هیئات مذهبی خوزستان برای ساماندهی در سامانه بیرق ثبت نام کنند

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره)، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی نبی‌زاده در نشست با اهالی رسانه، اظهار داشت: برگزاری مراسمات محرم منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. این پروتکل‌ها مشمول همه مراسم‌های مذهبی در شهر و روستا است.

وی با اشاره به نام نویسی هیات مذهبی در سامانه بیرق افزود: شکل برگزاری مراسم های مذهبی در ماه محرم و صفر متفاوت از سالهای پیش است و برای برگزاری مراسم عزاداری در فضاهای سربسته باید یک چهارم فضا مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر‌کل تبلیغات اسلامی استان خوزستان بیان داشت: برای ساماندهی مراسم‌های مذهبی، مسئولان هیئات مذهبی لازم است در سامانه بیرق ثبت نام کنند.

وی اظهار داشت: ۲هزار و ۵۰۰ هیات مذهبی در سامانه بیرق ثبت نام کرده و برای نظارت بر رعایت پروتکل‌ها در روستاها از ظرفیت دهیاری‌ها و مبلغین اعزامی استفاده می‌کنیم.

این مقام مسئول گفت: در زمینه مراسم‌های خانگی، برخی این مراسم‌ها را غیر قابل کنترل می‌دانند ولی ما معتقدیم توسعه این مراسم‌های خانگی تحت شرایط بهداشتی باعث کاهش تجمع در یک فضای خاص می‌شود. هر چند در زمینه هیئات شاخص استان که افراد زیادی حضور دارند، نگران هستیم و دنبال رایزنی با ادارات برای استفاده از فضای وسیع مثل ورزشگاه‌ها هستیم.

وی درباره روضه‌های خانگی بیان داشت: مراسم محرم و صفر در خوزستان مختصات خاص خود را دارد و برای همین پروتکل‌های مراسم‌ها در خوزستان متناسب با شرایط استان بومی‌سازی شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: یکی از مواردی که در این مراسم‌ها لازم است استفاده شود، مساله فضای مجازی است و برنامه‌ها برای مردم در منزل بوسیله فضای مجازی منتشر شود. نذر ماسک، استفاده از  مراسم در داخل ماشین شخصی از دیگر ابتکارات در فضای کرونا است. صدا وسیما خوزستان نیز در این زمینه قرار شده پخش مراسم‌ها را مرتب داشته باشد.

وی به تشکیل گروه‌های جهادی تبلیغی اشاره و بیان داشت: این گروه‌ها در بین مردم و خانواده‌ها مسایل دینی و رعایت پروتکل‌ها در مراسم‌ها را تبلیغ می‌کنند.

نبی زاده درباره تعزیه نیز بیان داشت: مطابق پروتکل‌ها تعزیه ممنوع است ولی لازم است تدابیری اندیشیده شود که ضمن رعایت پروتکل‌ها این مراسم‌ها هم برگزار شود. مثلا تعزیه بزرگ شوش که سابقه چندین ساله دارد و  بخشی از میراث معنوی این استان است.

وی تصریح کرد: در شرایط کرونا با رایزنی لازم اجازه ندادیم نماز و مسایل دینی تعطیل شود و یکی از پیشنهادات ما جابجایی ساعت ادارات بود تا حتی در ۱۰ دقیقه پایانی اگر کسی خواست نماز بخواند.

وی بیان داشت: امسال مطاق پروتکل‌ها، نباید مواد غذایی در ایستگاه‌های صلواتی توزیع شود. در این ایستگاه های صلواتی و مواکب شرایط باید طوری باشد که هیچ تجمعی صورت نگیرد. حضور سالخوردگان و کودکان در مراسم محرم و صفر ممنوع اعلام شده است ولی باید تدبیری شد که ضمن رعایت پروتکل‌ها این اقشار نیز حضور داشته باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: وزارت صمت باید ماسک انبوه و مواد ضدعفونی مورد نیاز هیئت‌های استان را تامین کند. در این زمینه رایزنی لازم صورت گرفته است.| تسنیم

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/11918کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/11918/هیئات-مذهبی-خوزستان-برای-ساماندهی-در-س/کپی شد!