گران‌ترین عوارضی گران‌تر شد/ صدای اعتراض در آزادراه لاکچری پیچید

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از مهر، گران‌تر شدن عوارض گران‌ترین آزادراه کشور آن هم در شرایطی که راه جایگزین دیگری برای آزادراه خرم آباد- پل زال وجود ندارد؛ اعتراضات و واکنش‌های متعددی را از سوی مردم و افکار عمومی در پی داشت.

گران‌ترین آزادراه کشور بازهم گران شد!

آزادراه ۱۰۴ کیلومتری خرم‌آباد- پل زال که عنوان گران‌ترین عوارضی‌ کشور را یدک می‌کشد، این بار با افزایش هزار تا ۱۰ هزار تومانی عوارض گوی سبقت را در افزایش عوارض آزادراهی ربود تا در روزهای پایانی تابستان ۹۸ مردم محروم و سیل زده لرستان نقره داغ شوند.

آزادراه «خرم‌آباد- پل زال»، با ضعف‌هایی در زمینه ایمنی و امکانات عنوان «گران‌ترین» عوارضی کشور را به خود اختصاص داده است تا ضعف روشنایی در مسیر، ریزش کوه، ایمن نبودن جاده و تونل‌ها و… هر بار حادثه‌ای جدید در شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب بیافریند؛ حوادثی که بارها کریدور ۱۰۴ کیلومتری شمال به جنوب را مسدود کرده است.

ایمن نبودن آزادراه خرم‌آباد- پل زال موضوعی است که بارها از سوی کارشناسان و مسئولان ذی‌ربط مورد تأکید قرارگرفته و مردم و روستاییان ساکن در حاشیه این آزادراه نیز نسبت به آن واقف هستند؛ اما اقدامات صورت گرفته از سوی پیمانکار این آزادراه برای ایمن‌سازی مسیر در حد و اندازه‌ای نبوده که رانندگان و مردم منطقه را راضی کند.

عوارض از ۱۸ تا ۶۵ هزارتومانی مردم را نقره داغ کرد

آزادراهی که منجر به از بین رفتن ۲۵۰۰ شغل شد، نه‌تنها آورده‌ای برای مردم منطقه نداشت بلکه بار هزینه‌های گزاف عوارض این آزادراه را نیز بر دوش آن‌ها گذاشت؛ عوارض از ۱۸ تا ۶۵ هزارتومانی باعث شده تا مردم منطقه ماهانه مبالغ زیادی را صرف عبور از این آزادراه کنند.

عوارض سنگین آزادراه خرم آباد- پل زال مردم و رانندگان را به‌سوی تردد در جاده خرم‌آباد- پلدختر که به «جاده مرگ» مشهور بود سوق می داد؛ اما پس از وقوع سیل ویرانگر فروردین ماه سال جاری این جاده نیز دچار تخریب های متعدد شد و تنها راه دسترسی پر خطر اما ارزان نیز به روی مردم بسته شد.

صدای بوق اعتراض رانندگان در گران‌ترین آزادراه کشور پیچید

شب گذشته رانندگان در اعتراض به گران شدن عوارض آزادراه پل زال_ خرم آباد، به مدت یک ساعت با زدن بوق های ممتد بدون پرداخت عوارض، از جایگاه پرداخت عوارض عبور کردند تا شاید صدای بوق های اعتراض رانندگان، مسئولان را وادار به چاره اندیشی در رابطه با گران ترین آزادراه در یکی از محروم ترین استان های کشور کند.

علیرضا بیرانوند دروازه‌بان لرستانی تیم ملی کشورمان نیز در صفحه اینستاگرام خود نسبت به افزایش عوارض آزادراه خرم آباد- پل زال واکنش نشان داد و نوشت: «مگر جاده بهشت است!؟»

 

 

آزادراهی که تنها خسارتش برای مردم باقی ماند!

یکی از اهالی ساکن در «قلعه نصیر» پلدختر در حاشیه آزادراه خرم‌آباد – پل زال گفت: احداث آزادراه فرصت‌های شغلی را از مردم محروم پلدختر گرفت و این امر موجب افزایش بیکاری در شهرستان شد و اکنون نیز باوجود شرایط سخت معیشتی،  مردم به ناچار باید برای تردد در آزادراه متحمل پرداخت عوارض سنگین شوند.

علی موسوی افزود: اهالی روستاهای «میانکوه شرقی» زمین‌های کشاورزی خود را در اختیار بخش خصوصی قرار داده‌اند به امید این‌که احداث آزادراه در منطقه تحول و اشتغال‌زایی ایجاد کند اما نه‌تنها زمین‌های مرغوب ما را از دستمان گرفت بلکه کشاورزی را لنگ کرد و با از بین بردن چشمه‌ها، زمین‌های آبی را به دیم تبدیل کرد.

یکی دیگر از اهالی «میانکوه شرقی» پلدختر گفت: جاده قدیم «میانکوه شرقی» براثر عملیات اجرایی آزادراه تخریب شد و آخر کار آن را بدون بازسازی به حال خود رها کردند.

