فضای مسمومی که علیه گردشگران عراقی ایجادشده منشا خارجی دارد

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از فارس، اسمعیل زمانی ۷ شهریورماه ۹۷ در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل سازمان منطقه آزاد اروند، اظهار کرد: تصمیم گرفتیم تا به‌صورت دوره‌ای طی نشست‌های با خبرنگاران خبرگزاری‌ها به‌صورت تخصصی اقدامات سازمان منطقه آزاد اروند را تشریح کنیم.

وی با اشاره به حضور شب گذشته خود در برنامه زنده تلویزیونی صداوسیمای مرکز آبادان، عنوان کرد: در این برنامه به‌صورت کلی اقدامات سازمان منطقه آزاد اروند را تشریح کردم، اما آمار و جزئیات برای مردم ملموس‌تر از کلی‌گویی است، در مجموعه محدوده سازمان منطقه آزاد اروند طی سال‌های اخیر در وضعیتی قرارگرفته که هیچ پروژه‌ای در این منطقه انجام نمی‌شود مگر با مشارکت یا نقش مؤثر سازمان منطقه آزاد اروند در تمام حوزه‌ها.

تعریف قاچاق در منطقه آزاد اروند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند درباره انتشار اخبار کشف قاچاق در محدوده آبادان و خرمشهر، گفت: تا پیش از ابلاغ بخشنامه جدید چیزی به نام قاچاق در محدوده منطقه آزاد اروند (آبادان و خرمشهر) وجود نداشت اما با ابلاغ بخشنامه جدید مبنی بر ضرورت ثبت سفارش در مبادی ورودی مناطق آزاد واردات کالای بدون ثبت سفارش تخلف بوده و در اصطلاح قاچاق تلقی می‌شود.

وی افزود: ثبت سفارش برای کالاهایی که نیازمند جابه‌جایی ارز هستند اما به کالاهای وارداتی از مناطق آزاد ارز تعلق نمی‌گیرد و درگذشته چیزی به نام ثبت سفارش در مناطق آزاد وجود نداشته است، اگر خبری از کشف قاچاق انتشاریافته است می‌تواند ناشی از شرایط جدید باشد.

زمانی بیان کرد: در محدوده منطقه آزاد اروند تمامی دستگاه‌های تابع قوانین کار و اشتغال مناطق آزاد هستند اما کارکنان سازمان منطقه آزاد اروند تابع قانون کار کشور هستند.

بازخواست نهادهای امنیتی و فرهنگی برای کنترل آسیب‌های ناشی از حضور اتباع خارجی

وی همچنین در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده در خصوص تبعات فرهنگی، اجتماعی و امنیتی حضور گسترده گردشگران عراقی در محدوده منطقه آزاد اروند، اظهار کرد: ورود اتباع خارجی و گردشگران عراقی بدون ویزا یکی از مزیت‌های پنج‌گانه مناطق آزاد است، تلاش کردیم تا این مزیت را در کنار سایر مزیت‌ها همچون معافیت گمرکی و ارزش‌افزوده اجرا کنیم.

زمانی افزود: ورود اتباع خارجی از مزیت‌هایی بود که باید اجرا می‌شد، ما تلاش کردیم با همکاری دستگاه‌های ملی و استانی این موضوع را محقق کنیم که خوشبختانه محقق شد، با توجه به اینکه در هم‌جواری کشور عراق هستیم شاید بیش از ۹۰ درصد اتباع خارجی که وارد منطقه می‌شوند اتباع عراقی هستند.

وی عنوان کرد: زیرساخت‌های امنیتی و فیزیکی باید آماده می‌کردیم، وقتی‌که ترددها فعال شد مردم هم به نسبت نیاز اقدام به سرمایه‌گذاری کردند، چندین مرکز خدماتی و اقامتی تاکنون در منطقه ایجادشده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه حضور گردشگران خارجی فرصت مهم اقتصادی برای منطقه است، گفت: از دست دادن این فرصت مهم را می‌توان از دست دادن بزرگ‌ترین فرصت اقتصادی دانست، اگر از دست برود رقبای ما همچون ترکیه و عربستان حتی اخیراً کشور اردن به دنبال کسب این جایگاه و کسب بازار عراق هستند.

