مروری بر حادثه تلخ شناور کنارک

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از ایرنا، عصر روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه گزارش‌های غیررسمی از حادثه آتش سوزی و غرق شدن یکی از ناوهای ارتش جمهوری اسلامی در محدوده آب‌های دریای عمان و نزدیکی بندر جاسک و چابهار خبر دادند. توییت برخی خبرنگاران داخلی هم در تایید این گزارش‌ها بر نگرانی ها افزود. گمانه‌زنی‌ها درباره این رویداد تا بامداد امروز دوشنبه ادامه داشت و سرانجام این حادثه تلخ صبح امروز تایید و جزییات بیشتری از آن اعلام شد.

جزییات حادثه از منابع رسمی و غیررسمی

روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس نخستین ارگانی بود که ساعت ۶ امروز در بیانیه ای ضمن تایید خبر حادثه و اعلام کرد: بعدازظهر روز گذشته (یکشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۹۹) در حین تمرین دریایی شناورهای نیروی دریایی ارتش، شناور پشتیبانی سبک «کنارک» دچار حادثه شد که تاکنون شهادت یک نفر محرز و تعدادی نیز مجروح شده‌اند. ابعاد حادثه در دست بررسی دقیق کارشناسان فنی است.

«مهران امینی‌فرد» رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر هم دومین مقام مسوولی بود که به صورت رسمی درباره این حادثه اطلاع رسانی کرد و گفت: «در مجموع ۱۶ نفر به بیمارستان امام علی (ع) انتقال یافتند که یک نفر فوتی، سه نفر سرپایی درمان، ۲ نفر در مراقبت‌های ویژه و یک نفر جراحی و ۱۲ نفر تاکنون بستری هستند.»

با این حال ظهر امروز روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تشریح چگونگی بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک در منطقه عمومی آب‌های جاسک و چابهار، اعلام داشت: در این حادثه ۱۹ تن شهید و ۱۵ نفر مجروح شدند که در وضعیت مناسبی به سر می‌برند.

در متن بیانیه روابط عمومی جزییات حادثه اینگونه بیان شده است: «در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آبهای جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند. پس از این حادثه تیم‌های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند و شناور حادثه‌دیده کنارک طی عملیاتی برای بررسی‌های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است.» روابط عمومی ارتش ساعاتی بعد اسامی ۱۹ تن از شهدای حادثه کنارک را منتشر کرد.

این بخشی از اطلاعاتی است که تاکنون درباره علت حادثه به صورت رسمی منتشر شده است. بررسی اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها و کانال‌ها هم نشان می‌دهد که ناوچه کنارک متعلق به نیروی دریایی ارتش در یک تمرین نظامی بر اثر شلیک اشتباه از ناو جماران دچار حادثه شده که بر اثر این حادثه تعدادی از پرسنل این ناوچه به شهادت رسیده و شماری هم مجروح شدند.

بر اساس بررسی ها و اطلاعات منتشر شده شناور موشک انداز کنارک از دسته شناورهای «هندیجان» است که به تازگی مجهز به دو لانچر دوتایی موشک نور شدند که توانایی شناور گشتی را نیز به آن ها داده است. این شناورهای ساخت هلند ۴۷ متر طول و ۸.۵ متر عرض دارند و آبخوری آن ها ۲.۹ متر است. وظیفه اصلی این شناورها پشتیبانی و لجستیک بوده و قادر به مین ریزی، حمل بار تا سقف ۴۶۰ تن و حمل ۱۰۰ نفر نیرو از قابلیت های ناوچه‌های دسته هندیجان است.

                                                         محل تقریبی حادثه

واکنش‌ها به شهادت فرزندان ایران

با مشخص شدن جزئیات این حادثه تلخ واکنش‌ها و پیام های تسلیت از سوی مسوولان و نهادها آغاز شد. «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیامی ضمن تسلیت شهادت سربازان وطن نوشت: «پوشیدن خلعت شهادت آرزوی رزمندگان مومنی است که صادقانه و جان برکف، زندگی خود را وقف دفاع از آرمان ها و حدود و ثغور کشور کرده‌اند.  وصول به این مطلوب اگرچه برای شهیدان شیرین و گواراست، برای بازماندگان تلخ و جانکاه است و فراغ آنها جز به لطف خداوند رحمان و رحیم جبران نمی شود.»

«محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه هم در دلنوشته ای ضمن تسلیت این حادثه تلخ با اشاره به تصنیف «از خون جوانان وطن لاله دمیده» عارف قزوینی، نوشت: پیش از سحر، از وقوع حادثه دردناک برای ناوچه کنارک و شهادت و جراحت جمعی از دریادلان ارتشی مدافع امنیت دریایی ایران عزیزمان مطلع شدم که عمیقا قلبم را به درد آورد. نمی‌دانم چه بگویم که حق مطلب را ادا کنم. ما همه مدیون این عزیزان که از جان خود برای امنیت و آسایش ما می‌گذرند، هستیم.»

دریادار «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در پیامی با تسلیت شهادت دریاداران ارتش نوشت: «آب و خاک و آسمان این سرزمین پرافتخار به پشتوانه مردانگی و ایثار سربازان جان برکفی که پاداشی جز شهادت زیبنده مجاهدت بی مثالشان نیست همواره امن و آرام است. در برابر عظمتشان سر تعظیم فرود می آوریم و بر روح بلند و آسمانیشان درود می فرستیم.»

«حشمت الله فلاحت پیشه» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تذکر به رئیس جمهور خواستار پیگیری علت و عوامل شهادت شماری از پرسنل نیروی دریایی در حادثه غیرقابل قبول در آب‌های منطقه جاسک و اعلام جوانب واقعی این حادثه شد.

سردار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران هم در پیامی به سرلشکر موسوی، شهادت جمعی از دریادلان نیروی دریایی ارتش در حین تمرین دریایی در آب‌های دریای عمان را تبریک و تسلیت گفت.

در کنار واکنش های مسوولان، این رویداد تلخ در شبکه های اجتماعی هم بازتاب یافت و توییت هایی درباره آن نوشته شد. بررسی عمده توییت‌ها و گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که اکثر کاربران توییتر و تحلیلگران رسانه ای از تکرار بی‌دقتی‌های صورت گرفته در حوزه نظامی از یک سو و از عدم انتشار به موقع خبرها و واکنش مسوولان از سوی دیگر انتقاد کردند.   در این میان برخی اکانت‌های عمدتا مجهول و عمدتا متعلق به منافقین در اقدامی غیراخلاقی از حادثه تلخ ناوچه کنارک ابراز شادمانی کردند. برخی دیگر هم به روال حوادث اخیر در ایران شروع به شایعه‌سازی و شبهه افکنی درباره تعداد شهدا و مجروحان، دلایل این حادثه تلخ و حمله به مسوولان کردند.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/11574کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/11574/مروری-بر-حادثه-تلخ-شناور-کنارک/کپی شد!