بندر امام خمینی(ره) جزو چهار شهر لجستیکی کشور/ معافیت‌های مالیاتی ویژه مناطق اقتصادی

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از روزنامه عصر اقتصاد، محمدعلی حسن‌زاده روزگذشته در نشست خبری با اشاره به نوسازی ناوگان بندری، اظهار کرد: سازمان بنادر مصمم است تجهیزات اصلی (استراتژیک) بنادر  از محل اعتبارات داخلی تامین کند و برای بهره‌برداری در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

حسن‌زاده از افزایش سهم ریلی از مجموعه عملکرد بنادر خبر داد و افزود: این سهم به ۱۲ درصد مجموعه بار خروجی و ورودی بنادر افزایش یافت.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر از بسته‌های تشویقی برای رونق حمل‌ونقل دریایی و توسعه بنادر کشور خبر داد و اظهار کرد: بسته تشویقی برای لاینرها و فیدرها، بسته تشویقی برای ترانزیت و تجارت بین المللی و  معافیت مالیاتی شرکت ها در مناطق ویژه اقتصادی از جمله برنامه‌های سازمان بنادر برای فعالان این بخش است.

وی گفت: ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌های کشتیرانی تعلق نمی‌گیرد و آنها باید نیاز خود را از طریق سامانه نیما یا سنا تامین کنند

حسن‌زاده با بیان این‌که بنادر امام خمینی(ره)، شهید رجایی، بوشهر، نوشهر و امیرآباد منطقه ویژه اقتصادی هستند، افزود: اقدامات اسنادی معافیت‌های مالیاتی شروع شده و در مجوز اعطا شده این مسئله لحاظ شده و شرکت‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که صادرات کشور به دلیل رشد نرخ دلار افزایش یافته است در عین حال از کاهش ۱۵ درصدی واردات طی ۴ ماه ابتدایی امسال نسبت به ۴ ماه ابتدایی سال گذشته خبر داد و گفت: طی چهار ماه نخست امسال صادرات حدود ۱۰ درصد افزایش یافته، در مقابل کاهش واردات در بنادر مالکیتی و حاکمیتی کشور روی داده  که این مسئله به سیاست‌های تجاری کشور برمی‌گردد و ارتباطی به تحریم‌ها ندارد.

مقام مسئول سازمان بنادر و دریانوردی از ارائه تخفیفات خوب به صادرکنندگان اشاره کرد و با بیان این‌که سال گذشته ۳۵۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای سازمان به صادرکنندگان تخفیف دادیم، افوزد: به واسطه بسته‌های تشویقی سازمان بنادر این تخفیفات در سال جاری بیشتر نیز خواهد شد.

حسن‌زاده در ادامه به موضوع تحریم‌های کشور اشاره و اظهار کرد: متاسفانه در حمل ونقل دریایی کاسبان تحریم وجود دارند که بیشتر به فکر منافع شرکتی و شخصی هستند تا منافع ملی. بعضا به همین دلیل در برخی موارد هزینه حمل کالا افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: برای حل این معضل کارگرو ویژه‌ای در سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال رصد و مدیریت هزینه‌های حمل است و اجازه نمی‌دهیم این شرکت‌ها هزینه حمل کالا را بیش از حد معمول افزایش دهند.

وی گفت: با توجه به این‌که بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل دریایی فعال است، خیلی نمی‌خواهیم دخالت کنیم اما روی عملکرد آنها نظارت دقیقی خواهیم داشت.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر  همچنین با بیان این‌که بسته‌های حمایتی از فعالان بندری آیتم‌های متعددی دارد که گستره آن شامل تعلیق بدهی تا سرمایه‌گذاری و دوره‌های ساخت و ساز می‌شود، اظهار کرد: برای تسهیل فعالیت‌ها، اجاره ثابت و متغییر شرکت‌های سرمایه‌گذار مورد بازنگری قرار می‌گیرد و سعی می‌کنیم شرایط کسب و کار این شرکت‌ ها همچنان اقتصادی باقی بماند.

حسن زاده با اشاره به این‌که مصوبه ای گمرک دارد که بر اساس آن کالا دو ماه می‌تواند در گمرک و مناطق ویژه باقی بماند که تا یکماه دیگر نیز (مجموعا سه ماه) قابل تمدید است، بیان کرد: در صورتیکه صاحبان کالا تا ۴۵ روز کالا را ترخیص کرده وارد کشور کنند تخفیف‌های خوبی به آنها خواهیم داد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص پرداخت حقوق و دستمزد دریانوردان نیز گفت: درآمدهای بخش حمل‌ونقل دریایی ارزی و پرداخت حقوق به دریانوردان نیز همیشه ارزی بوده است. به نظر می‌رسد چالش جدی در این بخش نداشته باشیم و شرکت‌ها با توجه به مصوبه‌هایی که از دولت گرفته‌اند دغدغه‌ای در ابن حوزه وجود نداشته باشد.

