چقدر زکات فطره پرداخت کنیم + نظرات ۱۰ مرجع تقلید

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، در آستانه عید سعید فطر، آیات عظام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، سبحانی، جوادی آملی و سیستانی با صدور اطلاعیه‌ای میزان زکات فطریه را برای مؤمنان روزه‌دار اعلام کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای:

طبق اعلام دفتر مقام معظم رهبری آیت‌الله سید علی خامنه‌ای مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۸ حداقل ۸ هزار تومان مانند سال گذشته است.

فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به‌عنوان طعام محسوب می‌شوند. بر اساس محاسبات صورت گرفته میزان زکات فطره برای یک نفر با محاسبه‌ سه کیلو گندم، ۸۰۰۰ تومان است و پرداخت این مبلغ به‌عنوان فطریه کفایت می‌کند. اما هم‌وطنان می‌توانند با توجه به برنجی که مصرف می‌کنند، سه کیلو از آن یا معادل قیمت آن را به‌عنوان فطریه بپردازند. البته درهرصورت پرداخت حداقل ۸۰۰۰ تومان برای هر نفر کفایت می‌کند.

بر اساس اعلام دفتر مقام معظم رهبری، مبلغ کفاره‌ یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۲۵۰۰ تومان و کفاره‌ یک روز قضای روزه‌ عمدی، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان است.

آیت‌الله مکارم شیرازی:

بر اساس اعلام آیت‌الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ ۹ هزار تومان(۹۰۰۰ تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج خارجی، مبلغ ۲۴ هزار تومان (۲۴۰۰۰ تومان) و برنج داخلی، مبلغ ۶۰ هزار تومان (۶۰۰۰۰ تومان) اعلام‌شده است. مردم در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۳ هزار تومان (۳۰۰۰ تومان) است که باید به‌صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۱۸۰ هزار تومان (۱۸۰۰۰۰ تومان) است.

آیت‌الله نوری همدانی:

اعلام مبلغ زکات فطره از سوی آیت‌الله نوری همدانی بر اساس قوت غالب گندم برای هر نفر ۹۰۰۰ تومان در نظر گرفته‌شده است.

و برای کسانی که می‌خواهند قیمت برنج را پرداخت نمایند ، برنج داخلی حدود ۶۰۰۰۰ تومان و خارجی حدود ۲۴۰۰۰تومان برای هر نفر است، اما با توجه به تفاوت قیمت در مناطق مختلف به همان قیمت منطقه‌ای محاسبه گردد.

کفاره در روزه غیر عمد روزانه ۲۵۰۰ تومان و کفاره در روزه عمدی روزانه ۱۵۰۰۰۰ تومان است.

آیت‌الله شبیری زنجانی:

دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ ۱۰ هزارتویمان را بابت فطریه هر نفر به‌حساب قیمت گندم تعیین کرده است.

در اطلاعیه این دفتر آمده است: با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.
کفاره افطار غیرعمدی برای هرروز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به حساب گندم) است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد. بر این اساس، دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ ۲۵۰۰تومان را برای کفاره افطار غیرعمدی و مبلغ ۱۵۰ هزار تومان را برای افطار عمدی هرروز تعیین کرده است.

موارد مصرف زکات فطره با موارد مصرف زکات مال تفاوتی ندارد؛ هرچند احتیاط مستحب آن است که فقط به فقرای شیعه بلکه فقط به مساکین (یعنی فقرای به‌شدت نیازمند) پرداخت شود.
کسی که نماز عید فطر می‌خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد ولی اگر نماز عید نمی‌خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد.. .

آیت‌الله صافی گلپایگانی:

مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به‌عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است.

کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.

آیت‌الله علوی گرگانی

زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب (برای هر نفر سه کیلو) گندم مبلغ ۹ هزار تومان، برنج خارجی قیمت متوسط مبلغ ۲۴ هزار تومان، برنج ایرانی مبلغ ۶۰ هزار تومان است. مردم در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند. کفاره روزه غیر عمد (هر روز) مبلغ ۲۵۰۰ هزار تومان است که باید به‌ صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد (هر روز) مبلغ ۳۰۰ هزار تومان است.

آیت‌الله وحید خرسانی:

دفتر آیت‌الله وحید خراسانی نیز میزان زکات فطره ازنظر این مرجع تقلید را قوت غالب و گندم برای هر نفر ۱۲ هزار تومان و کفاره ۳هزار تومان و کفاره عمد ۱۸۰ هزار تومان اعلام کرده است.

آیت‌الله سبحانی:

زکات فطره امسال طبق نظر آیت‌الله سبحانی برابر با ۹ هزار تومان (معادل ۳ کیلوگرم گندم) اعلام‌شده است.

آیت‌الله جوادی آملی:

میزان زکات فطره از سوی آیت‌الله جوادی آملی قوت غالب عمده خوراکی در منطقه مربوطه و کفاره برای هر روز ۳هزار تومان و کفاره عمد۱۸۰هزار تومان اعلام‌شده است.

آیت‌الله سیستانی:

میزان فطره از سوی آیت‌الله سیستانی، قوت شایع گندم ۹ هزار تومان، کفاره روزه غیر عمد ۳هزار تومان، و کفاره عمد ۱۸۰ هزار تومان اعلام‌شده است.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/7868کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/7868/چقدر-زکات-فطره-پرداخت-کنیم-نظرات-۱۰-مر/کپی شد!