شهرداری و شورای شهر بندر امام خمینی(ره) هیچ اقدامی برای معضل سگ‌های ولگرد نکرده‌اند

علی نوری در این خصوص اظهار داشت: اتلاف سگ‌های ولگرد همیشه در دستورکار شبکه بهداشت شهرستان وجود دارد که اینکار توسط پیمانکار بخش خصوصی شهرداری‌های شهرستان انجام می‌شود.

نوری در خصوص طرح اتلاف سگ‌های ولگرد در شهرستان بیان کرد: طبق تصمیم شورای سلامت استان، از اردیبهشت تا شهریورماه سال گذشته، کار اتلاف سگ‌های ولگرد به‌دلیل اجرای طرح عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد، متوقف شد که بعد از عدم اجرایی شدن این طرح، طبق تصمیم مجدد شورای سلامت استان، کار اتلاف سگ‌های ولگرد از مهر ماه ۹۶ در دستور کار قرار گرفت. شهرداری ماهشهر و چمران کار اتلاف سگ‌های ولگرد را از سال گذشته در مناطق شهری شروع کردند و کار اتلاف در مناطق روستایی به دلیل اینکه اکثر سگ‌های صاحب‌دار هستند، انجام نمی‌شود.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان بندرماهشهر در خصوص اجرای طرح اتلاف سگ‌های ولگرد در بندر امام خمینی(ره) بیان داشت: طبق جلسه‌هایی که با شهرداری بندر امام خمینی(ره) داشتیم قرار بر این شد شهرداری پناهگاهی جهت سگ‌ها در نظر بگیرید تا کار عقیم‌سازی انجام شود. شهرداری بندر امام خمینی(ره) موظف شد زمینی با امکانات لازم در اختیار انجمن حمایت از حیوانات جهت استقرار پناهگاه قرار بدهد که کار زنده‌گیری و عقیم‌سازی انجام شود که اینکار تاکنون صورت نگرفته است.

علی نوری با انتقاد از عملکرد شورای شهر و شهرداری بندر امام خمینی(ره) در خصوص عدم اجرای طرح اتلاف سگ‌های ولگرد، عنوان کرد: شورای شهر و شهرداری بندر امام خمینی(ره) هیچ برنامه‌ای برای اجرای طرح‌ اتلاف سگ‌های ولگرد و یا طرح زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد انجام نداده است و اقدام خاصی هم توسط انجمن حمایت از حیوانات انجام نشده است این در حالی است که طبق قانون شهرداری‌ها موظف است بودجه‌ای جهت بحث بهداشت در نظر بگیرد.

وی افزود: اختصاص زمین برای ایجاد پناهگاه برای حیوانات وحشی کافی نیست و فرآیند پیچیده‌ای نظیر نگهداری، تهیه غذا، زنده‌گیری و عقیم‌سازی وجود دارد.

 رئیس شبکه بهداشت شهرستان در خصوص بیماری‌های سگ‌های ولگرد بیان کرد: سگ‌های ولگرد بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را انتقال می‌دهند و سگ مخزن بسیاری از بیماری است و مهم‌ترین موضوع آن هاری است و تمام تلاش ما این است که یک مورد هم رخ ندهد. هزینه برای هر مورد گزش جهت تزریق پنج نوبت واکسن هاری وارداتی، حدود یک میلیون تومان است.

لازم به‌ذکر است که افزایش سگ‌های ولگرد در شهر بندر امام خمینی(ره) سبب ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان شده است و مهم‌ترین تهدیدی که این سگ‌های ولگرد برای جامعه دارند، شیوع بیماری هاری است. از معضلات و مشکلات افزایش جمعیت سگ‌های بدون صاحب شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و خطر حمله و گزش، سلب آسایش و آلوده کردن محیط است که لزوم کنترل اصولی این حیوانات را نشان می‌دهد.

بیماری هاری درمان ندارد و به گفته کارشناسان بهداشت بهترین راه پیشگیری از شیوع این بیماری مقابله با افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و بدون صاحب است. بنابراین باید نسبت به معدوم یا عقیم‌کردن این حیوانات اقدامات جدی توسط شهرداری بندر امام خمینی(ره) انجام شود./تسنیم

انتهای پیام/*

https://biknews.ir/6221کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/6221/شهرداری-و-شورای-شهر-بندر-امام-هیچ-اقدام/کپی شد!