وی بیان کرد: فضای مسمومی که (علیه حضور گسترده گردشگران عراقی) ایجادشده یک علت دارد که عمدتاً منشأ آن رقبای خارجی ما همچون کشورهای حوزه خلیج‌فارس و سایر کشورهای منطقه هستند که تلاش می‌کنند این فرصت را از ما بگیرند، باید با این فضا برخورد کرد.

زمانی با اشاره به اینکه اعتقادداریم این فضای مسموم ایجادشده در فضای مجازی و تأمین خوراک آن دارای منشأ خارجی است، تصریح کرد: هرکسی که در این فضا همراه شود درواقع با رقبای خارج ما همراه شده است، هرکسی در هر مقامی که باشد دارد به خواسته رقبای خارجی ما دامن می‌زند.

وی اظهار کرد: ۸۰ درصد گردشگران عراقی با خانواده‌های خود می‌آیند و عمدتاً به خانه اقوام و دوستان خود می‌روند، ۸۰ درصد این اتباع عراقی در آبادان و خرمشهر فامیل دارند، تعدادی مجرد می‌آید و تفاوتی با فردی که با ویزا وارد منطقه می‌شود ندارد تنها تفاوت این است که شخص دارای ویزا به دیگر استان‌ها می‌رود و سودی برای منطقه ندارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد: مسائل اجتماعی را ما باید کنترل کنیم، مسائل را نباید گردن یکدیگر بیاندازیم، بنده به‌عنوان مسئول سازمان منطقه آزاد اروند مسئول تمام مسائل نیستم، فرهنگ در کشور متولی دارد متولیان فرهنگی باید بیایند کار فرهنگی کنند، این‌ها پول می‌گیرند حقوق می‌گیرند تا کار فرهنگی کنند. مسائل امنیتی را باید دستگاه‌های امنیتی که پول می‌گیرند و حقوق می‌گیرند بابت این کارها انجام بدهند.

وی افزود: نباید این‌ها در جای خود نشسته باشند و بگویند مسائل امنیتی چه می‌شود، یک قانون دارد اجرا می‌شود شما باید بیایید مسائل امنیتی آن را حل کنید دیگری بیاید مسائل فرهنگی آن را حل کند و من مسائل اقتصادی و زیربناهای آن را حل کنم.

زمانی تصریح کرد: کسی حق ندارد از من این سؤال را بکند که مسائل فرهنگی چه می‌شود، فرهنگ متولی دارد آن‌ها بروند کار خودشان را بکنند، این چه سؤالی است که امنیت این‌ها چه می‌شود؟ دستگاه امنیتی و انتظامی هست که باید برود کار خود را انجام بدهد، من که مسئول همه این‌ها نیستم، یک قانون است که همه دستگاه‌ها برای اجرای آن باید اقدام کنند، باید وظایف خود را انجام بدهند.

وی گفت: همه‌کسانی که مخالفت می‌کنند خواسته یا ناخواسته در جهت منافع رقبای ما حرکت می‌کنند، برای حل مسئله صورت‌مسئله را پاک نمی‌کنند، مسائل آن و مشکلات آن را حل می‌کنند.

پرداخت‌های نجومی مدیران سازمان منطقه آزاد اروند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند همچنین در خصوص لیست پرداختی‌های نجومی منتشرشده در فضای مجازی، عنوان کرد: لیست‌های منتشرشده در فضای مجازی مورد تأیید نیست، عمدتاً فرم‌هایی است که تعدادی عدد و رقم دارد، فیش‌های حقوقی افراد را نمی‌توانیم منتشر کنیم چراکه بار حقوقی دارد، البته دولت در حال طراحی سامانه‌ای به‌منظور شفافیت دریافتی‌های کارکنان است که در صورت راه‌اندازی این سامانه می‌توانیم پرداختی‌ها را اطلاع‌رسانی کنیم.

