انتخابات یازدهمین دوره مجلس در خوزستان چگونه برگزار می‌شود؟

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از فارس ،انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه امسال در کشور برگزار می شود که مردم خوزستان باید همزمان با کل کشور برای انتخاب ۱۸ نماینده خود پای صندوق های رای حاضر شوند. هرچند قرار بود یک نماینده به جمع نمایندگان خوزستان اضافه شود اما با مسکوت ماندن این طرح باید دید ۱۸ خوزستانی که در پارلمان از حقوق هم استانی‌های خود دفاع کنند، چه کسانی هستند.

انتخابات در کلانشهر اهواز و شهرستان آبادان به دلیل موقعیت حساس خود در کشور و تعداد نمایندگان (۳ نفر از هر حوزه انتخابیه) از اهمیت ویژه ای برخوردار است و شاید آغاز شدن پنهانی تبلیغات نشات گرفته از این موضوع است.

تعداد نمایندگان خوزستان افزایش نمی‌یابد

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان می‌گوید: ۲۷ حوزه انتخاباتی در شهرستان‌های استان داریم که از این تعداد ۱۴ حوزه اصلی و ۱۳ حوزه فرعی است. ۴۰ بخش مستقل نیز علاوه براین حوزه های شهرستانی در خوزستان وجود دارد.

ابوالحسن معماری بیان می‌کند: در مجلس دهم برای استان ۲ هزار و ۹۹۶ صندوق اخذ رای تعبیه شده بود که احتمالا برای این دوره تعداد صندوق در حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کند. البته بر اساس اطلاعاتی که از فرمانداری‌ها، بخشداری‌‌ها و سوابق قبلی انتخابات احصا شده میزان تعرفه مورد نیاز برای شهرهای حوزه انتخابیه تعیین و مشخص شده است.

وی می‌افزاید:  این دوره از انتخابات هیچ تغییری در حوزه‌های انتخاباتی و تعداد نمایندگان صورت نگرفته و تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی کشور همان ۲۹۰ نفر است  و به همین دلیل هیچ گونه افزایش تعداد نماینده در خوزستان نداریم و تعداد نمایندگان و حوزه‌های انتخاباتی مانند سابق است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان درباره استانی بودن انتخابات مجلس اظهار می‌کند: با توجه به اینکه لایحه اصلاح قانون انتخابات در مجلس تصویب نشده، پس انتخابات به روال گذشته انجام می شود و مسئله استانی شدن انتخابات هم منتفی است.

وی عنوان می‌کند: با توجه به شرایط خاصی که کشور در آن به سر می‌برد باید شرایط انتخابات به نحوی ایجاد شود که مردمی بودن و جمهوریت نظام در کنار اسلامیت نظام محقق شود. یکی از نکات مهم در کنار مشارکت مردم در انتخابات بحث رعایت قانون و ضوابط است که همه مسؤولیت داریم تمامی ضوابط و قوانینی که در چهار چوب قانون به دستگاه‌ها، نهادها، و…  ابلاغ شده رعایت کنیم.

معماری می‌گوید: آئین نامه روزشمار انتخابات ابلاغ شده است که مرحله نخست آن  از ۱۰ خرداد تا ۱۶ خرداد بود و داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس در مدت زمان تعیین شده از مسؤولیت خود استعفا دادند. مابقی برنامه‌های انتخابات اینکه در چه دوره‌ای باید انجام شوند نیز مشخص شده و بر همین اساس ثبت نام داوطلبان به استناد ماده ۴۵ قانون انتخابات از ۱۰ آذر آغاز و ۱۶ آذر به پایان می‌رسد.

۱۲ هزار عضو مردمی در دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان ساماندهی شدند

موضوعات تقسیمات کشوری به مشکلاتی در حوزه اجتماعی تبدیل نشود

امید به آینده، روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب است

فعالیت مرکز اطلاعات جامع شورای نگهبان در خوزستان

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان می‌گوید: مرکز اطلاعات جامع شورای نگهبان در راستای حفاظت و صیانت از آراء مردم در استان خوزستان شکل گرفته تا بتواند در تأیید و رد صلاحیت‌ها از حقوق نامزدهای انتخابات صیانت کند.

