اپراتورهای تلفن همراه از هرگونه تبلیغات پیامکی و تلفنی منع شدند

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم؛ معضل تبلیغات و مزاحمتهای ارتباطی بر بسترهای ثابت و سیار سالهاست گریبان مشترکان تلفنی کشور را گرفته و در شرایطی که برخی ناظران در دولتهای مختلف، توجهی به این موضوع نداشتند اما برخی هم درصدد ارائه راهکارهایی برای مقابله با آن برآمدند که در نهایت نتیجه‌ای در بر نداشت و اتفاقا به شکلی معکوس، همسو با رشد فضای ارتباطی بیش از پیش دامان مشترکان را گرفت.

پیامکها و تماسهای تبلیغاتی از جمله این موارد است که به شکلی سرسام‌آور توسط اپراتورهای تلفن همراه به کار گرفته می‌شود و هدفی جز سودجویی در پشت آنها نیست.

برخلاف اینکه دولت گذشته اقداماتی برای ساماندهی پیامکهای انبوه و تبلیغاتی انجام داد و سامانه‌ای برای تنظیم این پیامکها در نظر گرفت تا با نظر مشترکان ارتباطی، سرویسهای مدنظرشان فعال شود اما از تبلیغات تلفنی غافل ماند.

وزارت ارتباطات هم طی بیانیه‌های مختلف از مشترکان درخواست کرد تا در صورت مشاهده روالی خارج از جریان ترسیم شده (پیامکهای تبلیغاتی مزاحم)، مراتب را به سامانه جامع ۱۹۵ که به منظور بررسی شکایات مردمی در نظر گرفته شده، مخابره کنند تا جلوی سودجویی و مزاحمتها گرفته شود.

آبان ماه سال جاری نیز آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام آمار مربوط به شکایات مردمی از شماره‌های ارسال کننده پیامکهای تبلیغاتی و مزاحم به سامانه ۱۹۵ گفت: تاکنون ۳۲ هزار و ۱۵۵ نفر شکایات خود را ارسال کرده‌اند که منجر به مسدودسازی دو هزار و ۷۷۳ شماره شد.

مشترکان تلفن همراه بدانند با توجه به اینکه در حال حاضر پیامکهای انبوه از سه طریق شماره‌های تلفن ثابت، تلفن همراه و سرشماره‌های تبلیغاتی ارسال می‌شود، مشترکان می‌توانند شماره ارسال کننده پیامک را برای شماره‌های تلفن ثابت به همراه کد مانند ********۰۲۱ و ********۰۲۶ و برای سرشماره‌های تبلیغاتی به شکل ***۱۰۰۰ و ***۲۰۰۰ و ***۳۰۰۰ و ***۵۰۰۰ برای سامانه ۱۹۵ ارسال کنند.

به گزارش تسنیم، یک ماه از این ماجرا نگذشته بود که وزیر ارتباطات بار دیگر در نشست خبری آذر ماه خود با اشاره به اقداماتی که در زمینه بهبود کیفیت خدمات به مردم ارائه شده است، اظهار کرد: روند جلوگیری از ارسال پیامکهای مزاحم برای مردم آغاز و در این باره از همراه اول، ایرانسل و رایتل خواسته شده تنها تبلیغات خدمات خود را برای مردم ارسال کنند.

وی افزود: ارسال پیامک تبلیغاتی از سوی اپراتورها در چارچوب قوانین نیست و تذکرات لازم در این باره به اپراتورها داده شده و در آینده نیز پیگیری خواهد شد.

اما کار به همین جا ختم نشد؛ ساماندهی پیامکها منجر به رشد ترافیک تبلیغات تلفنی از سوی اپراتورها شد و باب دیگری از معضلات بازگشایی شد.

اخیرا توسط مجید حقی؛ معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اعلام شده که براساس شکایتهای دریافتی از مشترکان موضوع ایجاد مزاحمت تلفنی برای تبلیغات خدمات اپراتورها در رگولاتوری بررسی و برای توقف این نوع از تماسها به اپراتورها تذکر داده شده است.

وی عنوان کرده که ایجاد مزاحمت برای مشترکان به صورت پیامکی یا صوتی مخالف حفظ حقوق مشترکان است و اپراتورهای ارایه‌کننده خدمات ارتباطی به هیچ عنوان مجاز نیستند آن را انجام دهند.

حقی همچنین با تأکید بر اینکه اپراتورها موظف هستند تبلیغات تلفنی خود را متوقف کنند، یادآور شده که چنانچه مشترکان با چنین مواردی مواجه شدند، می‌توانند با شماره ۱۹۵ تماس گرفته یا با مراجعه به پایگاه اینترنتی www.195.ir شکایت خود را ثبت کنند تا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با متخلفان به صورت جدی برخورد کند.

بنابراین با این اعلام رسمی، تبلیغات اپراتوری از این پس به هر شکلی در قالب پیامکی و صوتی غیرقانونی است و چنانچه مشترکان با این موارد برخورد کنند، به راحتی می‌توانند شکایت خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام یا در سامانه آن ثبت کنند.

https://biknews.ir/3821کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/3821/اپراتورهای-تلفن-همراه-از-هرگونه-تبلیغ/کپی شد!