شده و پوست آن گرفته شود.

بهداشت ابزار و تجهیزات

تمهیدات لازم جهت تهیه ماسک و دستکش یکبار مصرف برای استفاده دانش آموزان و کارکنان انجام شود.

سرویس مدرسه باید روزانه دو بار ضدعفونی شود

هر روز قبل از ورود دانش‌آموز به سرویس ایاب و ذهاب مدرسه صبح قبل از انتقال دانش آموز به مدرسه و پس از اتمام مدرسه و قبل از انتقال دانش آموز به خانه وسیله نقلیه گندزدایی شود.

سطوح دارای تماس مشترک شامل دیوار و کف درها، دستگیره درها، میز و صندلی، شیر‌آلات، نرده، پله‌ها تخت، کمد، کابینت، گوشی تلفن، کفپوش‌ها، کلید و پریزها، وسایل عمومی و نظایر آن با دستمال تمیز و خشک شده و سپس گندزدایی شود.

ضدعفونی‌کننده دست در ورودی سرویس‌های بهداشتی قرار گیرد

مواد ضدعفونی کننده دست به تعداد کافی در قسمت‌های مناسب در ورودی سرویس‌های بهداشتی و راهروها تعبیه شود.

محلول گندزدای کلر باید روزانه تهیه شود، کارایی آن پس از گذشت ۲۴ ساعت کاهش می‌یابد.  گندزدا با آب سرد تهیه شود.

در نمازخانه از استفاده مشترک سجاده، تسبیح، چادر و نظایر آن خودداری شود این لوازم باید به صورت شخصی مورد استفاده قرار بگیرد.

لباس مدرسه دانش آموزان روزانه باید شسته شود

درباره جداسازی و شستشوی روزانه لباس مدرسه دانش‌آموزان و وارد کردن آن به فضای عمومی خانه به دانش آموزان و والدین تاکید شود.

در صورت وجود وسایل ورزشی و بازی دانش‌آموزان به طور مستمر گندزدایی شود و حتی‌الامکان استفاده نشود.

در مدارس دو نوبته که حداکثر سه ساعت فاصله دارند زمان کافی برای ضدعفونی کردن محیط مدرسه برای ورود شیفت بعدی دانش‌آموزان وجود داشته باشد.

دپوی دو هفته‌ای مواد ضدعفونی کننده، صابون مایع و ماسک در مدارس

تامین و دپوی حداقل دو هفته‌ای مواد ضدعفونی کننده، صابون مایع، دستکش، ماسک، دستمال کاغذی و … از دیگر اقدامات جهت بازگشایی مدارس است.

نظافت سطوح دارای تماس مشترک نظیر میزهای خدمت، مبلمان، تخت، میز و صندلی‌های سلف سرویس، راه‌پله‌‌ها، دستگیره‌ها، کمدهای وسایل، سرویس‌های بهداشتی، اتاق‌ها، راهروها، سالن اجتماعات، کارگاه‌ها و سایت کامپیوتر به صورت مستمر انجام شود.

هر یک ساعت تهویه کلاس درس با باز کردن پنجره‌ها انجام شود

در صورت بهره گیری از کولر ضمن گندزدایی کامل وسایل و ادوات کولر هر یک ساعت نیز تهویه طبیعی کلاس با باز کردن درب کلاس و پنجره‌ها به عمل آید.با پوشش مناسب حتی‌المقدور از وسایل خنک‌کننده کمتر استفاده شود.

در مناطق محروم آب آشامیدنی سالم برای دانش‌آموزان فراهم شود.

استفاده از تهویه مناسب و باز گذاشتن درها و پنجره‌های سالن‌ها.

نصب تابلوهای آموزشی نحوه پیشگیری از انتقال بیماری‌های تنفسی به تعداد کافی در محل. نصب راهنمای شستشوی دست‌ها به تعداد کافی در سرویس‌های بهداشتی.

سرویس های بهداشتی به صورت مجزا گندزدایی شود. سیستم لوله‌کشی صابون مایع و دستمال کاغذی در توالت‌ها و سرویس‌های بهداشتی تعبیه شود.

دستشویی‌ها روزانه دو بار هنگام فعالیت مدرسه باید ضدعفونی شود

دستشویی‌ها و توالت‌ها روزانه حداقل دو بار در طول ساعت کار مدرسه و یک بار در انتهای کار مدرسه یا انتهای نوبت بر اساس‌ دستورالعمل‌های ابلاغ شده گندزدایی شود.

دانش‌آموزان موظفند به منظور ورود مجدد به مدرسه پس از بهبودی کامل از بیماری کرونا فرم خود اظهاری را تکمیل و به مدیر مدرسه تحویل دهند.

استفاده از کانال‌های مجازی اختصاصی مدارس برای اطلاع‌رسانی در مورد بیماری و ارائه موارد لازم بسیار کمک کننده است.

خود اظهاری والدین در مورد بیماری دانش آموز ضروری است

خود اظهاری والدین در مورد بیماری دانش‌آموزان ضروری است. به والدین اطمینان دهید در صورتی که کودک نیازمند استراحت و جداسازی در منزل باشد مشکلی از نظر تحصیل در مدرسه پیدا نخواهد کرد.

از ورود دانش آموزان علامت‌دار و مشکوک به ویروس کرونا به مدرسه خودداری شود همه دانش آموزانی که مشکوک به بیماری کرونا باشند باید به اتفاق خانواده به مرکز خدمات جامع سلامت معرفی و توسط پزشک معاینه شوند. بازگشت به مدرسه منوط به گواهی پزشک خواهد بود.

وسایل دانش‌آموز در مدرسه بماند

ترجیحا وسایل دانش‌آموزان در مدرسه بماند و با خود چیزی را به منزل نبرند.

در صورت استفاده از وسایل نقلیه غیر شخصی دانش آموزان باید نسبت به همه نکات بهداشتی و ایمنی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی آگاه بوده و آنها را رعایت کنند.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/11983کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/11983/اما-و-اگرهای-حضور-ایمن-دانش‌آموزان-در/کپی شد!