لزوم فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری در بندرماهشهر و بندر امام‌ خمینی / بندرامام خمینی(ره) شهرستان می‌شود

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) ، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز‌ در جریان سفر به استان خوزستان با حضور در بندر امام خمینی(ره)، کلنگ آغاز عملیات اجرایی بازسازی ۵ هزار واحد مسکونی استان خوزستان را بر زمین زد.

معاون اول رئیس جمهور در مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح اظهار داشت: سیل سال ۹۸ و آب گرفتگی سال جاری در برخی شهرهای کشور و خصوصاً‌ استان عزیز خوزستان و به ویژه شهر اهواز و بندر امام خمینی(ره)، این موضوع را بر همه مسئولین کشور آشکار کرد که برای حل مسائل مردم باید برنامه های بلند مدت بیشتری تدوین شود.

وی افزود: اینکه مردم منطقه‌ای مانند بندر ا‌مام خمینی(ره) در کنار مراکز مهم اقتصادی زندگی کنند اما از سرپناه مطمئن برخوردار نباشند موضوعی دردآور است.

‌جهانگیری ادامه داد: برای هیچ مسئولی در جمهوری اسلامی ایران پذیرفته نیست که در اطراف طرح ها و سرمایه‌گذاری های عظیم مردمی زندگی کنند که از حداقل امکانات برخوردار نباشند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مردم از تبعیض و فقر رنج می‌برند، خاطر نشان کرد: مردم همواره انتظار دارند که نظام و دولت برای حل مشکلاتشان اقدامات اساسی انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: وقتی اعلام شد که در کنار مهمترین بندر کشور یعنی بندر امام خمینی(ره) که محل واردات کالاهای اساسی کشور است، خانه‌هایی وجود دارد که ساکنان آنها از حداقل امکانات برخوردار نیستند، دولت تصمیم گرفت اقدامات بزرگی در این خصوص انجام دهد.

جهانگیری با اشاره به مصوبه جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته دولت گفت: دولت برای بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی شهری و واحدهای مسکونی غیر رسمی نابسامان در معرض خطر در شهر بندر امام خمینی(ره) تصمیم هایی اتخاذ کرد و تصمیم گرفت ۷۸۴ میلیارد تومان کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت برای این موضوع اختصاص دهد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: از این اعتبار برای هر واحد ۳۰ میلیون تومان بعنوان کمک بلاعوض، ۲۰ میلیون تومان کمک های معیشتی برای خانه هایی که شرایط معیشتی خوبی ندارند و ۲۰ میلیون تومان نیز برای اسکان موقت در دوره بازسازی درنظر گرفته شده که جمعاً ۷۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به هر خانوار اختصاص پیدا می کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن، ۴۵۰ میلیارد تومان نیز در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای آماده سازی تاسیسات و امکانات زیربنایی این ۴۰۰۰ واحد مسکونی‌ قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

‌اعتراض شدید مردم بندر امام خمینی(ره) به معاون اول رئیس جمهور / چرا این منطقه “شهرستان” نمی‌شود؟ + فیلم

مرجع تعیین کننده محدوده شهرستان بندر امام خمینی(ره) بنگاه‌های خبرپراکنی ماهشهر نیست

دستور ویژه رئیس بازرسی کل کشور برای پیگیری شهرستان شدن بندر امام خمینی از وزارت کشور

نماینده ماهشهر، خبرنگار بندر امام‌‌ خمینی(ره) را منافق خواند + فیلم

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ۵۲۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت بانکی نیز به این واحدهای مسکونی تخصیص خواهد یافت، گفت: ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای ساخت و ساز و ۳۰ میلیون تومان برای تامین وسایل زندگی است یعنی دولت برنامه اجرایی این طرح را مانند مناطق زلزله زده در نظرگرفته و امکانات و اعتبارات مناسبی برای بازسازی واحدهای مسکونی تخصیص داده است که امیدوارم در مدتی کوتاه با پیگیری استاندار این طرح اجرا شده و چهره منطقه را متحول کند.

