آخرین وضعیت شهرهای سیل‌زده خوزستان از زبان فرمانداران/از خسارت سنگین سیل تا تهدید مجدد سیلاب

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، فرمانداران، شهرداران و دهیاران شهرهای سیل‌زده خوزستان ظهر امروز در جلسه بررسی آخرین وضعیت شهرستان‌های سیل‌زده با حضور معاون عمرانی وزیر کشور از آخرین وضعیت و خسارت‌های این مناطق گزارش دادند.

ابتدای این جلسه فاصل عبیات، معاون عمرانی استاندار خوزستان با تأکید بر لزوم سرعت بخشیدن به عملیات بازسازی مناطق سیل‌زده اظهار داشت: هفته گذشته بازسازی مناطق سیل‌زده را آغاز کردیم و ظرف دو سه ماه آینده شاهد اتمام این پروژه خواهیم بود.

وی بابیان اینکه بانک‌ها فرایند اخذ تسهیلات را آسان کنند افزود: حضور بانک‌ها در کنار بنیاد مسکن و در اختیار قرار دادن تسهیلات به‌صورت مرحله‌ای می‌تواند مشکلات را سریع‌تر برطرف کند.

عبیات بابیان ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه گفت: تلاش ما برای بازسازی و نوسازی خانه‌ها سپس زمین‌های کشاورزی در اولویت قرار دارد چراکه نوعی اشتغال در منطقه به‌ صورت موقت ایجاد می‌شود به همین دلیل باید از کارگران و جوانان جویای کار منطقه استفاده شود.

بیشترین خسارت سیل در اهواز به بخش شهری وارد شد

جمال عالمی نیسی فرماندار اهواز بابیان اینکه بیشترین خسارت سیل در اهواز به بخش شهری مانند فاضلاب و جاده‌های دسترسی وارد شد گفت: برآورد اولیه ما در بخش شهری، روستایی و بنگاه‌های اقتصادی حدود ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که بیشتری خسارت را در بخش شهری مانند فاضلاب و جاده‌های دسترسی شاهد هستیم.

نیسی با اشاره به آمارهایی از خسارات وارده به منازل مسکونی افزود: اهواز در بخش روستایی و شهری با سه رودخانه کارون، دز و کرخه درگیر بوده و آسیب‌های زیادی به بخش مسکونی در مسیر این رودخانه‌ها وارد شد.

وی ادامه داد: در بخش روستایی ۱۶۰۰ واحد و در بخش شهری ۸۰۰ واحد مسکونی آسیب دیدند.

فرماندار اهواز تصریح کرد: بازسازی واحدهای مسکونی آغازشده و سیل‌زدگان جهت دریافت ۴۰۰ میلیارد تومان وام به بانک معرفی شدند.

عالمی نیسی بابیان اینکه انتظار داریم دولت به شهر اهواز توجه ویژه‌ای کند، افزود: در بخش شهری در زیرساخت‌ها و در بخش روستایی در زمین‌های کشاورزی نیازمند توجه دولت هستیم.

تکلیف سیل بندهای باقی ماند در شهر حمیدیه چیست؟

شاهین هاشمی فرماندار حمیدیه گفت: موضوع باقی ماندن سیل بندها از دیگر مشکلات شهر است و اینکه آیا این سیل بندها همچنان باید باقی بمانند.

وی بابیان اینکه شهرستان حمیدیه که فاقد شرکت‌های صنعتی است، افزود: باید هرچه سریع‌تر زمین‌های کشاورزی برای کشت آماده شوند چراکه مردم شغلی جز کشاورزی ندارند.

هاشمی تصریح کرد: همه زیرساخت‌های شهری حمیدیه از بین رفته و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت برجای‌مانده است.

فرماندار حمیدیه ادامه داد: در خصوص کمک به شهرستان‌ها توسط دولت باید زمان‌بندی مشخص شود تا مردم بتوانند اثرات آن را در زندگی خود ببینند.

