صیاد و صید در تور مواد شیمیایی؛ آلودگی‌های شیمیایی در آبزیان را باید جدی گرفت

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از قدس آنلاین، خور موسی واقع در سواحل شمال غربی خلیج‌فارس، از مجموعه‌ای شامل چندین خور بزرگ و کوچک نظیر خور موسی، «خورغزلان»، «خور مرموس» و همچنین تعدادی جزایر تشکیل‌شده است که یکی از معابر مهم ارتباطی ایران با دریا است.

بنادر مهمی ازجمله بندر امام خمینی و بندر ماهشهر در امتداد دو کناره سواحل همین شریان بناشده‌اند.

متأسفانه بی‌توجهی به میزان آلایندگی‌ها موجب شده تا میزان جیوه ناشی از فعالیت‌های صنعتی به‌ویژه پساب‌های پتروشیمی در آب‌های ساحلی بندر امام خمینی(ره) ۱۰برابر بیش‌ازحد مجاز است.

افزایش میزان جیوه ، سرب و وضعیت دیگر عناصر آلاینده ناشی از پساب‌های صنعتی نظیر کروم در بندرعباس، آرسنیک در بوشهر و عسلویه و نیکل در بندر امام خمینی(ره)، بوشهر و بندرعباس و بیش‌ازحد مجاز را دو سال پیش معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست رسانه‌ای کرد اما باوجود به صدا درآوردن این زنگ خطر اقدام چندانی برای رفع آن نشده است.

بیشتر بخوانید:

مطالعات طرح پرورش ماهی در سد جره و خوریات بندر امام خمینی(ره) انجام شد

طبیعت و پرندگان جزایر خور موسی بندر امام خمینی(ره) تحت مراقبت قرار می‌گیرند

رنگ سبز خوریات به دلیل ورود خروجی تصفیه‌خانه‌های برخی پتروشیمی‌ها است/پتروشیمی‌های آلاینده محیط زیست به دادگاه معرفی شده‌اند

نکته‌ای که این روزها بسیاری از مردم را نگران کرده است این عناصر با ورود به آب‌های ساحلی علاوه بر خطرزا بودن برای زیست‌بوم‌های دریایی، در مناطقی ازجمله خورهای موسی بندر امام خمینی(ره) که ۱۵ واحد پتروشیمی در آن فعال است چرخه غذایی شهروندان را تهدید می‌کند.

به‌خصوص ورود جیوه به بسترهای گلی این خورها به دلیل بسته بودن این منطقه، ماندگاری بیشتری دارد و از طریق آبزیان تجاری به چرخه غذایی ساکنان منطقه راه می‌یابد و سلامت آنان را با خطر مواجه می‌سازد.

بی‌مبالاتی در خوزستان

استاندار خوزستان ازجمله افرادی است که در همین راستا بارها از میزان آلودگی خور به جیوه انتقاد داشته و اظهار می‌کند: ماهی‌های صیدشده در منطقه خور موسی آلوده هستند و تغذیه مردم از این ماهی‌ها نگران‌کننده است.

غلامرضا شریعتی با اشاره به اینکه سازمان محیط‌زیست باید برای جلوگیری از این آلودگی راهکاری ارائه دهد، می‌افزاید: در خوزستان در مقطعی آن‌قدر بی‌مبالاتی صورت گرفته که جیوه، فاضلاب پتروشیمی و مواد سمی وارد منبع آبی این استان شده و اکنون سواحل ما را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

خلأ پرسنلی و تجهیزات

بارها اعلام‌شده که میزان جیوه «خور موسی» در بندر امام خمینی(ره) در جنوب خوزستان بالاتر از میانگین جهانی است و حتی ماهی‌ها و آبزیان این منطقه نیز به جیوه آلوده هستند. این موضوع در سخنان معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در هفته گذشته در شیراز نیز مورداشاره قرار گرفت.

احمدرضا لاهیجان زاده با استناد به پژوهشی از دانشگاه شیراز، آلوده‌ترین منطقه به جیوه در دنیا را خور موسی بندر امام خمینی(ره) در منتهی علیه شمال غربی خلیج‌فارس اعلام کرد و گفت: رفع این آلودگی امکان‌پذیر است و سازمان حفاظت از محیط‌زیست نیز از اهرم قانونی آن برخوردار است.

خور موسی شاخه مثلث شکلی است در انتهای شمال غربی خلیج‌فارس، که در شمال آن بندر امام خمینی، بندر ماهشهر و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار دارد. بیشترین پراکنش ماهی حلوا سفید (زبیدی) در خلیج‌فارس، در منطقه خور موسی و جزیره قشم است و مردم بومی زیادی با صیادی از این محل ارتزاق می‌کنند.

معاون سازمان محیط‌زیست در ادامه به معضلات زیست‌محیطی همچون افزایش شوری آب خلیج‌فارس و نابودی مرجان‌ها، ورود فاضلاب پتروشیمی‌ها به دریاچه‌ها و تالاب‌ها، خشکاندن تالاب هورالعظیم در زمان صدام، ایجاد ریز گرد و گردوغبار براثر فعالیت‌های نفتی و تب استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه باید اهرم‌های قانونی و علمی را برای رفع این معضلات فراهم کند.

لاهیجان زاده تأکید کرد: سازمان محیط‌زیست باید از خلأ پرسنلی و تجهیزاتی خارج شود. این سازمان اکنون ۵ تا ۶ هزار نفر نیرو در کل کشور دارد که از این تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ نیرو محیط‌بان است.

خطرات جیوه

نیروگاه‌های زغال‌سنگی، جیوه را به‌طور مستقیم به جو زمین وارد می‌کنند و سپس جیوه از این راه، به‌صورت گاز و یا مایع، وارد زنجیره غذایی می‌شود. ماهی‌های آلوده به جیوه، بیشترین خطر را برای سلامتی انسان دارند و حتی ورود کمی جیوه به بدن انسان می‌تواند پیامدهای ناگواری به دنبال داشته باشد. جیوه به مغز، کبد، ریه و سیستم عصبی انسان آسیب‌هایی جدی وارد می‌کند.

https://biknews.ir/8568کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/8568/صیاد-و-صید-در-تور-مواد-شیمیایی؛-آلودگی/کپی شد!