توصیه‌های تغذیه‌ای به زائران اربعین؛ ‌دیابتی‌ها ‌”پابرهنه” پیاده‌روی نکنند

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، سفر اربعین با پای پیاده از نجف تا کربلا، مانند هر سفری نیست. سختی‌ها و زیبایی‌های خاص خودش را دارد و در سفری مانند پیاده روی اربعین که سه روز باید از غذای موکب‌های بین راه تغذیه کنید و در هر جایی که سایه‌بانی پیدا کردید استراحت کنید، توجه به نکات بهداشتی و تغذیه‎ای ضروری است.

رعایت مصرف چربی و نمک دو عامل مهم در پیاده‌روی اربعین

بهمن روشنی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه زائران اربعین از خوردن سالاد و سبزیجات خام و نپخته در پیاده‎روی اربعین خودداری کنند اظهار داشت: قبل  از مصرف مواد غذایی کنسرو شده ۲۰ دقیقه آنها را بجوشانند و به علائمی مانند کنسروهای بادکرده، زنگ زده، سوراخ شده و کنسروهایی که مواد داخل آن بوی نامطبوع دارند توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه مصرف غذاهای آبکی (انواع خورش‎ها) را زائران در پیاده‎روی محدود کنند زیرا میکروبها در فضای مایع، محیط مناسب‌تری برای رشد و تکثیر دارند خاطرنشان کرد:  غذاهای پخته شده نباید بیش از دو ساعت در دمای محیط نگهداری شود و بیشتر از یکبار نباید گرم شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه زائران میوه‎ها را قبل از مصرف با دقت با آب سالم شستشو دهند و حتماً پوست آنها را جدا کنند عنوان کرد: به دلیل گرمی هوا و جلوگیری از مسمومیت و گرما‎زدگی از دوغ‎های پاستوریزه بسته‌بندی شده استفاده کنند و با خود کمی نعنا و پونه همراه داشته باشند زیرا که نعنا و پونه خاصیت ضد عفونی کننده دستگاه گوارش را دارد.

روشنی با بیان اینکه زائران از مصرف یخ‎هایی که در شرایط غیربهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‎شوند خودداری کنند خاطرنشان کرد: برای مسواک زدن باید از آب سالم مانند آب بسته بندی شده یا آب جوشیده استفاده شود و از آب چشمه، نهر و رودخانه برای آشامیدن خودداری شود.

وی با تأکید بر اینکه از نوشیدن چای و مایعات داغ در لیوان‌های یک بار مصرف شفاف خودداری شود عنوان کرد: زائران در طول راه، به عنوان تنقلات، مقداری آجیل  همچون کشمش، خرما، انجیر خشک، گردو، بادام، پسته و فندق کم نمک و لیمو ترش به همراه داشته باشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مصرف نمک زیاد سبب افزایش تشنگی و از دست دادن آب بدن می‌شود و زائر را مستعد گرمازدگی می‎کند تصریح کرد: برای پیشگیری از گرما‎زدگی از شربت‎های خاکشیر و تخم شربتی استفاده و تا جایی که امکان دارد در خانه این شربت را تهیه کرده و به همراه داشته باشند.

روشنی با تأکید بر اینکه زائران تا حد امکان از مصرف غذاهای پرچرب و شور خودداری کرده تا دچار بیماریهای گوارشی نشوند عنوان کرد: شست و شوی قاشق و چنگال و سایر ظروف مواد غذایی باید به خوبی انجام شود و در صورت امکان افراد حتماً از قاشق‎های یکبار مصرف استفاده کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه زائران نباید غذاهایی که زود فاسد می‎شود را با خود ببرند بیان کرد: سالاد الویه، کباب، غذاهای حاوی کشک مثل کشک و بادمجان، ماهی یا سس مایونز از این دسته مواد است.