این مقام مسئول با تاکید بر این‌که در حوزه تامین سوخت شناورها در کشور هیچ مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد: دولت فقط برای ۲۵ قلم کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده و سایر نیازها باید از طریق سامانه سنا و نیما تامین شود. ضمن این‌که وزارت نفت هم سوخت را با قیمت فوب خلیج‌فارس در اختیار شرکت‌های کشتیرانی قرار می‌دهد.

وی همچنین با بیان این‌که فقط دو شرکت بیمه ای از بازار ایران خارج شدند چون با آمریکا کار می‌کردند و با دید اقتصادی این کار را انجام دادند، گفت: در عین حال شرکت‌های خارجی داریم که بدون هیچ مشکلی به شرکت‌های کشتیرانی خدمات ارائه می‌دهند و در این بخش مشکلی نداریم. برنامه‌ریزی کرده‌ایم در افقی ۵ ساله این سهم به ۳۰ درصد ارتقا یابد.

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: همچنین بسته حمایتی از سرمایه‌گذاران بنادر داریم؛ چنانکه شناسایی موارد موثر در ارتقای سرمایه سرمایه‌گذاران انجام شد تا پس از ۲۱ اردیبهشت امسال که آمریکا از برجام خارج شد از این شرکت‌ها حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه بسته تشویقی برای فعالان حوزه ترانزیت و تجارت بین‌المللی خواهیم داشت، گفت: معافیت مالیاتی شرکت‌های فعال در منطقه ویژه اقتصادی اجرا می‌شود؛ فعالان بندر مشمول معافیت مالیاتی خواهند بود تا فعالیت آنها اقتصادی باشد.

حسن‌زاده اظهار کرد: تغییر نرخ برابری ریال و دلار موجب شده است در صادرات روند مطلوبی داشته باشیم و سازمان بنادر معافیت و تخفیف‌های خوبی در حوزه صادرات داده است.

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سال قبل ۱۵۰ میلیارد تومان از محل درآمدهی سازمان بنادر به صادرکنندگان تخفیف دادیم.

وی بیان کرد: در بازار حمل و نقل دریایی هم کاسبان تحریم فعال هستند و تلاش می‌کنند منافع شرکتی و شخصی خود را حاصل کنند؛ هزینه‌های حمل کالا افزایش یافته که سازمان بنادر تلاش کرد در قالب کارگروهی را هزینه حمل را رصد و مدیریت کند.

حسن‌زاده بیان کرد: در حال آماده‌سازی دو بسته حمایتی پس از خروج آمریکا از بنادر هستیم که بسته اول حمایت از ارائه کنندگان خدمات بندری در سرمایه‌گذاران در شرایط جدید تحریم است.

وی گفت: اجاره ثابت و متغیر شرکت‌های سرمایه‌گذار را بازنگری می‌کنیم ضمن آنکه به صاحبان کالایی که کمتر از ۴۵ روز کالا را از بندر ترخیص کنند علاوه بر تخفیف‌های اصلی تخفیف دیگری ارائه می‌شود.

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در ۴ ماه ابتدایی امسال افزایش ۱۰ درصدی صادرات از بنادر محقق شد و با افت ۱۵ درصدی واردات در بنادر مواجه بودیم و این به دلیل محدودیت وزارت صنعت در ورود ۱۹۳۹ قلم کالا بود.

وی با بیان اینکه پرداخت‌ها به دریانوردان ارزی و درآمدهای آنها هم ارزی است گفت: کرایه حملی که از صاحبان کالا گرفته می‌شود نیز به صورت ارزی است.

وی بیان کرد: پس از تحریم‌ها دو شرکت‌ بیمه‌ای تصمیم گرفتند چون با آمریکا هم کار می‌کنند در بازار ایران نباشد اما دو شرکت‌بیمه‌ای دیگر که با آمریکا کار نمی‌کردند در ایران ماندند.

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در موسسات رده‌بندی هم مشکل خاصی در این دوران نداریم و صرف خروج یک شرکت بدان معنا نخواهد بود که شناورهای ما تحت کلاس نباشند.

حسن‌زاده در پایان گفت: مقرر شد چهار شهر لجستیکی در کشور داشته باشیم که شامل پس‌کرانه‌های بنادر شهید رجایی، امیرآباد و بندر امام خمینی(ره) و همچنین فرودگاه امام خمینی(ره) است.

https://biknews.ir/5793کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/5793/بندر-امام-خمینیره-جزو-چهار-شهر-لجستیکی/کپی شد!