بیشتر بخوانید: 

خطر ورود سیلاب به بندرامام‌خمینی(ره) شایعه است

منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) ۲۰۰۰ بسته اقلام بهداشتی و ۵ فروند شناور سبک به مناطق سیل‌زده خوزستان ارسال کرد

موکب قمربنی‌هاشم بندر امام‌خمینی (ره) به منطقه سیل‌زده حمیدیه اعزام شد‌

جاده‌های مواصلاتی آسیب جدی دیده‌اند؛ تردد در مسیر مرزی چذابه به‌سختی انجام می‌شود

حمید سیلاوی فرماندار دشت آزادگان در این جلسه بیان داشت: جاده‌های مواصلاتی ما آسیب شدید دیدند که سبب بسته شدن مسیر مرز تجاری چذابه نیز شده بود؛ اکنون مسیر بازشده اما همچنان تردد کامیون‌ها و مردم به‌سختی انجام می‌شود.

وی افزود: تأسیسات زیربنایی روستاهای دشت آزادگان کاملاً از بین رفته و ۴ شهر ما خسارت شدیدی دیدند به‌گونه‌ای که پارک‌ها، تأسیسات و شبکه دفع فاضلاب آن‌ها از بین رفته است.

سیلاوی تصریح کرد: ۲۲۰ کیلومتر سیل بند در دشت آزادگان احداث کردیم که ۱۳ کیلومتر آن اکنون تخریب‌شده است.

فرماندار دشت آزادگان تأکید کرد: غفلت ۲۰ ساله در امر سیل بندها سبب بروز خسارت شدیدی شد و باید ترمیم آن‌ها جدی گرفته شود.

بنیاد مسکن عملکرد خوبی نداشته است

سعید حاجیان فرماندار شادگان در ادامه این جلسه گفت: ۴۵ روستای شهرستان شادگان به مدت ۲ ماه درگیر سیل بودند که کارون و نهر بهره ۴ روستا را به‌طور کامل زیرآب برد و راه‌های روستایی ما را کاملاً تخریب کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه بنیاد مسکن تاکنون نتوانسته وظیفه خود را به‌طور مطلوب انجام دهد و تاکنون آماری از خسارت‌ها به ما اعلام نکرده است.

فرماندار شادگان ادامه داد: با توجه به اینکه احتمال دارد سیل در سال‌های آینده ما را تهدید کند باید به سیل بندها توجه ویژه‌ای شود.

خسارت راه‌های روستایی شوشتر ۴۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شد

حسین پنبه‌دانه پور فرماندار شوشتر نیز در این جلسه اظهار داشت: در موضوع سیل همه بخش‌ها و خسارت‌ها شبیه به هم هستند. در بخش شعیبیه نیز با وجود اینکه در فرودین ۹۵ سیلاب آمده و همه روستاهای غرب شعیبیه را مبتلا کرد؛ این موضوع به فاصله ۳ سال تکرار شد و کام مردم را تلخ کرد.

وی بابیان اینکه اگر ستاد بحران پای‌کار نبود خسارت‌های بیشتری به بار می‌آمد، ادامه داد: اکنون ۶۵ کیلومتر سیل بند درشوشتر احداث شد اما اکنون سازمان آب و برق نسبت به ماندگاری آن‌ها تردید دارد.

فرماندار شوشتر بیان داشت: در خصوص شهر گوریه که در سیل مورد مخاطره جدی قرار گرفت و حدود ۱۵ درصد شهر غرق شد لازم است یک پدافند سیل بندی پیش‌بینی شود.

پنبه‌دانه پور بیان داشت: ۶۶۲ واحد مسکن در بخش شعیبیه شوشتر آسیب دیدند که کار تعمیرات و بازسازی آن‌ها آغازشده است.

وی همچنین گفت: جهاد کشاورزی پای‌کار است اما راه‌های روستایی به‌واسطه اینکه طول ۹۰ کیلومتری آن‌ها شسته شده و هزینه سنگینی را بر دوش راه و شهرسازی گذاشته همچنان بسته هستند. متولی ساخت راه‌های روستایی هنوز پای‌کار نیامده و ۴۳.۵ میلیارد هزینه بازسازی آن‌ها برآورد شده است.

فرماندار شوشتر با اشاره به جابجایی اضطراری روستاها عنوان کرد: برخی از روستاها در چند مرحله مورد مخاطره هستند. شعیبیه در سطح کشور از بابت وقوع زمین‌لرزه‌ها زبانزد است به‌گونه‌ای که یک‌بار در طول ۲۴ ساعت ۴۱ مرتبه زلزله را شاهد بودیم و زمین حدود ۱۱۵۰ ریشتر را در طول یک سال از خود عبور داد.

