گفتگوی تفصیلی شهردار بندر امام خمینی(ره) با پایگاه خبری تحلیلی خبر بندر امام خمینی(ره)

گفتگوی تفصیلی حبیب نصیری فر شهردار بندر امام خمینی(ره) با پایگاه خبری تحلیلی خبر بندر امام خمینی(ره)

بنده بعد از ۲ سال تصدی پست شهرداری نسبت به روز اول و برنامه ارائه شده، حدود ۸۵ درصد از افق برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت را انجام شده می بینم.
شاهد و گواه این موضوع، برنامه ارائه شده به شورای شهر است در زمان پیشنهاد شدن پست شهرداری و برنامه ارائه شده به شورا سه بعد را در نظر داشتیم ” فرهنگی ، خدماتی ، عمرانی” از لحاظ بازه زمانی هم سه زمانبندی ” کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت” را در نظر داشتیم که در حال حاضر بصورت کلی حدود ۸۵ درصد به نتایج و اهداف ارائه شده رسیده ایم.

 


مهندس نصیری فر در بحث فرهنگ اظهار داشتند:

از لحاظ فرهنگی دو سال است که تقویم فرهنگی داریم یعنی برای ۳۶۵ روز سال و مناسبت های مذهبی و ملی “سین برنامه” تعریف شده ، و می دانیم چه مقدار باید هزینه داشته باشیم ، از ابتدای سال ۹۵ تا کنون تمام برنامه های فرهنگی که مورد تصویب شورای اسلامی شهر هم قرار گرفته است اجرایی کرده ایم.
برای ایام دهه فجر برنامه هایی را در سطح شهر ، هم بصورت محله ای و هم به صورت کلی تدارک دیده ایم و در شب ۲۲ بهمن هم جشن بزرگی را اجرا خواهیم کرد.
در بحث رفتار شهروندی ، حقوق شهروندی و آموزش شهروندی در سنین مختلف دانش آموزی ، ورزشکار و خانواده ، پنج همایش خوب مرتبط با خانواده داشته ایم.
در بحث دانش آموزی هدایای کلاس اولی را با هدف خاص دنبال می کنیم.سامانه ۱۳۷ سامانه ۱۸۱۸ ، وب سایت شهرداری، ارتباط مستقیم با شهردار، کانال خبری شهرداری ایجاد گردید.

 


شهردار بندر امام خمینی(ره) در مبحث خدمات شهری اظهار داشت:

خدمات شهری را از سنتی به مکانیزه تبدیل کرده ایم بطور مثال محل دفع پسماند را تغییر داده ایم و در طرح جامع دفع پسماند اجرا می کنیم، تقریبا جمع آوری ، حمل و دفع زباله را از حالت سنتی به سمت مکانیزه برده ایم و سعی می کنیم این روند را کاملا مکانیزه اجرا کنیم
قراردادهای فضای سبز را قراردهای حجمی تبدیل کرده ایم.

 


همچنین در بحث عمرانی تصریح نمودند:

در حال حاضر ۳۵ پروژه عمرانی فعال در شهر بندر امام خمینی(ره) داریم بر اساس ردیف بودجه سال ۹۵ اتفاق بزرگی که در بخش عمران و شهرداری افتاده است سرانه یک فرد بندر امامی از زمان تصدی بنده تا به امروز افزایش چشمگیری داشته است یعنی سرانه ۴۰۰ هزار تومانی به ازای هر شهروند در حال حاضر بین ۹۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان برآورد می شود و این مهم ظرف یک سال اتفاق خوبی است.
مهندس نصیری فر افزود: احداث خور مصنوعی، احداث بلوار ۳۵ متری پتروشیمی بندر امام حدفاصل کوی شهید صباغان تا کوی ولیعصر، احداث خیابان ۱۲ متری در کوی شهید صباغان، احداث پارک پتروشیمی اروند بطور مشارکتی بین پتروشیمی اروند و شهرداری بندر امام و یک پروژه خوب دیگر پیاده روسازی و جدول گذاری کوی شهید مفتح است.