محمد علیزاده افزود: اکنون اهالی منطقه برای رفت‌وآمد مجبورند از آزادراه تردد داشته باشند که باید برای هر بار عبور از آن عوارض پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: احداث آزادراه از آن جمله کارهای عمرانی بود که می‌توانست وضعیت اقتصادی این مردم جنگ‌دیده و محروم را بهتر سازد اما پرداخت عوارض آن‌ها را با مشکلاتی روبرو ساخته است.

پس از وقوع سیل فروردین ماه نیز مردم سیل زده پلدختر به ناچار مسیر تردد خود را از سوی «جاده مرگ» تخریب شده به طرف گران ترین آزادراه کشور تغییر دادند؛ موضوعی که نشان می دهد مسئولان وزارت راه و شهرسازی و شرکت بهره بردار آزادراه خرم آباد- پل زال بدون توجه به شرایط معیشتی مردم سیل زده لرستان دست به افزایش عوارض گران ترین آزادراه کشور زده اند.

 

آزادراهی که شغل و اراضی کشاورزی مردم پلدختر را گرفت

یک کارشناس عمران در پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حدود ۹۰ درصد آزادراه خرم‌آباد – پل زال در حوزه استحفاظی پلدختر است که ازنظر کاهش هزینه‌های سوخت، زمان، تصادفات و مخاطرات جاده‌ای مؤثر بوده و به‌طورکلی آزادراه در کلان کشور مفید است اما این آزادراه به شهرهای پلدختر و معمولان و به‌ویژه مشاغل کنار جاده قدیم به‌شدت آسیب وارد کرده است.

صمد چراغی پور افزود: قبل از احداث آزادراه خرم‌آباد – پل زال که مشاغل زیادی در حاشیه جاده قدیم در شهرستان پلدختر وجود داشت تردد خودروهای سبک و سنگین مانند اتوبوس‌ها به این مشاغل رونق زیادی داده بود اما با احداث این آزادراه همه این مشاغل حذف شد که ازاین‌جهت خسارات زیادی به مشاغل خدماتی منطقه وارد شد.

وی افزود: درمجموع آزادراه برای کلان کشور، خوب بود اما از حیث حذف مشاغل به شهروندان پلدختر و معمولان خسارات زیادی وارد کرد و مردم روستاهای حاشیه آزادراه در حوزه آب و کشاورزی آسیب دیدند و برای تردد روزانه به خرم‌آباد مجبور به پرداخت عوارض سنگین هستند.

این کارشناس عمران گفت: ازنظر فنی نیز برخلاف سایر آزادراه‌ها که بایستی رانندگان با خیال آسوده از آن عبور کنند به دلیل عدم عملیات تثبیت خاک،  بارها در برخی نقاط آزادراه ریزش و انسداد جاده ایجادشده و این ریزش‌ها در آزادراه نسبت به سایر محورهای مواصلاتی شهرستان بیشتر شد و هر بار نیاز به عملیات خاک‌برداری و اقداماتی مانند پاک‌سازی دارد؛ ازاین‌رو لازم است به‌مرور نقاط ضعف شناسایی و رفع مشکل شود.

چراغی پور خاطرنشان کرد: عوارض آزادراه پل زال نسبت به سایر آزادراه‌ها گران‌تر است که از این نظر نیز دودش به چشم مردم محروم منطقه می‌رود.

افزایش عوارض آزادراه ها در کشور به صورت سالانه اعمال می شود اما در میان این تغییرات بازهم آزادراه خرم آباد- پل زال در صدر افزایش نرخ ها قرار دارد و بیشترین میزان افزایش را اعمال می کند. موضوعی که دادستان خرم آباد نیز نسبت به آن واکنش داد و سعید رازانی در مکاتبات متعدد با وزارت راه و شهرسازی خواستار کاهش عوارض آزادراه خرم آباد- پل زال شده است.

افزایش عوارض و تحمیل هزینه‌های بیشتر به زائران اربعین

با وجود اعتراضات مردمی و پیگیری مسئولان محلی،  اما همچنان طی این سال ها اقدامی برای کاهش عوارض گران ترین آزادراه کشور در یکی از محروم ترین نقاط کشور نشده است. این در حالیست که طی روزهای آینده تردد زائران اربعین را نیز در این آزادراه خواهیم داشت که قطعا هزینه های سنگینی را بر زائران تحمیل خواهد کرد و اعتراضات بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

ضمن اینکه همچنان برخی از رانندگان ترجیح می دهند به جای تردد در مسیر آزادراه خرم آباد- پل زال به سوی محور تخریب شده در سیل خرم آباد- پلدختر بروند که همین امر نیز قطعا حوادث رانندگی را افزایش خواهد داد.

پیش از این نیز مسئولان از ناایمن بودن محور خرم آباد- پلدختر خبر داده بودند و تاکید کرده بودند که زائران اربعین از این مسیر تردد نکنند و به سوی آزادراه خرم آباد- پل زال تغییر مسیر دهند؛ اما گرانی این آزادراه مردم منطقه، رانندگان و زائران اربعین را بر سر دو راهی «خطر» و «عوارض سنگین» قرار داده است.

انتهای پیام/ ع

https://biknews.ir/9345کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/9345/گران‌ترین-عوارضی-گران‌تر-شد-صدای-اعت/کپی شد!