ضعف مهم اقتصاد در خوزستان دولتی بودن آن است

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، همایون یوسفی در جلسه مشترک شورای برنامه‌ریزی و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان خوزستان که در محل سالن جلسات شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد اظهار داشت: بازتولید ثروت در استان‌های مرز بیشتری اتفاق می‌افتد اما نوع سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در کشور به شکلی است که به صورت برابر به استان‌ها نگاه می‌کنیم.

وی با بیان این‌که در تجارب دنیا بازتولید ثروت و ارزش ثروت ملی در استان‌های مرزی بیشتر اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: متاسفانه‌ استان‌های مرکزی کشور به دلیل قدرت سیاسی بالاتر، اغلب از سهم سرمایه‌گذاری در کشور بیشتر استفاده می‌کنند که در دراز مدت می‌تواند نقطه آسیب برای اقتصاد باشد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت‌های مهم اقتصادی کشور در حوزه زاگرس جنوبی متمرکز شده و اگر کشور بخواهد توسعه پایداری ایجاد کند باید بر حوزه زاگرس جنوبی به ویژه خوزستان توجه بیشتری داشته باشد.

وی با بیان این‌که قدرت ایران در قرن ۲۱ به نظر می‌رسد که در زاگرس جنوبی باشد، بیان کرد: این نقطه همچنین می‌تواند نقطه ضعف برای کشور باشد. متاسفانه در کلان کشور می‌خواهیم همه مشکلات اقتصادی کشور را با اعطای مجوز و تسهیلات برطرف کنیم که در نهایت بر بانک‌ها فشار وارد می‌شود.

یوسفی عنوان کرد: تا زمانی که چارچوب اقتصاد بر اعطای مجوز، تسهیلات و فشار بر بانک‌ها باشد در کوتاه مدت شاید توفیقاتی حاصل شود اما در میان مدت و بلندمدت مشکل اساسی از کشور حل نشود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ضعف مهم اقتصاد در خوزستان دولتی بودن آن است، گفت: بین همه استان‌های کشور، خوزستان دولتی‌ترین اقتصاد را دارد و بخش خصوصی نیز به طور کامل وابسته به دولت است.

وی با بیان این‌که  حداقل ۱۰۰ سال اخیر شرکت‌های بزرگ دولتی اجازه رشد به بخش خصوصی در خوزستان را ندادند، افزود: در همین راستا هر زمان که حال دولت خوب باشد، حال اقتصاد خوزستان خوب است و هر زمان که همچون امروز وضعیت دولت بد باشد، وضعیت اقتصاد و مردم خوزستان بد است.

یوسفی با اشاره به این‌که نفت برای اقتصاد خوزستان نقش پیشران را دارد، ادامه داد: نفت به اقتصاد خوزستان گره خورده که تا مقطعی از نفت نمی‌توان در استان رهایی پیدا کرد و برای تجویز نسخه شفابخش جهت خوزستان، باید بر نفت و حوزه‌های نفتی توجه ویژه‌ای شود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که خوزستان با نفت از نظر تولید ناخالص ملی رتبه دوم را برخوردار است اظهار داشت: باتوجه به کاهش صادرات نفتی و تحریم‌های حوزه پتروشیمی، سهم نفت در اقتصاد کمتر و اقتصاد خوزستان که وابسته به نفت است، این آسیب را بیشتر متحمل می‌شود.

وی با تأکید براینکه طرح‌های بزرگ و ملی در کوتاه مدت برای مردم خوزستان مفید است اما میان مدت و بلند مدت آثار سوء آنها بیشتر از نتایج مفید است، افزود: اقتصاد یک منطقه را طرح‌های کوچک و متوسط تغییر می‌دهند و طرح‌های ملی تاکنون مشکلی را برای مردم خوزستان برطرف نکردند.

یوسفی بیان کرد: برای پروژه‌هایی همچون پروژه غدیر و لایروبی کارون به خط اعتباری نیاز داریم تا سرمایه‌گذار خارجی حضور پیدا کند. پیگیری‌ها در دولت انجام شده و درباره خط‌های ملی عنایت ویژه داشته باشیم.

