«ثمرات انقلاب ۴۰ساله» ــ ۱ | خودکفایی در عمده تجهیزات صنعت گاز حاصل ۳ دهه فعالیت انقلابی

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، وجود ذخایر ۳۴ تریلیون مترمکعبی گاز طبیعی در ایران، کنار سابقه بیش از یک قرن فعالیت مستمر در بخش گاز، صنعت گاز را در ایران به یکی از فعال‌ترین صنایع کشور تبدیل کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود توسعه منابع انرژی جدید و غیرفسیلی، باز هم تا ۴۰ سال آینده، گاز طبیعی تأمین کننده اصلی انرژی جهان خواهد بود، ازاین‌رو، توسعه در بخش‌های مختلف صنعت گاز، ظرفیت‌های ایران را در عرصه انرژی جهان ارتقا داده و قابل رقابت می‌کند.

“نزدیک به صد درصد اقلام مورد نیاز صنعت گاز در ایران تولید می‌شود”، این جمله‌ای است که سه روز پیش حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بیان کرد. عراقی در تشریح این اظهار نظر خود گفت: حمایت از ساخت داخل در شرکت ملی گاز ایران از سال‌ها پیش آغاز شده، شاید نزدیک به ۳۰ سال پیش؛ و به همین علت است که اکنون نزدیک به صد درصد اقلام این صنعت در ایران تولید می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر، در حوزه تأمین تجهیزات بخش پالایشگاهی تا ۷۰ درصد و در بخش گازرسانی بیش از ۹۸ درصد به خودکفایی رسیده‌ایم.

* شروط معاون وزیر برای حمایت از کالای ایرانی

معاون وزیر نفت با بیان اینکه “از نظر ما با ۵ شاخص، حمایت از ساخت داخل کامل می‌شود”، گفت: حمایت از ساخت داخل فقط تولید آن کالا نیست، بلکه حمایت از ساخت آن نیز مطرح است و به همین دلیل است که من همیشه بر این باورم که خوداتکایی مهم‌تر از خودکفایی است.

عراقی با ابراز این‌که “اصولاً ما کسی را در بحث خودکفایی حمایت می‌کنیم که کالایی بسازد که در دنیا ساخته شده، اما در ایران برای نخستین بار است که ساخته می‌شود”، اذعان داشت: این امر بدان معنا است که جنین آن کالا را در ایران متولد می‌کنیم که در عین تازه بودن، کاری پژوهشی محسوب شده و در واقع، دانش فنی آن را بومی‌سازی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما دنبال کارهایی هستیم که استاندارد دارد و استاندارد آن در ایران برای نخستین بار خود را عرضه می‌کند؛ یعنی یک کالای باکیفیت که محصول استاندارد است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این‌که زمان‌بندی در پروژه، حرف نخست را می‌زند، گفت: زمان تحویل کالا برای ما بسیار مهم است، یعنی باید زمان تحویل کالا به‌گونه‌ای باشد که وقتی به شرکتی اعتماد می‌کنیم، به‌ناگاه نبینیم که شرکت خارجی رقیب، همان کالا را زودتر تحویل داده است.

وی با بیان اینکه “خوداتکایی مهم‌ترین اصل در این زمینه است”، گفت: ما باید قدرت انتخاب داشته باشیم و خود تصمیم بگیریم، در این صورت با اطمینان به سازنده داخلی، می‌توانیم بگوییم تنها ساخت قطعه کافی نیست و اکنون باید بتوانید کل تجهیزات را ساخته و نگران آینده نباشید.

عراقی تصریح کرد: ما به سازندگان داخلی در زمینه ساخت تجهیزات صنعت گاز اطمینان داریم، ازاین‌رو است که ۶۵ درصد تولیدکننده‌های داخلی و بیش از ۶۰ درصد سازنده‌های خارجی را ما در وندورلیست وزارت نفت وارد کرده‌ایم.

* صدها سازنده و پیمانکار ایرانی در صنعت گاز ایران مشغول به کارند

محمدرضا صدیقی، مدیر برنامه‌‌ریزی شرکت ملی گاز ایران نیز در خصوص حمایت از کالای ساخت داخل در صنعت گاز گفت: امروز هیچ صنعتی در هیچ نقطه از کشور بدون دسترسی به منابع و شبکه ملی گاز طبیعی شکل نمی‌گیرد و نقطه شروع ایجاد هر بافت صنعتی و جمعیتی در کشور، تأمین انرژی مورد نیاز آن از سوی شرکت ملی گاز ایران است.

وی افزود: این شرکت امروز با تأمین انرژی هزاران واحد صنعتی در کشور، یکی از مهم‌ترین نهاد‌های تولید و ساخت کالای ایرانی را به سازندگان داخلی عرضه می‌کند.

صدیقی تصریح کرد: این شرکت با برنامه‌ریزی‌های لازم، در سال گذشته بیش از ۱۸۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز به نیروگاه‌های داخلی برای تأمین برق مصرفی کشور و بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز به صنایع عمده عرضه کرده که این میزان سوخت مصرفی، تولید بخش عمده کالاهای ایرانی را به‌همراه داشته است.

وی ادامه داد: شرکت ملی گاز ایران یک شرکت توسعه‌ای است که امروز بخش عمده نیازهای خود در حوزه خطوط لوله، شیرآلات و اتصالات، عایق‌کاری و نگهداشت خطوط انتقال گاز، اجرای خطوط لوله، توربین و کمپرسور، اجرای طرح‌های ایستگاه‌های تقویت فشار، خدمات تعمیر و نگهداری خطوط لوله و ایستگاه‌های تقویت فشار، شبکه‌های توزیع شهری و روستایی و ایستگاه‌های تقلیل فشار را از منابع داخل کشور تأمین می‌کند؛ این در حالی است که هم‌اکنون صدها سازنده و پیمانکار ایرانی در طرح‌ها و پروژه‌های شرکت ملی گاز ایران به‌ارزش میلیاردها دلار و در پهنه‌ای به‌وسعت ایران از سیستان و بلوچستان تا آذربایجان غربی در حال فعالیت هستند، ضمن آن که شرکت ملی گاز ایران یکی از راهبردی‌ترین مشتریان صنایع فولاد و ورق‌های فولادی مورد استفاده در تولید خطوط لوله در کشور است.

صنعت گاز ایران با دستیابی به خودکفایی ۷۰درصدی در بخش تجهیزات پالایشگاهی و ۹۸درصدی در بخش تجهیزات گازرسانی، در عمل تحریم‌ناپذیر شده و اگر تحریمی در بخش تجهیزات صنعت گاز علیه کشورمان توسط کشورهای متخاصم وضع شود، صنعت گاز ایران می‌تواند بدون وقفه، به فرآیند پویای توسعه خود ادامه دهد.

https://biknews.ir/4725کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/4725/ثمرات-انقلاب-۴۰ساله-ــ-۱-خودکفایی-در/کپی شد!