توضیحات رئیس ستاد اربعین درباره مبلغ دریافتی از زوار در سامانه سماح

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در حاشیه دوازدهمین جلسه این ستاد که ظهر امروز با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره سامانه سماح و مبلغی که زوار می‌پردازند توضیح داد: اگر اجازه دهیم که هرکس دوست دارد خود را بیمه کرده و هرکس نخواهد بیمه نشود که بی‌مسئولیتیِ ما در این‌باره رخ داده است. مبلغی که هلال احمر از هر زائر در طول سال و در غیر از ایام اربعین برای خدمات درمانی دریافت می‌کند ۱۶ هزار تومان است ولی ما با تلاش این مبلغ را به ۷ هزار تومان رسانده‌ایم؛ همه بیمه‌گذاران کشور نمی‌توانند خدمات حداکثری در عراق به زوار ارائه دهند و مبلغ بیمه سال گذشته به ازای هر نفر ۱۶ هزارتومان بوده و ما امسال این مبلغ را ۱۵ هزار تومان اعلام کرده ایم.فقط هزینه انتقال به ایران کسی که داخل خاک عراق فوت کند بیش از ۲۰ میلیون تومان است.

بیشتر بخوانید:

اطلاعیه جدید بانک مرکزی درباره ارز زائران اربعین/ هر زائر ۱۰۰ یورو می‌گیرد

۳۰ درصد تخفیف کرایه برای زوار اربعین در نظر گرفته شد

۲۰۰ هکتار زمین برای پارکینگ خودروهای زائران اربعین اختصاص یافت

ساماندهی ۲۱۸ حسینیه و مسجد بین‌راهی برای اسکان زائران اربعین

وی افزود: ما خود را خدمتگزار زوار می‌دانیم و مدافع آنان هستیم، اگر می‌خواستیم بی‌مسئولیت باشیم اعلام می‌کردیم هرکس بیمار شد و مشکلی برایش پیش آمد، برعهده خود اوست و آن روز کسی سوال نمی‌کرد که چرا مسئولیت خود را انجام نداده اید؟

رییس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: حتی یک ریال از این ۷ هزار تومان و ۱۵ هزار تومان به هیچ دستگاهی داده نمی‌شود. این مبلغ با حضور دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی و نماینده ستاد اربعین پیگیری و مطرح شده است. ستاد اربعین مدافع زوار است و این ستاد ریالی از کسی پولی نمی‌گیرد و ما قبلاً هم اعلام کرده ایم که کار برای اربعین، کارِ دلی است.

وی با بیان اینکه ستاد اربعین حسینی از همه دستگاه‌ها، نهادها و افراد دلسوز تشکیل شده و طی سال درباره موضوعات مختلف بررسی‌ها انجام می‌گیرد، تصریح کرد: سال گذشته حدود ۲۰۰ تن دارو به عراق منتقل شده و افراد زیادی نیز به‌صورت داوطلبانه خدمات مجانی در عراق ارائه دادند.

ذوالفقاری اظهار داشت: ما تلاش خود را برای کاهش هزینه‌های داشته‌ایم و درخدمت کسانی که از سر دلسوزی سخنی می‌گویند نیز هستیم و من از برخی کسانی که سخنرانی کرده‌اند، در طول سال دعوت رسمی کرده‌ام که ستاد اربعین در خدمت شماست و بیایید در جریان باشید و ما از نظرات آنها استفاده می‌کنیم. اگر سوالی دارند بگویند ولی این مسائل را به داخل جامعه نکشانند تا اخلال در برگزاری مراسم اربعین ایجاد نشود و من این را اخلال می‌دانم.

وی همچنین درباره کاپوتاژ اتوموبیل‌ها برای مراسم اربعین اظهار داشت: سال گذشته بدون هماهنگی ستاد اربعین تعداد زیادی از اتوبوس‌ها کاپوتاژ شده و از چرخه حمل و نقل داخل کشور خارج شده بودند. امسال تصمیم گرفتیم یک سقفی را برای کاپوتاژ درنظر بگیریم که البته آن هم برای گروه‌های خاص است، مانند معلولین، افرادی که مشکل جسمی و مشکلاتی از این قبیل دارند و تعداد مشخصی را به هر استان اعلام می‌کنیم و استان‌ها بیش از این تعداد اعلام شده حق ندارند که کاپوتاژ کنند و اتوبوس از چرخه حمل و نقل عمومی خارج شود.

رئیس ستاد اربعین گفت: یکی از مشکلاتی که در این ایام داریم، بحث حمل و نقل در داخل کشور است و به همین منظور تصمیم گرفتیم ۷۵ درصد از ظرفیت حمل و نقل کشور را برای پیک ایام اربعین در نظر بگیریم ولی با توجه به پیش‌بینی‌هایی که انجام می‌دهیم، جمعیت در اربعین امسال بیشتر می‌شود و تعداد خودرویی هم که در اختیار حمل و نقل عمومی است قطعا جوابگو نیست و در نهایت مجبور می‌شویم که تعداد کاپوتاژها را کم کنیم. سقفی که برای کاپوتاژ در نظر گرفته‌ایم، ۴۰۰ برای کل کشور است.

ذوالفقاری درباره خودروهای شخصی از کشور تصریح کرد: ماشین‌های شخصی می‌توانند به گمرکات مراجعه کرده و طبق توافقاتی که با طرفین عراقی شده می‌توانند وسائل نقلیه خود را با پرداخت عوارضی که در نظر گرفته شده از کشور خارج و به عراق سفر کنند. فعلا مرزهای چذابه و خسروی برای کاپوتاژ در نظر گرفته شده و مشکل اصلی ما مرز مهران است، چرا که این مرز ازدحام بالاتری داشته و البته این را هم بگویم که برای کاپوتاژ شدن از مرزها به‌ویژه مرز چذابه باید حتما با طرف عراقی هماهنگی شود که مشکلی برای تردد به وجود نیاید.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود حذف ویزا برای سفر به عراق فقط برای یکبار سفر به این کشور است، اظهار داشت: حذف ویزا برای یکبار است و هرکس که پس از درج مهر از مرز خارج شد و به عراق رفت،پس از بازگشت باید برای سفر دوم به عراق در این ایام ویزا بگیرد.

رئیس ستاد اربعین همچنین درپاسخ به سوالی درخصوص تمهیدات اندیشیده شده برای حضور زوار عراقی در ایام شهادت امام رضا(ع) گفت: فعلا فقط ویزای مجانی با دولت عراق عنوان شده و البته هنوز دولت عراق از ما درخواستی ندارند و ممکن است که درخواست شود و امکان دارد با وزارت خارجه هماهنگی شود و امکان داشته باشد که لغو ویزا را برای زوار عراقی نیز داشته باشیم.

انتهای پیام/ ع

https://biknews.ir/9770کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/9770/توضیحات-رئیس-ستاد-اربعین-درباره-مبلغ-د/کپی شد!