وی افزود: من قبل از اینکه به منطقه آزاد اروند بیایم سال‌ها در بخش خصوصی فعالیت می‌کردم، کارمند دولت نیستم و هیچ‌وقت کارمند دولت نبودم از ابتدای عمرم تاکنون حقوق دولتی نگرفتم، اگر هم حقوق دولتی گرفتم آن را تقسیم کردم میان کسانی که نیازمند بودند اکنون هم همین‌طور است، هیچ نیازی به حقوق دولتی نداشتم و ندارم.

انتصابات فامیلی در سازمان منطقه آزاد اروند

زمانی همچنین در پاسخ به اینکه آیا انتصابات در منطقه آزاد اروند با توجه به نسبت فامیلی برخی مسئولان با اعضاء هیأت مدیره این سازمان، فامیلی بوده و یا بر اساس شایسته‌سالاری، عنوان کرد: سازمان منطقه آزاد اروند یک سازمان تشکیل‌شده بود که حدود ۶۰۰ نفر در آن مشغول کار بودند، با استقرار هیأت مدیره جدید من باید مدیران رده یک را تعیین می‌کردم که ۵ نفر با من روی کارآمدند.

وی افزود: یکی از آن‌ها آقای نعمت زاده از شخصیت‌های قدیمی و فرهنگی است که کارمند صداوسیما بود همچنین قبل از انقلاب هم‌رزم من بوده و روابط بسیاری داشتیم به او پیشنهاد کردم تا مسئولیت معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری این سازمان را عهده‌دار شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: آقای نورانی را با خودمان آوردیم که ایشان هم یک دوره دیگر نیز در سازمان منطقه آزاد اروند مسئولیت داشته و به خاطر سوابق آن همچنین تعادل میان حضور مدیران آبادانی و خرمشهری ایشان را هم دعوت کردیم.

وی اظهار کرد: در طول کار تغییراتی انجام شد که عمده آن از درون سازمان منطقه آزاد اروند بود تا اینکه آقای شمخانی را پیدا کردیم و ایشان را به‌عنوان مسئول دفتر و مشاور جوان منصوب کردیم در ادامه دیدیم فردی توانمند است به او معاونت پیشنهاد کردیم، اکثر مدیرانمان بومی و جوان هستند.

زمانی افزود: بقیه مدیران هم از بدنه سازمان بودند، فکر می‌کنم به‌جز ۴ نفری که با من روی کارآمدند کسی را از خارج سازمان منصوب نکردیم، امروز دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد درخواست دارد تا بسیاری از مدیران ما را به دبیرخانه منتقل کند.

مدیران پروازی

وی گفت: من با سوابق اجرایی که در سطح کشور برخوردارم ارتباطات و شناخت‌هایی نسبت به مدیران متعدد در سطح وزارتخانه‌ها و ادارات کل و سازمان‌ها داشتم که می‌توانستم از آن‌ها دعوت کنم و آن‌ها را به‌کارگیری کنم، اما اگر آن‌ها می‌آمدند چون شناختی از منطقه و مردم منطقه نداشتند با خودشان افراد و نیروهایی را می‌آوردند و منطقه آزاد اروند تبدیل به‌جایی برای نیروهای مهاجرتی می‌شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد: از همان ابتدا با این موضوع مخالفت کردم تا افرادی بیایند در منطقه آزاد اروند رشد کنند، چرا نیروی انسانی وارد کنیم؟ معتقدم می‌توانم مدیریت کنم و مدیر تولید کنم برای منطقه، در این کار هم موفق بودیم.

انتهای پیام/*

https://biknews.ir/5908کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/5908/فضای-مسمومی-که-علیه-گردشگران-عراقی-ایج/کپی شد!