بیشتر بخوانید:

برای کرایه حمل و نقل در مراسم اربعین چقدر باید هزینه کنیم؟

توضیحات رئیس ستاد اربعین درباره مبلغ دریافتی از زوار در سامانه سماح

اطلاعیه جدید بانک مرکزی درباره ارز زائران اربعین/ هر زائر ۱۰۰ یورو می‌گیرد

وی به علائم مهم گرمازدگی اشاره کرد و گفت: علائم شامل تب، افزایش ضربان قلب، منگی، گیجی، هذیان، تشنج، توهم، ناهماهنگی حرکتی، رعشه، تکلم ناهماهنگ، حرکات سریع کره چشم، افزایش تعداد تنفس، درد و گرفتگی عضلانی، کاهش میزان ادرار یا تغییر رنگ ادرار نشانه‌های گرمازدگی است.

روشنی رعایت مصرف چربی و نمک را دو عامل اصلی و مهم دانست و بیان کرد: بیماران قلبی باید حین سفر این موضوع را رعایت کنند و در صورتی که این افراد رژیم غذایی خود را رعایت نکنند، فشار خونشان افزایش پیدا می‎کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه زائران مقدار کافی داروهای مصرفی را که پزشک داده است به همراه داشته باشند عنوان کرد: اطلاعات اورژانسی مربوط به شرایط خاص و بیماری‎های خود را همیشه زائر باید به همراه داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه در مناطق گرم استفاده از کلاه، کرم‎های ضد آفتاب، عینک آفتابی و استفاده از چتر و لباس مناسب را زائران فراموش نکنند تصریح کرد: زائران در صورت امکان علائم حیاتی خود مثل تعداد ضربان قلب یا فشارخون خود را در مقصد توسط فردی که آگاه و قابل اطمینان است یا شخصاً کنترل کنند.

فرد دیابتی نباید هیچ ‌گاه پابرهنه راه برود

ابراهیم شکیبا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: دیابت بیماری است که در آن تولید یا اثربخشی انسولین با مشکل مواجه می‎شود و سبب اختلال در سوخت و ساز قند، چربی و پروتئین در بدن خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:  بیماران مبتلا به دیابت معمولاً با رژیم غذایی، مصرف قرص یا تزریق انسولین درمان می‎شوند اما عواملی مانند عدم رعایت رژیم غذایی مناسب، عفونت، تزریق اشتباهی انسولین یا فعالیت شدید می‌تواند به کاهش قند خون و عوارض شدید منجر گردد.

افزایش قند خون هم به دلیل عدم رعایت رژیم غذایی یا ناکافی بودن داروها اتفاق می‌افتد اما شروع آن به صورت تدریجی است و به اندازه کاهش قند خون خطرناک نیست عنوان کرد: تعریق پوست سرد و مرطوب، سردرد، تحریک پذیری، لرز، خستگی بیش از حد، گیجی و عدم تعادل، از دست دادن هوشیاری از علائم کاهش قند خون است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به اقدامات لازم در برخورد با بیمار دیابتی مبتلا به کاهش قند خون اشاره کرد و گفت: اگر بیمار هنوز هوشیار است وی را بنشانید و مایعات شیرین و آب قند به او بدهید و بعد از هوشیاری کامل یک وعده غذا به وی بدهند و او را به مرکز پزشکی منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه فرد دیابتی نباید هیچ گاه پابرهنه راه برود خاطرنشان کرد: افراد دیابتی ناخن‎ها را کوتاه نگه داشته و ناخن‌ها باید به شکل مستقیم و کاملاً افقی گرفته شود تا داخل گوشت فرو نرود و به طور مرتب پاها از نظر تاول، زخم و قرمزی و تورم بررسی شود.

شکیبا با بیان اینکه کفش‎ها باید کاملاً اندازه پا بوده و پنجه پهنی داشته باشند تا انگشتان پا به راحتی در آن قرار گیرند خاطرنشان کرد: کفش‎های چرمی گزینه مناسبی هستند، زیراکه کاملاً شکل پا را به خود گرفته و اجازه می‎دهند پا نفس بکشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه زائران از پوشیدن کفش‎های جلوباز، صندل، دمپایی و کفش‌های راحتی دارای تسمههای بین انگشت خودداری کنند عنوان کرد: در صورت وجود هرگونه بدشکلی در پا همچون کف پای صاف، انگشت چکشی و پینه پشت پا از کفش‎های طبی یا مخصوص استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه از پوشیدن کفش برای مدت زمان طولانی خودداری شود و هر ۳ تا ۴ ساعت یک بار پا باید از کفش خارج شده و به آن استراحت داده شود عنوان کرد: قبل از پوشیدن کفش، داخل آن بررسی شود تا سنگ ریزه یا خرده‎های کفی کفش در آن نباشد، زیرا ممکن است هنگام راه رفتن مرتبا به پا مالیده شده و باعث تاول یا زخم شود.