 

 

خبرنگار خبر بندر امام خمینی(ره) از شهردار پرسید شروع پروژه های عمرانی در آستانه انتخابات شوراها شائبه انتخاباتی بودن را در ذهن ایجاد می کند چه پاسخی می دهید؟

نصیری فر اشاره کرد اولا بنده باید تشکر کنم از اعضای فعلی شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی(ره) به جهت اینکه اجازه داده اند بنده با مطالعات چندین ماهه پروژه ها اجرایی کنم زیرا قصد آزمون و خطا همچون ادوار گذشته را به هیچ عنوان نداشته ام.
ایشان ادامه دادند: یک زمانی این سوال مطرح بود چرا کار نمی کنید یا چرا لاک پشتی کار می کنید جواب ما این بود به علت اینکه ما حق نداریم آزمون و خطا داشته باشیم بطور مثال اگر بخواهیم مشکل دفع آبهای سطحی را حل کنیم باید مطالعه کنیم مشکل اساسی کجاست در مرحله بعد برنامه ریزی و طراحی داشته باشیم و بعد وارد اجرا شویم خوب این پروسه زمان بر است ، این زمان بر بودن فشار افکار عمومی را افزایش می دهد این صبر را باید اعضای شورای شهری که بنده را انتخاب کرده اند انجام بدهند و بنده از اعضای شورا تشکر می کنم که تحت فشار قرار گرفتند و اجازه دادند بنده به عنوان شهردار کار مطالعاتی پروژه ها را انجام دهم و بعد وارد فاز اجرایی شوم.

بطور مثال در بحث دفع آب های سطحی ۵ ماه مطالعه صورت گرفت و بعد وارد اجرا شدیم.

نصیری فر در ادامه افزود: میدان بزرگ شهر با مطالعات وارد اجرا شد ، در زمان اجرا به علت عدم اطلاع رسانی صحیح با انتقاداتی مواجه گردید اما در حال حاضر با اطلاع رسانی های انجام شده حتی منتقدان این پروژه به این نتیجه رسیده اند که میدان بزرگ شهر با مطالعه وارد فاز اجرایی شده است.

 

 

خبرنگار خبر بندر امام خمینی(ه): در مورد میزان تحقق عدالت در خدمات رسانی به مناطق مختلف شهر چگونه عمل کرده اید؟ پاسخ داد :

بودجه را به شکلی می بندیم که عدالت در زمینه توزیع منابع به تمام شهروندان اختصاص یابد بطور مثال احداث خور مصنوعی ، بلوار ۳۵ متری خیابان ۱۲ متری احداث جوی و کانال احداث خیابان ۲۵ متری تمام در کوی شهید صباغان بوده است حدود ۵ میلیارد تومان در کمپ بی اعتبار در نظر گرفته ایم و کار انجام می شود.

وی افزود: شهرک موسوم به گاما شهرک شهید صدوقی تمام خیابان های فرعی کانیو گذاری و آسفالت انجام شده است غیر از چند مورد که باقی مانده است.

 

 

نصیری فر در بحث محرومیت زدایی از بندر امام خمینی(ره) از منظر خدمات و عمران بیان داشت:

شهر یک موجود زنده است و باید به حیات خود ادامه دهد ، هیچ شهری را نمی توان خراب کرد و از نو ساخت ، همانطور که موجود زنده را نمی توان از بین برد و دوباره احیا کرد شهر نیز همین خصوصیات را دارد ما باید شهر را بهسازی و نوسازی کنیم شهری که به هر دلیل اغلب مناطقش نوسازی نشده است و عقب افتاده از نظر نوسازی و بهسازی طبیعتا نباید انتظار داشت در عرض دو سال تمام عقب ماندگی ها جبران شود ، سعی کردیم با توجه بودجه و اعتبار به مناطق مختلف شهر رسیدگی کنیم مثل شهرک شهید صدوقی ، کوی اباذر و در کنار آن ۲۵۰ دستگاه و خیابان شهید مصطفی خمینی(ره( را بهسازی کردیم.