ابوالحسن معماری با بیان اینکه با بیان این‌که شورای نگهبان بر تمام مراحل اجرایی انتخابات نظارت دارد ، می‌افزاید: انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی در خوزستان بدون شک با همان روش گذشته برگزار می‌شود و بحث انتخابات الکترونیکی در این استان منتفی است.

وی با اشاره به ایرادهای الکترونیکی شدن انتخابات می‌افزاید: این طرح در دو بخش نرم‌افزاری و سخت افزاری ایرادهای جدی دارد. شورای نگهبان تاکید دارد که در این شیوه از امنیت انتخابات و مصون ماندن رای مردم مطمئن شود همچنین این سیستم توانایی بازشماری آرا را ندارد.

معماری با اعلام استقبال شورای نگهبان از الکترونیکی شدن انتخابات، می‌گوید: الکترونیکی شدن انتخابات امر مناسبی است و استقبال می‌کنیم اما این امر باید طوری باشد که به صحت و سلامت انتخابات خدشه وارد نکند.

وی بیان می‌کند: در این طرح امکان انطباق رای با رای دهنده وجود ندارد. همچنین از لحاظ سخت افزاری هنوز سخت افزار مورد نیاز تامین نشده و در مراحل آزمایشی این طرح؛ زمان اخذ رای بسیاری طولانی و مردم دچار مشکل شدند. در بسیاری از مناطق صعب العبور با مشکل اینترنت روبه‌رو هستیم.

شبکه ۱۲ هزار نفری نظارت بر انتخابات

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان ادامه می‌دهد: شبکه نظارت خوزستان بیش از ۱۲ هزار نفر عضو مردمی دارد که در حال برگزاری همایش‌های فنی و تخصصی و بصیرتی برای توانمندسازی اعضا هستیم.

وی عنوان می‌کند: در دفتر نظارت به عنوان بازوی نظارتی شورای نگهبان در استان‌ها در حال آماده کردن مقدمات لازم برای برگزاری انتخابات سالم هستیم.

معماری اظهار می‌کند: رعایت اصل بی طرفی کامل و جلب نظر و اعتماد مردم و صیانت و پاسداری از تک تک آرا مردم وظیفه اصلی شورای نگهبان است و این نهاد در همه مراحل انتخاباتی این اصل را مدنظر قرار می‌دهد.

صلاحیت کاندیداهای دوره آینده و نمایندگان فعلی مجلس

وی با اشاره به بررسی صلاحیت‌های نامزدها بیان می‌کند: شورای نگهبان پس از بررسی هیئت اجرایی نظارت، مطابق موازین اسلامی، اخلاقی و قانون صلاحیت عمومی نامزدها را بررسی می‌کند. این نهاد آمادگی دارد به افرادی که معترض هستند به صورت حضوری توضیحات لازم را ارائه دهد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان خوزستان می‌گوید: برخی ایراد می‌گیرند که چرا شورای نگهبان کارایی و شایستگی افراد را در نظر نمی‌گیرد، براساس قانون، شورای نگهبان در این زمینه اختیار و ابزار لازم را ندارد.

معماری درباره صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس اظهار می‌کند: اعتبار تائیدیه شورای نگهبان چهار ساله است. صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس نیز مطابق سایر نامزدها مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر مشکلی مطابق قانون داشته باشند، رد می‌شوند.

وی می‌افزاید: ناظران شورای نگهبان باید به شبکه اطلاع‌رسانی دفتر نظارت متصل باشند و تمام وقایع و جلسات مربوط به نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس شورای اسلامی را به دقت رصد کنند.

 

https://biknews.ir/8745کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/8745/انتخابات-یازدهمین-دوره-مجلس-در-خوزستا/کپی شد!