‌جهانگیری همچنین از اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان برای پیشگیری از حوادث و جمع آوری فاضلاب در اهواز، بندر امام خمینی(ره) و شهر شهید چمران خبر داد و گفت: این اعتبار در اختیار شهرداری‌ها قرار می گیرد تا شاهد اجرای طرح‌ها باشیم.

وی افزود: برای اجرای طرح فاضلاب بندر ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) جلسه ای نیز با بانک‌های عامل برای ماده ۵۶ برگزار شده و قرار است ۳۰۰ میلیارد تومان برای فاضلاب ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) اختصاص پیدا کند. ضمن آنکه قرار است برای بندرامام خمینی(ره)، خرمشهر، ماهشهر و شادگان از محل فاینانس چین نیز اعتباراتی اختصاص داده شود.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به حضور خود برای کلنگ‌زنی این طرح در بندر امام خمینی(ره)، اظهار داشت: اولین بار است که برای کلنگ‌زنی چنین طرحی حضور پیدا می کنم و یک دلیل آن این است که از آبان سال ۹۸ همواره معتقد بوده‌ام که مردم عزیز بندر امام خمینی و ماهشهر مشکلی با نظام جمهوری اسلامی ایران ندارند بلکه تبعیض و فقر آنها را آزار می‌دهد و ما به عنوان مسئولان کشور وظیفه اداری و قانونی خود می‌دانیم که به این مسائل رسیدگی کنیم.

جهانگیری همچنین با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی اهالی منطقه بندر امام خمینی(ره) نظیر بیکاری‌ تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه های در دست اقدام دولت ایجاد اشتغال است. ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) با حجم بزرگ سرمایه‌گذاری که در پتروشیمی این مناطق انجام شده، جفا است که شاهد بیکاری جوانان در این منطقه باشیم.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید در بخش صنایع پایین دستی پتروشیمی کارخانه‌های مختلف ایجاد شود، گفت: باید جوانان این منطقه در این کارخانه‌ها و صنایع پایین دستی مشغول شوند زیرا این حجم از سرمایه‌گذاری تاکنون در هیچ یک از مناطق دیگر کشور انجام نشده و این منطقه کانون بزرگ توسعه کشور است.

وی افزود: از بنگاه‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور خواسته‌ایم که ۴ درصد از میزان سرمایه‌گذاری خود را در قالب مسئولیت اجتماعی به معیشت مناطق پیرامونی خود اختصاص دهند زیرا مردم ساکن پیرامون این طرح ها نباید احساس کنند که در کنار این واحدهای تولیدی با مسائل ابتدایی زندگی درگیر هستند.

‌جهانگیری در ادامه با اشاره به مطالبه مردم بندر امام خمینی مبنی بر شهرستان شدن اظهار داشت: در دولت یازدهم مجبور شدیم در بخش تقسیمات کشوری قدری سخت‌گیری کنیم زیرا مسئولان دولت گذشته هرجا رفته بودند آن مناطق را به درخواست مردم تبدیل به شهرستان، شهر و بخش کرده بودند اما از اواخر دولت یازدهم با انتظارات و مطالباتی که مردم داشتند، تصمیماتی در راستای تقسیمات کشوری اتخاذ شد و تقریبا هر هفته اخبار مرتبط با آن اعلام می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: درباره بندر امام خمینی(ره) نیز استاندار خوزستان پیشنهادات لازم را برای شهرستان شدن این منطقه به وزیر کشور ارائه کرده که امیدوارم وزارت کشور ظرف یک ماه آینده بررسی ها را انجام و نتیجه را اعلام کند تا دولت به محض اظهار نظر وزارت کشور بتواند در ماه‌های نخست سال آینده در این خصوص تصمیم گیری کند.| تسنیم

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/12287کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/12287/لزوم-فراهم-کردن-زمینه-سرمایه‌گذاری-در/کپی شد!