هزینه تردد با قطار حدود یک‌پنجم هزینه تردد جاده‌ای

عبدالکریم درویش زاده در جلسه شورای ترافیک خوزستان با اشاره به جابجایی شمش و ورقهای عریض در سطح استان خوزستان توسط راه آهن جنوب اظهار کرد: سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن شمش از شرکت فولاد خوزستان در اهواز از طریق راه آهن به بندر امام در ماهشهر منتقل شد.

وی با اشاره به توجه مجموعه استان به بخش راه آهن، ادامه داد: اگر این حجم از کالا قرار بود توسط حمل و نقل جاده‌ای جابجا شود، باید ۱۱۰ هزار تریلر در جاده‌های خوزستان تردد می کرد که این عدد با احتساب بازگشت تریلرها به ۲۲۰ هزار تردد در جاده میان اهواز و بندر امام می رسید.

مدیرکل راه آهن جنوب افزود: حذف این حجم از تردد از جاده‌ها علاوه بر اینکه بار ترافیکی جاده‌های خوزستان را کاهش داده است، بحث استهلاک و تلفات جاده‌ای را نیز به همان میزان کاهش داده است. اگر بتوانیم بار تردد را از جاده به روی ریل‌ها انتقال دهیم گام بزرگی در زمینه کاهش تلفات جاده‌ای و بحث استهلاک جاده برداشته ایم.

درویش زاده عنوان کرد: اگر شرکت گروه ملی فولاد و کارخانه فولاد کاویان که در درون شهر اهواز قرار دارند، در پیک مصرف خود کار کنند، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن از محصولات شرکت فولاد خوزستان را مصرف می کنند و این به معنی آن است که ۸۰ هزار کامیون از فولاد خوزستان باید به سمت این دو کارخانه تردد کنند. در این زمینه اگر بتوانیم همین ترددها را کاهش دهیم خدمت بسیار بزرگی در شهر اهواز برای کاهش بار ترافیک انجام داده ایم.

وی ادامه داد: یکی از راههای کاهش تصادفات و کاهش بار ترافیکی جاده‌ها، انتقال بار از جاده به ریل است. هزینه حمل بار در ناوگان ریلی از فولاد خوزستان تا بندر امام تقریبا یک‌سوم حمل و نقل جاده‌ای است و در ناوگان حمل و نقل ریلی، به صورت یکجا می توانیم حدود ۵ تا ۶ هزار تن بار را در این مسیر انتقال دهیم.

مدیرکل راه آهن جنوب بیان کرد: در حوزه راه آهن جنوب ظرفیت ایجاد حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار صندلی برای جابجایی مسافر در مسیرهای درون استانی وجود دارد. در دو سال گذشته نیز با اقداماتی که انجام شده سرعت قطارها در سطح استان خوزستان افزایش یافته است. اداره کل راه آهن جنوب تنها اداره در سطح استانها است که سرعت قطارها را تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت افزایش داده است.

درویش زاده ادامه داد: باید روی این موضوع که مردم به وسیله قطار در استان خوزستان جابجا شوند، کار کرد. از نظر هزینه‌ای تردد با قطار حدود یک‌پنجم هزینه تردد جاده‌ای است و مردم می توانند با بهترین قطارهایی که برای آنها در نظر گرفته شده است، در سطح استان خوزستان تردد کنند./ایسنا

https://biknews.ir/4456کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/4456/هزینه‌ای-تردد-با-قطار-حدود-یک‌پنجم-هز/کپی شد!