شکیبا با اشاره به اینکه جوراب‌ها باید هر روز عوض شوند خاطرنشان کرد: جوراب نخی یا کتانی با کش مناسب و رنگ سفید یا روشن، برای بیماران دیابتی مناسب هستند و جوراب‌های کشی، نایلونی و جوراب‌هایی که دارای لبه‌های کشی و سفت هستند، مناسب نیست.

وی به وسایل مورد نیاز بیماران دیابتی در طول سفر اشاره کرد و گفت: تهیه داروهای مصرفی خود برای مدتی بیش از مدت سفر، همراه داشتن میان وعده‎های مناسب برای چند روز همچون نان، میوه و بیسکویت، به همراه داشتن آب معدنی و قند حبه‌ای، نبات و آب میوه برای درمان کاهش قند خون احتمالی لازم است.

زائران از مصرف زیاد غذاهای آبکی در طول مسیر خودداری کنند

نیلوفر حیدری، مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: در مسیر راهپیمایی زائران حسینی چاه‌های آب بسیاری ممکن است وجود داشته باشد توصیه می شود افراد از مصرف این آب‌ها حتی آب‌هایی که در مسیر توزیع می‌شود به دلیل احتمال آلودگی دوری کنند.

وی با بیان اینکه زائران از استفاده سالاد و سبزیجات خام در طول مسیر به شدت پرهیز کنند خاطرنشان کرد: زائران حتماً با آب و مواد ضدعفونی‌ دست‌های خود را بشویند و حتماً اسپری‌های ضدعفونی کننده همراه خود داشته باشند تا اگر به آب یا صابون دسترسی نداشتند از این اسپری‌ها استفاده کنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه مصرف انواع مغز‌ها در طی پیاده‌روی‌های طولانی مدت می‌تواند انرژی و توانایی پیادهروی طولانی مدت را تأمین و به عنوان بهترین تغذیه مورد استفاده قرار گیرد عنوان کرد: زائران از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه به ویژه پنیر و شیر محلی پرهیز کنند.

حیدری با اشاره به اینکه زائران مقداری نمک همراه داشته باشند زیرا نمک بهترین پاک‌کننده است خاطرنشان کرد: افرادی که مزاج‌های سرد دارند برای انرژی گرفتن و گرم شدن، انجیر و بادام خامی که داخل پوسته باشد یا پسته و مویز همراه داشته باشند و به دفعات و به میزان کم در حین پیاده‌روی مصرف کنند.

وی با بیان اینکه زائران در طول سفر از غذاهای آبکی کمتر استفاده کنند تصریح کرد: زائران از غذاهای گرم که تازه تهیه شده استفاده کنند و از مصرف غذای مانده و سرد پرهیز کرده و غذا را به مدت طولانی و برای وعده‌های غذایی دیگر نگهداری نکنند؛ به‌هیچ ‌عنوان باقی‌مانده غذا را با خود حمل نکنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه بیماران و افراد سالمند باید در مصرف غذاهای چرب و شیرین بیشتر از سایر افراد احتیاط کنند بیان کرد: افراد سالمند و بیماران قلبی و همچنین کسانی که دچار عارضه دیابت بوده باید بیشتر از دیگران مراقب غذای خود در مراسم معنوی پیاده روی اربعین باشند تا در حین انجام کار دچار هیچ مشکلی نشوند.

انتهای پیام/ ع

https://biknews.ir/9807کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/9807/توصیه‌های-تغذیه‌ای-به-زائران-اربعین/کپی شد!