پنبه‌دانه پور تصریح کرد: برخی روستاها روی گسل بوده و از سه جبهه نیز مورد هجوم آب هستند. این روستاها خانواده‌های کمی در خود جای‌داده‌اند و به‌سادگی قابل جابجایی هستند.

بیش از ۳۰۰ کیلومتر سیل بند در آبادان احداث شد

سید زین‌العابدین موسوی فرماندار آبادان اظهار داشت: از اسفندماه گذشته به دلیل اینکه درگیر مد اکبر و سرازیر شدن آب به روستاهای اروندکنار بودیم تلنگری در خصوص وقوع سیل برای ما ایجاد شد که پس‌ازآن بیش از ۳۰۰ کیلومتر سیل بند احداث کردیم.

وی بابیان خسارت‌هایی که در حوزه روستاها اتفاق افتاد بیان داشت: در دو بخش کشاورزی ۴۸۶ هکتار سطح زیر کشت ما حدود ۹ هزار میلیارد ریال خسارت وارد شد و محصولات باغی نیز ۹ هزار میلیون ریال خسارت دیدند.

فرماندار آبادان ادامه داد: در بخش مسکن ۹۶ واحد مسکونی به اعتبار ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال آسیب دیدند.

موسوی افزود: همچنین در محور آبادان به ماهشهر ۶ دهنه پل تخریب شد که مجموع خسارت سیل در بخش راه‌های آبادان حدود ۱۶۵ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

فرماندار آبادان گفت: تأسیسات شبکه برق خطور فشار متوسط نیز به طول ۳۰۰ کیلومتر از بین رفت که باید جایگزین شود.

دزفول در بخش شهری ۱۰۰ میلیارد و در بخش روستایی ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت دید

محمد حیدری فرماندار دزفول در این جلسه عنوان کرد: در منطقه احمد فداله به دلیل خرابی جاده‌ها ۳۸ روز دسترسی زمینی ما قطع شد و از طریق هلال‌احمر توانستیم آذوقه آن‌ها را تأمین کنیم.

وی بابیان اینکه دزفول حدود ۱۳ کیلومتر ساحل دارد و رودخانه دز نیز از وسط شهر عبور می‌کند گفت: ۷ پارک ساحلی در شهر برای دز تعریف‌شده که حدود ۴۰ تا ۶۵ درصد آن‌ها تخریب‌شده است.

موسوی عنوان کرد: در بحث خسارت‌های روستایی و شهری، بیشترین تعمیرات را در شهری داریم که خسارت شهری زیر ۱۰۰ میلیارد و روستایی بالای ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی افزود: در بحث کشاورزی نیز ۸ هزار هکتار از بهترین زمین‌های دزفول آسیب دیدند که در بخش زراعی ۶۷۰۰ هکتار، باغی ۱۸۵ هکتار و ۵۰ هکتار زمین گلخانه از بین رفت.

فرماندار دزفول تصریح کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد مراتع ما تخریب‌شده و کوچ عشایر به تأخیر افتاده به همین سبب همه مراتع را عشایر استفاده کردند و چیزی برای آینده باقی نمانده است.

پروژه‌های عمرانی مانع حرکت آب در شهرستان کارون شدند

معصومه خنفری فرماندار کارون بابیان اینکه شهرستان کارون از ابتدا تا انتها در امتداد ساحل کارون است گفت: علاوه بر کارون سه کانال بحره، ریزگردها و مکسر که بزرگ‌ترین کانال‌های منشعب از کارون هستند همه غرب، شرق و جنوب شهرستان کارون را می‌پیمایند به همین سبب روستاهای ما از ۳ طرف درگیر سیلاب شدند.

وی عنوان کرد: کشت و صنعت‌های سلمان فارسی، دعبل خزاعی و شیرین شهر در مسیر کانال مکسر هستند اما بااینکه برخی از آن‌ها در ارتفاعات هستند فعالیت‌های عمرانی و احداث سیل بندهای مرتفع در کنار آن‌ها آب را به سمت روستاهای مرتفع هدایت کرد.

خنفری بیان داشت: شیرین شهر فعلی قبلاً به ام الطیور معروف بوده که نیزار و محل جمع شدن آب و پرندگان بود اما اکنون تبدیل به شهر شده است.

