پیرترین وزارت نفت تاریخ

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از میز نفت، وزیر نفت از همان ابتدای ورود دوباره به وزارت نفت در سال ۹۲ بارها از لزوم جوان‌گرایی در مدیریت ارشد صنعت نفت گفت اما در عمل پیر گرایی در نفت را دنبال کرد. در همان ابتدای دولت یازدهم وزیر نفت طی مصوبه‌ای که از دولت دریافت کرد تعدادی از مدیران بازنشسته را دوباره به نفت برگرداند که شگفت‌انگیز بود. از همان ابتدای دولت یازدهم بازنشستگان٬ نفت را تسخیر کردند و زنگنه با اعتماد به آن‌ها گفت بیش از چابکی به تجربه نیازمندیم.

قرار بود ورود بازنشستگان موقت باشد اما دیری نپایید که «موقت» به «دائم» تغییر شکل داد به‌طوری‌که بیشتر معاونان وی بازنشسته هستند. از میان معاونان زنگنه٬ تنها دو معاون بازنشسته نیستند. علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت اولین بازنشسته‌ای است که همچنان در مصدر مدیریت مشغول است٬ حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم بازنشسته بعدی است که به جمع این دو نفر رکن‌الدین جوادی معاون هیدروکربوری وزارت نفت را هم باید افزود.

کریم سلحشور معاون منابع انسانی٬ رضا نوروز زاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی٬ امیرحسین زمانی نیا معاون بین‌الملل وزارت نفت٬ حبیب‌الله بیطرف معاون پژوهش٬ محمدمهدی رحمتی معاون برنامه‌ریزی هم دیگر معاونانی هستند که بازنشسته هستند و فقط مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش و معاونت پارلمانی این وزارتخانه بازنشسته نیستند که البته شجاع‌الدین بازرگانی معاون پارلمانی در آستانه بازنشستگی قرار دارند.

*قانون جدید بازنشستگی
در مجلس پیشین بود که طرح منع به‌کارگیری از بازنشستگان در دولت به تصویب رسید و پس از کش‌وقوس‌های فراوان میان بهارستان و شورای نگهبان سرانجام به تصویب رسید ولی این مصوبه دارای یک اشکال اساسی بود و اختلاف در تفسیر آن مشکل‌ساز شد. بر اساس یکی از بندهای این قانون افرادی که در سمت‌های سیاسی مانند نمایندگی مجلس٬ وزیر٬ معاون وزیر٬ استاندار و … قرار داشتند از این قانون مستثنا بودند؛ اما در نفت طور دیگری تفسیر شد٬ گفتند اگر افرادی دارای این سوابق باشند از این قانون مستثنا هستند که همین اختلاف درنهایت موجب شد استفساریه‌ای در مجلس مطرح شود که درنهایت نمایندگان به تفسیر نخست رأی دادند؛ یعنی ملاک حال افراد است و نه گذشته آن‌ها.

بر اساس این استفساریه کسانی که در سمت‌های مورداشاره قرار می‌گیرند٬ این قانون شامل حال آن‌ها نمی‌شود و می‌توانند به کار مشغول باشد. حالا که قانون روشن و شفاف شده بود انتظار می‌رفت بازنشستگان دیگر راهی منازل خود شوند و مدیران جوانی بیایند که وزیر نفت همواره از لزوم ورود آن‌ها می‌گفت و می‌گوید.

بااین‌وجود راه‌های دور زدن قانون انتخاب شد٬ بیژن عالیپور مدیرعامل فعلی مناطق نفت‌خیز جنوب که سال ۹۳ از سوی زنگنه به کار فراخوانده شد تا به امروز مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت ایران بوده است. وی طبق این قانون بازنشسته است و حق مدیریت ندارد اما وزارت نفت به دولت رفت و این مجوز را دریافت کرد که سمت مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب در حد معاونت وزیر است٬ دولت هم تایید کرد تا عالیپور بماند.

زنگنه چندی بعد باز هم به دولت رفت و تقاضا داد اعضای هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران هم‌رده مقامات سیاسی قرار بگیرد که با موافقت جهانگیری و ابلاغ آن٬ اعضای بازنشسته شرکت ملی نفت هم که دارای سمت‌های کلیدی هم در نفت هستند از این قانون مستثنا شوند.

برخی دیگر از مدیران نفت هم که بازنشسته بودند با ردیف کردن مدارک ایثارگری خود را از این قانون خارج کردند تا همه راه‌های دور زدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مورداستفاده قرار بگیرد. از همه جالب‌تر تداوم حضور بازنشستگانی است که نتوانستند از این راه‌ها استفاده کنند ولی در کمال آرامش و برخلاف قانون به کار مشغول هستند٬ یکی از آن‌ها سید مجید هدایت زاده مدیرعامل شرکت نیکو است که با ۷۰ سال سن صندلی مدیریت را در لوزان سوئیس رها نمی‌کند و وزیر نفت هم او را در کنار خود می‌نشاند.

اینکه وزیر نفت مدام از جوان‌گرایی می‌گوید و در مقابل «پیران» و بازنشستگان را با هر ابزاری بر مسند کار نگه می‌دارد در نوع خود جالب است٬ البته از آن جالب‌تر احکام جدیدی است که برای بازنشستگان صادر می‌شود. زنگنه می‌گوید امیدوار است سن مدیران ارشد نفت به ۴۰سال برسد ولی برای نخستین بار در صنعت نفت٬ بدنه اصلی مدیریت نفت را بازنشستگان تشکیل می‌دهند ولی در مقابل از جوان‌گرایی صحت می‌شود.

https://biknews.ir/3671کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/3671/پیرترین-وزارت-نفت-تاریخ/کپی شد!