وی ادامه داد: در سکونت گاه های غیر رسمی و حاشیه ۴ هدف گذاری انجام داده ایم کوی شهید صباغان، نیزار، کوی امام رضا ۲، انتهای شهرک مقداد و منطقه موسوم به جرف الملح، برای این مناطق در بلند مدت از محل مصوبات ستاد باز آفرینی شهری طرح بهسازی و ساماندهی “درجا” را تهیه کرده ایم مصوبات را در قالب طرح جامع و طرح تقصیلی مصوب کرده ایم. در حال حاضر ما برای این چهار منطقه طرح داریم یک مصوبه دولت هم هست که تمام ساخت و سازی های قبل از سال ۸۲ باید ساماندهی شوند منطقه اولویت یک کوی شهید صباغان است که در قالب این “طرح ساماندهی درجا” شود ، کاری که متعلق به ما است را در کوی شهید صباغان و نیزار شروع کرده ایم ، کار ما فراهم کردن بسترهایی مثل معبر، فضای سبز و امکان خدمات رسانی است.

 

 

خبرنگار ما از شهردار پرسید اکثر آژانس های شهر بدون داشتن پارکینگ مجوز دریافت کرده اند و مشکلاتی را برای شهروندان و اهالی محله ها بوجود آورده اند در این رابطه توضیحات بفرمائید :

بنده از زمان انتخاب به عنوان شهردار تا کنون هیچگونه مجوز آژانس بدون پارکینگ صادر نکرده ام و نخواهم کرد.

 

 

در خصوص میزان ساخت و سازهای غیر مجاز و سکونت گاه ها غیر رسمی توضیحات بفرمائید: حدود یک پنجم جمعیت بندرامام در حال حاضر در سکونت گاه غیر رسمی زندگی می کنند چهار تا پنج هزار خانوار و مسکن وجود دارد که هیچگونه سنخیتی با ساخت و ساز مجاز و استاندارد ندارد.

وی ادامه داد: سد معبر و تصرف اراضی یا ساخت و ساز غیر مجاز یک پدیده اجتماعی انسانی مرتبط با مسائل مختلف است و فقط پارامتر های فنی و عمرانی در این زمینه نهفته نیست ، در خصوص سد معبر قانون به شهرداری ها در ماده ۵۵ این اجازه را داده است که رفع سد معبر کند سد معبر بیشتر از آنکه یک کار فنی باشد یک کار فرهنگی است ، اگر شهروندان قبول کنند که پیاده رو مربوط به همه است دیگر نیاز به اعمال قانون نیست و چاره ای جز جا انداختن فرهنگ صحیح نداریم شهرداری نیز با چاپ بنر ، تیزر ، تراکت و… تلاش خود را در این زمینه انجام می دهد.

 

 

مشکل ترافیک ورودی شهر چگونه حل میشود در خصوص پل روگذر راه آهن توضیح دهید:

طبق اعلامی که به بنده داشته اند هفته آینده پل روگذر کلنگ زنی خواهد شد ، این پل با مشارکت اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ، اداره کل راه و شهرسازی ، شهرداری بندر امام خمینی(ره) و راه آهن جنوب انجام خواهد شد.
ایشان افزود: سهم شهرداری بندر امام خمینی(ره) و اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در این پروژه ۷۰ میلیارد ریال است که این ۷۰ میلیارد ریال از طریق توافق بین شهرداری و اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تامین خواهد شد.
برآورد اولیه اعتبار پروژه ۲۵۰ میلیارد ریال و پیمانکار پروژه “قرارگاه خاتم الانبیا(ص) موسسه ولیعصر(عج)” است.

 

 

شهرداری چه مقدار تمایل به شفافیت مالی دارد؟
شهرداری نه تنها تمایل بلکه وظیفه دارد شفافیت مالی داشته باشد و بنده استقبال می کنم در حال حاضر دیوان محاسبات در شهرداری مستقر و به بررسی اسناد مالی می پردازد بنده به عنوان شهردار به کلیه پرسنل شهرداری دستور داده ام همکاری کامل با بازرسان دیوان محاسبات داشته باشند.
از لحاظ عملکردی در سال ۹۴ ماه به ماه گزارش مالی را به شورا ارائه کرده ام هر شش ماه یکبار به تصویب رسیده گزارش متمم و تفریق بودجه به شورا ارائه شده و حسابرس برای سال ۹۴ درخواست کرده ام و گزارش را به شورا ارائه کرده ایم.
سال ۹۵ تا الان ماه به ماه گزارش ارائه کرده ایم گزارش شش ماهه اول را هم به شورا فرستاده ایم و در روزنامه هم آگهی شده است تمام آنچه بر ما تکلیف شده است مو به مو انجام داده ایم.
وی افزود: در سال گذشته براساس گزارش حسابرس رسمی، یک ریال هم انحراف از بودجه نداشته ایم که این گزارش نیز تقدیم شورای شهر شده است.

