آمادگی بنادر برای مقابله با تحریم‌ها

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از فارس، همایش تخصصی پدافند غیرعامل با رویکرد حمل و نقل دریایی امروز در محل سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر مسئولان برگزار شد.

در این مراسم مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار داشت: این که در سال هفته‌ای تحت عنوان پدافند غیرعامل نام‌گذاری شده است بر توجه بیشتر به این مقوله مهم و حیاتی کمک می‌کند.

محمد راستاد افزود: کشورهایی بودند که تجربه عملی از بروز تهدید در شرایط نامتعارف و غیرمتعارف نداشتند اما خود را تجهیز کردند.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ما در ایران در حوزه حمل و نقل دریایی در روزهای آغازین جنگ تحمیلی مهم‌ترین زیرساخت بندری کشور یعنی بندر خرمشهر را از دست دادیم و کشور آمادگی چندانی برای تامین زیرساخت‌های جایگزین نداشت بنابراین بنادر کوچک به سختی نیازهای کشور در حمل و نقل دریایی را تامین کردند.

وی ادامه داد: سپس با توسعه بندر شهید رجایی و اسکله‌های نصب سریع در بندر چابهار توانستیم مایحتاج کشور را از طریق این بنادر وارد کنیم.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: ضرورت دارد سناریوهای مختلف را در حوزه آسیب‌پذیری‌ها شناسایی کنیم تا به موقع و در حد نیاز کشور پاسخگو باشیم و عمل کنیم.

راستاد افزود: طرح‌های پدافند غیرعامل نمی‌تواند طرح‌های ساکنی باشد و باید به روز شود؛ وابستگی ما در بندر تجاری باید بررسی شود و زیرساخت‌های بندری را مناسب و مطابق با شرایط تقاضا آماده کنیم و در دوران بحران سناریوهای جایگزین را طراحی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در بنادر به گزینه‌های عملیاتی و قابل اتکا نیاز داریم گفت: اگر اسکله‌ای که قرار است فرآورده‌های نفتی کشور را تامین کند می‌سازیم باید روش‌های تهدید آن در طرح‌های پدافند غیرعامل توجه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در سایر مقولات مرتبط با ایمنی در دریا طرح‌های اقتضایی داریم مثلا جستجو، نجات دریایی یا حفاظت از محیط زیست دریا که خود را متناسب با این طرح‌ها تجهیز کرده‌ایم و متناسب با این طرح‌های اقتضایی تمرین‌های مستمر داریم.

راستاد با بیان اینکه در اطفای حریق در اماکن بندری و دریا تمرینات مستمر انجام می‌دهیم گفت: ضرورت دارد کمیته‌های پدافند غیرعامل به صورت مستمر و منظم برگزار شود. معاونت مهندسی ما در رابطه با زیرساخت، روساخت و تجهیزات بنادر طبق طرح‌های پدافند غیرعامل باید طرح‌ها را تجهیز کند یا معاونت دریایی باید راه‌های جایگزین در شرایط اضطرار داشته باشند.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: گزارش‌های ارزیابی بنادر کشور همانطور که برای جستجو و نجات و آتش نشانی در بنادر داریم باید برای پدافند غیرعامل هم داشته باشیم و متناسب با خروجی این گزارش‌ها تکالیف مورد نیاز برای بنادر را مشخص کنیم.

وی افزود: مثال بارز شرایط تهدید وضعیت حمل و نقل دریایی است که با آن مواجه هستیم و دشمن درصدد ایجاد محدودیت با اعمال تحریم‌های ظالمانه است.

وی افزود: با خودباوری می‌توانیم با ظرفیتی چون ۲۳۰ میلیون تن ظرفیت بنادر تجاری کشور مشکلات را حل کنیم.

راستاد گفت: یکی از بزرگترین ناوگان تجاری دریایی دنیا را داریم و بخوبی از عهده تحریم‌ها برمی‌آییم و پاسخی به ژست بچگانه استکبار و شعار آمدن تحریم‌هایش خواهیم داد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حوزه پدافند غیرعامل و حرف‌های ضروری آمادگی کامل داریم اما امیدواریم هیچ وقت نیازمند استفاده از طرح‌های مذکور نباشیم.

https://biknews.ir/6208کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/6208/آمادگی-بنادر-برای-مقابله-با-تحریم‌ها/کپی شد!