افزایش ظرفیت ۱۰۰ درصدی واحد MTBE پتروشیمی بندرامام خمینی(ره)

شرکت سهامی پتروشیمی بندرامام خمینی(ره) واحد MTBE با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال طراحی و مراحل احداث آن در فروردین ماه سال ۱۳۷۶آغاز گردید اما با وضع شدن تحریم های ناعادلانه و غیرقانونی علیه کشورمان ، شرکت UOP که موظف به اجرای تمام مراحل پروژه بود از ادامه تعهدات خود امتناع ورزید و مراحل طراحی و مهندسی این پروژه توسط شرکت های داخلی با الگو برداری از واحدهای مشابه انجام و در سال ۱۳۸۰ با موفقیت به بهره برداری رسید.

بر این اساس به دلایل فنی و نوع کاتالیست بکار رفته به ظرفیت اسمی خود نرسید ، تا اینکه در آذرماه ۱۳۹۶ توافقنامه ای جهت تامین کاتالیست و دانش فنی تولید MTBE با شرکت UOP به امضاء رسید.

با اجرایی شدن توافقنامه و تامین کاتالیست های اصلی و خرید دانش فنی ، برنامه تعویض و رفع موانع تولید به مدت ۳ هفته با حضور متخصصین UOP در مجتمع برنامه ریزی و عملیاتی شد.

تعمیرات اساسی و افزایش ظرفیت واحد MTBE به مدت ۲۲ روز با همت و تلاش بی وقفه مدیران و کارشناسان و پیمانکاران شرکت کیمیا بندرامام و شرکت خوارزمی بندرامام در تیر ماه ۱۳۹۷ با موفقیت و بدون هیچ حادثه انسانی و دستگاهی به پایان رسید و واحد مذکور با ظرفیت بالای هزار و ۵۰۰ تن در روز و با ۱۰۴ درصد ظرفیت اسمی در مدار تولید قرار گرفت.

لازم به ذکر است که MTBE یکی از اجزای تشکیل دهنده بنزین مصرفی و اکتان افزای اصلی جایگزین ترکیبات سربی می باشد که به لحاظ زیست محیطی و صیانت از محیط زیست و هوای پاک جایگزین ترکیبات سربی شده است./نیپنا

https://biknews.ir/6175کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/6175/افزایش-ظرفیت-100-درصدی-واحد-mtbe-پتروشیمی-بند/کپی شد!