 

 

در خصوص شرکت دنیز گستر و حواشی بوجود آمده توضیح دهید:

شرکت دنیز گستر به عنوان سرمایه گذار وار بندر امام شد ، اصل قرارداد و موضوع هیچگونه ایرادی ندارد در هرجا و در هر تقابل کارشناسی حاضر هستم اثبات کنم تمام قراردادها به نفع شهرداری بوده است ولی متاسفانه جریان به سمت و سویی رفت که شرکتی که با هدف سرمایه گذاری وارد شده بود نه تنها نتوانست سرمایه گذاری انجام دهد بلکه متضرر شد.
ما سه قرارداد با این شرکت داریم، تعمیر تجهیز نگهداری پارک ساحلی ، تعمیر تجهیز نگهداری مجتمع خلیج فارس و مشابه دو مورد قبل در مورد پل عابر پیاده در قبال واگذاری این سه موضوع تهاتر ریالی داشتیم ، متاسفانه این شرکت اینقدر بد رفتار کرد و اینقدر بار مالی را به خودشان تحمیل کردند که این قرارداد منجر به ضرر شد و در حال حاضر مجبور به اقاله قرارداد هستیم در حال طی مراحل اقاله قرارداد به ملک می باشیم.

این شرکت را بخاطر اینکه بنیه مالی اش را مقداری تقویت کنیم و با توجه به اینکه در دو سه زمینه تخصص داشت تعدادی از خریدها را به این شرکت محول کردیم قانونا برای ما خرید انجام داده است بطور مثال پل عابر پیاده را ما باید تکمیل می کردیم و به این شرکت تحویل می دادیم ، این شرکت پل را تکمیل کرده و بعد تحویل گرفت ، با توجه به اینکه نمایندگی از چند شرکت معتبر خارجی را داشت خرید را به این شرکت محول کردیم بطور مثال ست بازی و مبلمان شهری پارک شهر ، تمام مراحل هم قانونی بوده و هیچ مشکلی ندارد باقی مسائل حاشیه است.

 

 

در مورد ماجرای پرس غذای ۳۸ هزار تومانی که رسانه ای شد توضیح دهید: داستان معروف قرمه سبزی وجود خارجی ندارد فرموده بودند هزار پرس غذا ۳۸ هزار تومان این مبلغ میشود ۳۸ میلیون تومان ، ۳۸۰ میلیون تومان از کجا آمده است من احساس می کنم کل این ماجرا آشی بوده که برای ما پخته بودند.

 

 

در حال حاضر چند پروژه فعال در شهر دارید؟ نصریری فر پاسخ داد: یک زمانی به بنده این نقد را وارد می کردند که چرا کار نمی کنید در حال حاضر ۳۵ پروژه فعال در سطح شهر داریم و عنوان می کنند این پروژه ها تبلیغاتی و با اهداف خاص است ، توجه به حاشیه ها ندارم ، فعالیت بنده در سمت شهردار در شورای شهر فعلی و نهایتا تا پنج یا شش ماه بعد از شورای جدید است و قول هایی که داده ایم را به عنوان خدمت تقدیمشان کرده ایم و خواهیم کرد.

 

 

 

وضعیت فعالیت خود را به عنوان شهردار بندر امام از زمان تصدی این پست در سال ۹۴ تا کنون چگونه ارزیابی میکنید؟

شورای شهر بر اساس یکسری پارامترها و مستندات یک شهر را به بنده تحویل داده است و در پایان با یکسری پارامترها و مستندات تحویل میدهم قضاوت با افکار عمومی باشد بطور مثال سرانه شهر را با چهارصد هزار تومان به ازای هر شهروند به بنده تحویل داده اند بنده با یک میلیون تومان به ازای هر شهروند تحویل میدهم بزرگترین خدمتی که من میتوانم ارائه دهم همین است.

