موافقت وزارت نیرو با اختصاص ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب برای مرطوب‌سازی منشأ ریزگردها/ موضوع ریزگردها با نگاه ملی در حال پیگیری است

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از فارس، علی گلمرادی اظهار کرد: در دو روز اخیر وضعیت استان خوزستان به‌واسطه بروز پدیده ریزگردها بحرانی شد و تعطیلی مدارس و ادارات را در پی داشت و همین موضوع سبب نارضایتی مردم شد.

وی افزود: آغاز پدیده ریزگردها از سال ۸۵ و شدت یافتن آن در سال‌های اخیر باعث به مخاطره افتادن آسایش و سلامت مردم شده و باید به‌صورت اساسی و جهادی و انقلابی در این رابطه چاره‌اندیشی شود چراکه با راهکارها و رویه‌های معمول نمی‌توان این معضل را برطرف کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان عنوان کرد: با توجه به اتفاقات اخیر همه نمایندگان استان در قالب مجمع نمایندگان خوزستان در آغاز جلسه علنی امروز با حضور در جایگاه هیئت‌رئیسه به‌صورت جدی این مطالبه را از داشتند که مجلس پای‌کار آمده و کمک کند تا با راهکار بهتری این مشکل را حل کنیم.

گلمرادی گفت: بر همین اساس در صحن علنی مجلس تصمیم بر این شد به‌صورت فوری با تشکیل جلسه‌ای سیاست‌گذاری‌هایی در این رابطه انجام شود. این جلسه ساعت ۱۸ روز گذشته در سالن جلسات مجلس و در دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی و به ریاست وی و حضور وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، رئیس برنامه‌وبودجه کشور، استاندار خوزستان، مسؤولان منابع آب کشور و مجمع نمایندگان استان‌های خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان و سه نفر از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس برگزار شد.

وی اظهار کرد: در این جلسه نتیجه این شد که در شورای عالی مقابله با ریزگردها دو نفر از مجمع نمایندگان به‌عنوان ناظران این شورا معرفی شوند. همچنین وزیر جهاد کشاورزی نیز امشب عازم استان خوزستان است. با اختصاص و رهاسازی ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب نیز برای مرطوب‌سازی منشأ ریزگردها موافقت شد.

نماینده بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در خانه ملت افزود: قرار شد رئیس سازمان برنامه‌وبودجه بحث ۱۵۰ میلیون دلاری نیز که به‌عنوان یک ردیف برای ریزگردها برای استان خوزستان مطرح است را با جدیت پیگیری کرده و این موضوع وارد فاز اجرایی شود. درمجموع جلسه بسیار خوبی بود و قرار بر این شد هر دو هفته یک‌بار این موضوع تحت عنوان کمیته‌ای ویژه پیگیری شود.

گلمرادی بیان کرد: ریزگردها هم دارای منشأ داخلی و هم دارای منشأ خارجی است. بر اساس گزارش رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ۹۰ درصد ریزگردهای ۶ ماه دوم سال منشأ داخلی دارد و این منشأ در اختیار مسؤولان کشور است که آن را کنترل و مهار کنند. البته در تابستان کار ما سخت‌تر می‌شود چراکه منشأ ریزگردها در این فصل خارجی است.

وی گفت: وزیر نیرو نیز به همین دلیل و برای نحوه استفاده از آب کارون برای مرطوب‌سازی منشأ داخلی عازم استان خوزستان است. البته این اقدامی است که نیاز به کار مطالعاتی دقیقی دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان عنوان کرد: البته وزارت نیرو کار مطالعاتی جامعی را انجام داده و سابقه و پیشینه و همه موضوعات و مؤلفه‌های مرتبط با ریزگردها را در حال مطالعه هستند که از قبل آن بتوان راهکار اساسی را اتخاذ کرد.

گلمرادی افزود: پدیده ریزگردها معضلی است که از سال ۸۵ گریبان گیر استان خوزستان شده و خوشبختانه در این دوره مجمع نمایندگان با اتحاد و انسجام پای‌کار است که این دغدغه و نگرانی رفع شود و خوشبختانه حساسیت‌هایی که این مجمع ایجاد کرده باعث شده که ردیف بودجه برای این موضوع تعریف شود.

وی اظهار کرد: بحث اختصاص ۱۵۰ میلیون دلار کار بسیار بزرگی است که به‌صورت سالانه دارد اختصاص پیدا می‌کند و منبع آن نیز صندوق توسعه ملی است و ما محدودیتی برای تخصیص آن نداریم و متفاوت با بودجه کشور است که باید از محل درآمدها تأمین شود. این کار بزرگی است که باید این موضوع را با کمک مسؤولان محلی پیگیری کنیم.

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز نیز بر این موضوع تأکید کردم که ما در تعریف ساختار و فرآیندها برای حل این معضل مشکل‌داریم و باید حتماً از ظرفیت‌های فکری استان خوزستان و مسؤولان ذی‌ربط در این استان هم استفاده شود.

گلمرادی بیان کرد: مردم استان خوزستان بدانند این موضوع و مشکل با یک نگاه ملی پیگیری می‌شود و این‌یکی از اتفاقات خوبی است که بر اساس پیگیری‌های انجام‌شده صورت گرفته و امیدواریم با توجه به شرایطی ویژه‌ای که استان خوزستان هم در بحث امنیت سرزمینی و هم بحث تأمین درآمدهای ملی دارد با کمک مسؤولان ملی و محلی این موضوع منتج به نتیجه شود.

https://biknews.ir/3798کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/3798/موافقت-وزارت-نیرو-با-اختصاص-600-میلیون-مت/کپی شد!