بندر امام خمینی(ره) با ۱۴۰ کیلومتر خطوط ریلی بزرگترین شبکه ریلی داخلی بنادر کشور را دارد

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، محمدعلی حسن‌زاده بعد از جلسه با مدیرعامل و معاونان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بندرامام خمینی(ره) با ۱۴۰ کیلومتر خطوط ریلی بزرگترین شبکه ریلی داخلی بنادر کشور را دارد و در حال حاضر سهم حمل و نقل ریلی به بندر امام خمینی(ره) قابل توجه نیست.

وی افزود: هماهنگی‌های لازم را با اداره کل گمرک بندرامام خمینی(ره)، راه‌آهن و شرکت‌های سرمایه‌گذار برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی انجام دادیم.

حسن‌زاده در ادامه تصریح کرد: بر اساس تکلیف قانون برنامه ششم باید ظرف بازه زمانی ۵ سال سهم حمل ونقل ریلی در بنادر کشور را  ۳۰ درصد افزایش بدهیم و به دنبال افزایش این سهم در بندر امام خمینی(ره) هستیم.

بیشتر بخوانید:

حق دسترسی به شبکه ریلی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) حذف شد

نخستین محموله ترانزیتی ریلی از آسیای میانه وارد بندر امام خمینی(ره) شد

راه‌اندازی خطوط ویژه کالاهای اساسی و کالاهای صادراتی در بندر امام‌خمینی(ره)

سرعت سیر مسیر واگن برای صاحبان کالا مطلوب نیست

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درباره مقایسه جابه‌جایی بار توسط حمل و نقل ریلی با جاده‌ای بیان کرد: استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی نسبت به جاده بستگی به نوع حساسیت و ارزش کالا دارد و سرعت سیر مسیر واگن در حال حاضر برای صاحبان کالا مطلوب نیست.

وی افزود: برای برخی کالاها که ارزش بالایی دارند صاحبان کالا ترجیح می‌دهند از حمل و نقل جاده‌ای استفاده کنند که در کوتاه‌ترین زمان کالا به مقصد برسد.

حسن‌زاده در ادامه تصریح کرد: اگر قول مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران که در جلسه امروز برای کاهش سرعت سیر مسیر واگن دادند محقق شود، از نظر اقتصادی جابه‌جایی کالا با ریل مطلوبیت  بهتری پیدا کرده و بخشی از این کالاها را می‌توانیم از طریق حمل ریلی جابه‌جا کنیم.

افزایش ۶۴ درصدی واردات کالاهای اساسی به بندر امام خمینی(ره)

عادل دریس مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان نیز با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد کالاهای اساسی کشور از طریق بندر امام خمینی(ره) تامین می‌شود، اظهار داشت: در سال جاری شاهد افزایش ۶۴ درصدی واردات کالاهای اساسی نسبت به مدت مشابه، در بندر امام خمینی(ره) بودیم.

وی افزود: موجودی کالاهای اساسی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۸۶ درصد رشد داشته که این امر سبب تشکیل جلسه‌های پیوسته در بندر امام خمینی(ره) شده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با بیان اینکه بازنگری فرآیندها کمک به تسریع خروج کالا کمک می‌کند بیان کرد: امروز مدیرعامل و معاونان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور سرمایه‌گذاران بخش ریلی از سکوهای حمل ریلی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) بازدید کردند.

وی افزود: از بهترین تصمیم‌های گرفته شده در جلسه امروز، حذف حق دسترسی ریلی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بود تا سبب کاهش هزینه‌ها و رقابتی کردن حمل و نقل ریلی و صادرات ریل محور بیشتر از بندر امام خمینی(ره) شود.

انتهای پیام/ ع

https://biknews.ir/9241کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/9241/بندر-امام-خمینیره-با-۱۴۰-کیلومتر-خطوط/کپی شد!