قیمت نان در خوزستان گران می‌شود/ اجرا بعد از ابلاغ استانداری

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از فارس، جلسه کارگروه گندم، آرد و نان پیش از ظهر امروز با حضور استاندار خوزستان با ۵ دستور کار تشکیل شد.

در این جلسه نرخ‌های انواع نان که در استان خوزستان پخت می‌شود، پس از بررسی قیمت‌های پیشنهادی، قیمت نهایی مصوب شد و اجرای قیمت‌های مصوب شده بعد از ابلاغ آن از سوی استانداری امکان‌پذیر است و تا قبل از ابلاغ واحدهای نانوایی باید نان را به قیمت قبل به فروش برسانند.

قیمت مصوب برای هر عدد نان لواش با وزن چانه ۱۵۰ گرم، نرخ دولتی ۱۸۰ تومان و نرخ آزاد ۲۵۰ تومان، همچنین برای نان سنگک با وزن چانه ۶۰۰ گرم نرخ دولتی ۸۰۰ تومان و نرخ آزاد ۱۳۰۰ تومان مصوب شد. برای نان بربری با وزن چانه ۴۰۰ گرم نرخ دولتی ۵۵۰ تومان و نرخ آزاد ۱۰۰۰تومان همچنین برای نان تافتون خراسانی با نرخ چانه ۳۰۰ گرم نرخ دولتی ۴۵۰ تومان و نرخ آزاد ۵۵۰ تومان مصوب شد. برای نان تافتون با وزن ۱۸۰ گرم نرخ دولتی ۲۵۰ تومان و نرخ آزاد ۳۵۰ تومان در جلسه تعیین شد.

همچنین در این جلسه مصوب شد که برای اصافه کردن کنجد به هر طرف نان مبلغ ۱۰۰ تومان به میزلن مصوب قیمت نان اضافه می‌شود.

نابودی ۷ هزار و ۶۰۰ تن گندم در استان خوزستان

غلام‌رضا شریعتی استاندار خوزستان با اشاره به از بین رفتن ۷ هزار و ۶۰۰ تن گندم در استان خوزستان، اظهار کرد: در خصوص شیوه نادرست نگهداری گندم در مکان‌های روباز بررسی‌های لازم صورت بگیرد و مقصرین این موضوع هرچه سریع‌تر مشخص شود که در آینده شاهد تکرار این موضوع نباشیم؛ نباید اجازه می‌دادیم ۷ هزار و ۶۰۰ تن گندم به راحتی در شرایط خشک‌سالی استان و کشور نابود شود.

استاندار خوزستان با اشاره به استفاده از بلانکیت در نانوایی‌های استان، عنوان کرد:  سازمان غذا و دارو و سیستم بهداشت باید تحقیقاتی در خصوص استفاده از بلانکیت انجام دهد و حداقل میزان مجاز استفاده از آن را مشخص کند. سپس سازمان استاندارد میزان مصرفی در نانوایی‌ها را بررسی کند که از حداقل میزان تعیین شده بالاتر نباشد.

وی افزود: تا زمانی که سازمان غذا و دارو تحقیقات را انجام دهد به دلیل این‌که دستورالعمل استفاده از این ماده در نانوایی‌ها ذکر نشده است، اتحادیه نانوایان و سازمان‌های دولتی در نظارت‌های خود به شدت با استفاده و حتی وجود این ماده در نانوایی برخورد کنند.

شریعتی با اشاره به مصوبه افزایش قیمت نان در جلسه، تأکید کرد:  نان مهم‌ترین کالای مصرفی خانوار است و با حساسیت و وسواس باید حق مردم را در نقاط مختلف استان پیگیری کنیم. پروانه کسب واحدهای نانوایی باید اصلاح شود و هیچ نانوایی با پروانه نان تافتون اجازه پخت نان لواش را ندارد. همچنین کیفیت نان باید بهبود پیدا کند که مردم با افزایش قیمت نان، شاهد بالا رفتن کیفیت باشند.

وی افزود: نانوایی‌ها باید هرچه سریع‌تر در تهیه آب‌سردکن و آب تصفیه کن اقدام کنند و به ازای افزایش قیمت، خدمات بهتری به مردم ارائه دهند. همچنین سازمان صنعت و معدن موظف است وزن چانه نان‌ها را بررسی کند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: اگر افرادی این قوانین را رعایت نکنند و اقدام به گران‌فروشی و یا کم‌فروشی کنند، پس از یک یا دو بار تکرار این موضوع با تعلیق سهمیه آرد و تعلیق پروانه کسب مواجه خواهند شد.

افزایش قیمت پس از ابلاغ از سوی استانداری است

بحرینی مقدم معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان با اشاره به نرخ‌های مصوب قیمت نان تأکید کرد:  زمانی را مشخص می‌کنیم برای اصلاح پروانه نانوایان اصناف در این بازه زمان دارند که پرونده پروانه‌های خود را اصلاح کنند و روی کیفیت نان کارگر شود سپس قیمت افزایشی به نانوایان ابلاغ می‌شود و تا زمان ابلاغ دستور از سوی استانداری حق افزایش قیمت را ندارد.

بحرینی مقدم با اشاره به درخواست دیگر استان‌ها برای گندم خوزستان به دلیل کیفیت بالای گندم استان، اظهار کرد: ایجاد مشکل برای حدود ۱۲ هزار تن گندم در استان خوزستان قابل‌قبول نیست. بارندگی و مشکل حمل‌ونقل، دلایل قابل چشم‌پوشی برای این موضوع نیستند؛ برای مدیریت استان این آمار اصلاً زیبنده نیست.

وی افزود: با تهیه گزارشی، طی یک هفته در خصوص گندم‌ها تصمیم‌گیری شود؛ مقدار گندمی که سالم نیست و برای استفاده انسان آسیب‌رسان است، باید هرچه سریع‌تر امحا شود. همچنین کارگروهی برای تعیین میزان قصور دستگاه‌های مختلف در اتفاقی که رخ داده تشکیل شود و جلسات تا پیگیری نتایج ادامه پیدا کند؛ همچنین با بررسی مراکز خرید و نگهداری گندم، مشکلات برای سال آینده برطرف شود.

انتهای پیام/

https://biknews.ir/6509کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/6509/قیمت-نان-در-خوزستان-گران-می‌شود-اجرا-ب/کپی شد!