۳۹۰ طرح با اعتبار ۷۱۰ میلیارد تومان برای اشتغال فراگیر خوزستان وجود دارد

سید نورالله حسن‌زاده در این جلسه اظهار داشت: مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری استان خوزستان، در پایان فروردین ماه ۹۷ سپرده‌ها ۵۴ هزار میلیارد تومان، پایان اسفندماه ۹۷ نیز ۶۷ هزار و ۸۶۳ میلیارد تومان بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به این‌که سپرده‌ها در پایان فروردین ماه امسال نیز ۶۹ هزار میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: سپرده‌های بعداز کسر قانونی به ترتیب زمان نیز ۴۸ هزار میلیارد تومان، ۶۰ هزار میلیارد تومان و ۶۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان این‌که تسهیلات جاری و غیرجاری در فروردین سال گذشته ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: در اسفندماه سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان و فروردین امسال نیز ۲۹ هزار میلیارد تومان بوده است.

حسن‌زاده با اشاره به این‌که نسبت تسهیلات به سپرده‌ها به صورت کشوری در فروردین ماه سال گذشته ۸۵.۱ درصد، اسفندماه سال گذشته ۸۱.۳ درصد و فروردین امسال نیز ۸۰.۸ درصد بوده است، خاطرنشان کرد: نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در خوزستان و در فروردین و اسفندماه سال گذشته، فروردین ماه امسال به ترتیب ۵۰ درصد، ۵۰.۷ درصد و ۴۷.۸ درصد بوده که نسبت خوزستان در سپرده به تسهیلات باتوجه به مأخذ بانک مرکزی بودن به ترتیب ۳۱، ۲۹ و ۳۰ است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: باتوجه به وضعیت حوزه‌های پتروشیمی و سرمایه‌گذاریی‌های عظیم انجام شده بیشتر پول‌ها در تهران در گردش هستند و نتوانستیم راهکار مناسبی پیدا کنیم تا در خوزستان گردش داشته باشند اما با این وجود نسبت در خوزستان مناسب نیست.

وی با اشاره به این‌که بانک‌های استان خوزستان از نظر میزان جذب سپرده در کشور در جایگاه ششم قرار دارند، افزود: نسبت اعطای تسهیلات پرداختی به سپرده‌ها از سوی بانک‌های خوزستان در مقایسه با سایر استان‌ها بسیار پایین و مناسب نیست.

حسن‌زاده با اشاره به قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری بیان کرد: این طرح ۴ هزار و ۴۱۵ مورد بوده، پرداخت شده ۲ هزار و ۸۵۹ مورد و ۲۸۲ میلیارد تومان با ۶۳ درصد تحقق بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به این‌که در زمینه اشتغال فراگیر استان ۳۹۰ طرح با اعتبار ۷۱۰ میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: تعداد طرح‌های پرداخت شده ۱۷۱ مورد با ۸۷ میلیارد تومان بوده است. باتوجه به نرخ پایین تسهیلات اشتغال روستایی و کمک‌های فنی و اعتباری، رقبتی به این مسائل صورت نگرفته است.

وی از جمله مشکلات اجرای طرح اشتغال فراگیر را مشخص نبودن زمان تخصیص یارانه به واحدهای بهره‌مند از تسهیلات برشمرد و افزود: عدم همکاری و مشکلات طرح‌ها از جمله موانع اجرای طرح اشتغال فراگیر به شمار می‌آیند.

حسن‌زاده با اشاره به عدم استقبال متقاضیان به دلیل بالا بودن نرخ سود تسهیلات و همزمانی آن با اجرای چندین طرح دیگر، گفت: استان خوزستان تعداد ۴ هزار و ۱۷۵ طرح با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان و ایجاد ۱۰ هزار شغل جدید معرفی کرده اما ۲ هزار و ۲۳۱ طرح با ۲۸۱ میلیارد تومان پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان درباره طرح رونق تولید در سال گذشته، بیان کرد: ۱۱۹ طرح تائید و تنها ۴۰ طرح پرداخت و این طرح‌ مزیت‌هایی را دارد اما با دلیل محدودیت منجر به عدم رقبت متقاضیان شده است.

وی با اشاره به این‌که نزدیک به ۳۵۰ تا ۴۰۰ واحد قطعه‌ساز در استان خوزستان فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط استان و کشور، بخش اعظمی از نیاز قطعات نفت، حفاری، پتروشیمی‌ها را تأمین می‌کردند اما باتوجه به شرایط پیش آمده بسیاری از این واحدها تعطیل شدند و شاید  از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند.

انتهای پیام/ ع

https://biknews.ir/8904کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/8904/ضعف-مهم-اقتصاد-در-خوزستان-دولتی-بودن-آن/کپی شد!