وی همچنین افزود: در شهر کوت عبدالله به دلیل پر شدن سفره‌های زیرزمینی آب از دل خانه‌ها بالا آمد. در خود فرمانداری نیز همین وضعیت رخ داد و دیگر سیل بند جواب نمی‌داد.

فرماندار کارون اظهار داشت: شهرستان کارون در بیشترین نقطه پیچ‌وخم کارون قرار دارد و باید برای روستاهای آن چاره‌اندیشی کرد.

وی بابیان اینکه تأسیسات آب و فاضلاب بسیار آسیب دیدند، خاطرنشان کرد: تردد از جاده ساحلی همچنان ممنوع بوده و بسیار خطرناک است زیرا جاده در چند نقطه نشست کرده و پایه‌های برق کج شدند.

۱۰۰ متر جاده برای ما نمانده است

منوچهر ورناصری فرماندار شهرستان باوی گفت: با توجه به اینکه این شهرستان محل تلاقی دو رودخانه دز و کارون است ارتفاع سیل بندها را از اواسط دی‌ماه افزایش دادیم اما به علت عدم تراکم ۳۱ روستای ما در محاصره سیل قرار گرفت و ۴ روستا نیز زیرآب رفت.

وی افزود: در بخش کشاورزی از مجموعه هزار هکتار دهستان عنافچه ۵۰۰ هکتار نیز باقی نمانده است.

فرماندار باوی ادامه داد: بنیاد مسکن اعلام کرده ۱۷ روستا در شهرستان باوی در بستر رودخانه است اما به سبب جمعیت آن‌ها امکان جابه‌جایی نیست.

ورناصری بابیان این‌که در ملاثانی و ویس مشکلاتی داشتیم چون نزدیک به بستر رودخانه بودند عنوان کرد: مشکل ما این است که در ویس ۱۰۰ خانوار و در ملاثانی ۷۰ خانوار باید جابجا شوند اما زمینی برای آن‌ها نیست و محدوده دکل‌های انتقال فشارقوی برق زمین‌های شهر را غیرقابل استفاده کرده است.

وی بابیان اینکه تراز رودخانه ۲ متر بالاتر از شهر شیبان است، خاطرنشان کرد: مردم در کشاورزی متضرر شدند و سازمان آب و برق برای کشت تابستانه نباید خللی ایجاد کند؛ ظاهراً برخی حرکت‌ها از سوی سازمان آب و برق صورت گرفته که احتمال می‌دهیم برنامه دیگری برای مدیریت آب در تابستان دارند.

درجاهایی انحراف رودخانه پیش می‌آید و سبب می‌شود حریم بسترها تغییر می‌کند

عدنان غزی فرماندار شوش با اشاره به توپوگرافی منطقه شوش اظهار داشت: درشوش با سه رودخانه درگیر بودیم و رودخانه‌های دز، کرخه و شاوور ۲۹ هزار هکتار از بهترین اراضی کلاس A دنیا را نابود کردند.

وی بابیان اینکه شوش در کشور در پرورش اسب و شتر و چغندرقند اول است، گفت: من نسبت به لایروبی رودخانه‌ها اعتراض دارم چراکه به این آسانی نیست و امکان آن با این وضعیت وجود ندارد.

غزی ادامه داد: درجاهایی انحراف رودخانه پیش می‌آید و سبب می‌شود حریم بسترها تغییر کند. احداث سیل بند تکلیف قانونی وزارت کشور است و تمامی وزارت خانه‌ها مکلف‌اند با دستورات وزارت کشور کارها را انجام دهند.

فرماندار شوش بیان داشت: ما در شوش منطقه دوار راداریم که کاملاً در حریم بستر رودخانه است که آن‌ها را با مجوز شورای تأمین خدمات‌دهی می‌کنیم.

غزی ادامه داد: شهرداری که در بستر رودخانه ساخت‌وساز می‌کند باید توسط سازمان‌های بازرسی بازخواست شود.

وی تصریح کرد: شهرداری شوش با همه امکانات و در همه نقاط روستایی وارد شد اما خطر سیل واقعاً مهیب بود. اگر مشکلات شهرداران حل شود بیشتر بار سیل از دوش ما برداشته می‌شود.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/7638کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/7638/آخرین-وضعیت-شهرهای-سیل‌زده-خوزستان-از/کپی شد!