نصیری فر ادامه داد: شهرداری بندرامام خمینی(ره) را با بدهی نزدیک به ۵۰ میلیارد تومانی تحویل گرفته بودم به امید خدا در پایان دوره خدمتم با تراز مالی مثبت تحولی خواهم داد ، اگر مجبور به استهلاک بدهی نبودم تمام کارها را نقدی انجام میدادم.

 

حریم و محدوده شهر بندر امام خمینی(ره) دقیقا تا کجا مصوب شده است آیا به تجاوز شهر مجاور پاسخ قانونی داده شد؟

یادمان باشد زمانی که شهر بندر امام خمینی(ره) را به عنوان مدیر شهری تحویل مجموعه شهرداری داده اید حریم شهر به گونه ای تصویب شده بود که مورد اعتراض تمام اهالی بود، شهر مجاور به حریم شهر بندر امام خمینی(ره) تجاوز کرده بود بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور که بالاترین مرجع تصمیم گیرنده در این خصوص است اصلاح و به مرز تقسیمات کشوری برگشت داده شد ، یعنی قطع به یقین حریم هر دو شهر بر اساس منافع شهر بندر امام خمینی(ره) تصویب شده است.

 

آیا از نظر شما رانت و رشوه خواری در بدنه شهرداری وجود دارد؟ چگونه این مسئله مهم را مدیریت می کنید:
همکاران بنده از نظر پاک بودن هیچ مشکلی ندارند اما هیچوقت سیستم ایده آل نیست و نمی توان سیستمی را بدون اشکال یافت اهل تقسیم ۸۰ به ۲۰ یا غیر از اینها هم نیستم اما بنده تا الان هیچ موردی خلاف قانون را از کارمندان شهرداری ندیده ام و گزارشی هم در این مورد دریافت نکرده ام.

 

 

در خصوص ورزش چه اقداماتی را برای توانمند سازی ورزش بندر امام خمینی(ره) انجام داده اید لطفا توضیح دهید:

بنده در مقابل ورزش همگانی مسئولیت دارم اما در مورد ورزش تخصصی مسئولیتی ندارم ، برای حمایت از ورزش بندر امام خمینی(ره) باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری را پس از سال ها احیا کرده ایم تا در لوای آن بتوانیم تیم های مختلف را اعزام کنیم..

برای ایجاد انگیزه در ورزشکاران تیم هایی را در لیگ دسته یک استان خوزستان و لیگ برتر خریداری کرده ایم تا از این طریق بتوانیم ورزشکاران علاقه مند و استعدادهای ورزشی بندر امام خمینی(ره) را به رده های بالاتر استانی و کشور برسانیم.

 

 

آیا منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) به تعهدات خود در قبال شهر بندر امام خمینی(ره) که بیشترین ضرر را از این صنایع متحمل میشود عمل کرده است؟

شهردار بندر امام خمینی(ره) اظهار داشت: یک زمانی خلا قانونی وجود داشت اما امروز این خلا قانونی وجود ندارد قانون می گوید حق آلایندگی باید به شهر های متضرر برسد چرا مدیران صنعت در مقابل قانون پافشاری می کنند ۲۱ پتروشیمی در قالب منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) داریم که در حریم شهر بندر امام خمینی(ره) قرار دارند ، قانون تکلیف کرده و استفساریه هم گرفته ایم تکلیف شده یک درصد حق آلایندگی را باید پرداخت کنند پس چرا پرداخت نمی کنند؟ یک معوق دارند و یک جاری هیچ کدام را پرداخت نمی کنند.
وی در ادامه افزود: شما به عنوان رسانه ، سلام من را به مدیران صنعت برسانید و بگویید شهر بندر امام خمینی(ره) در خدمت شماست یک روز به عنوان فرصت به ایجا آمده اید کم کم تبدیل به تهدید می شوید این تهدید صنعت هم کاملا مشهود است ۵۰۰۰ سکونت گاه غیر رسمی اینها از کجا آمده اند اینها به این امید به شهر آمده اند که یک روزی در این صنایع کار کنند.

https://biknews.ir/2370کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/2370/گفتگوی-تفصیلی-شهردار-بندر-امام-خمینیر/کپی شد!