شهرداری بندر امام خمینی(ره) قاتل بیش از ۱۲۰ اصله درخت شد؛ شهردار پاسخگو نیست

به گزارش خبربندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، بر اساس لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز شهرها در جهت توسعه معابر شهری، ساختمان سازی و موارد مشابه چنانچه وجود درختی سبب جلوگیری از انجام کار شود، پس از ارائه درخواست لازم، تأیید مرجع ذیربط در شهرداری و در نهایت پرداخت هزینه آن فقط توسط شهرداری می تواند جمع آوری شود. بدیهی است چنانچه جمع آوری درخت توسط شهرداری تأیید نشود هیچ شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی اجازه جمع آوری درخت را ندارد.

شهرداری بندر امام خمینی(ره) که طبق وظایف ذاتی باید در حفظ و گسترش فضای سبز شهر تلاش کند در اتفاقی عجیب و غیرمنتظره طی روزهای اخیر قطع کامل و هرس نمودن غیراصولی و غیرکارشناسی درختان سطح شهر بندر امام خمینی(ره) را در دستور کار خود قرار داده که واکنش فعالان محیط زیست و مردمی را به همراه داشت.

سیدامید حسینی مدیرعامل انجمن دیدبان محیط زیست بندرامام خمینی(ره) در این خصوص اظهار داشت: با گزارش‌های مردمی از قطع گسترده درختان سطح شهر توسط شهرداری بندر امام خمینی(ره) مطلع شدیم.

وی افزود: بلافاصله انجمن دیدبان محیط زیست با همراهی برخی از اعضای شورای شهر از سطح شهر بازدید شد که در این بازدید شاهد قطع تنه حداقل ۱۰۰ اصله درخت به اسم هرس کردن به خصوص در پارک شهر و پارک خطی گلستان توسط شهرداری بندر امام خمینی(ره) شدیم.

 قطع درختان بدون دلیل فنی و کارشناسی معتبر مشمول جریمه نقدی و حبس تعزیری است

مدیرعامل انجمن دیدبان محیط زیست بندر امام خمینی(ره) با اشاره به نص صریح ماده‌ی ۶۸۶ قانون مجازات اسلامی که در آن قطع درختان بدون دلیل فنی و کارشناسی معتبر جرم محسوب شده و مشمول جریمه نقدی و حبس تعزیری است، بیان کرد: هدف انجمن تعامل با دستگاه‌ها و رفع مشکلات زیست محیطی پیش آمده است.

وی افزود: از اعضای شورای شهر بندر امام خمینی(ره) خواسته شد که سریعا مانع قطع درختان شده و با مسئولان و خاطیان قطع درختان برخورد جدی و قانونی شود و جبران خسارت به شیوه ای صحیح انجام شود در غیراین‌صورت انجمن از طریق مراجع قانونی اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

منتظر منصوری رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای شهر بندر امام خمینی(ره) با تایید قطع درختان توسط شهرداری بندر امام خمینی(ره) در این خصوص اظهار داشت: شهرداری بندر امام خمینی(ره) بیش از ۱۲۰ اصل درخت را از ریشه قطع کرده و بیش از ۳۵۰ اصل درخت را به صورت غیرکارشناسی و غیراصولی هرس نمودهکه باعث از بین رفتن درختان شده است.

وی افزود: قطع درختان بدون دلیل فنی و کارشناسی معتبر و اخذ مجوز از منابع طبیعی و محیط زیست توسط اشخاص حقیقی و حقوقی جرم محسوب می‌شود و طبق قانون مجازات اسلامی مسئولیت جرم با عامران اصلی، شهردار و معاون خدمات شهری شهرداری بندر امام خمینی(ره) است.

منصوری با اشاره به اینکه قطع درختان از تنه یا شاخ و برگ تنه ۲ و ۳ بدون اینکه محصولی جایگزین شود طبق قانون مجازات اسلامی جرم است، بیان کرد: طبق ماده‌های ۶۸۴ و ۶۸۵ و ۶۸۶ قانون مجازات اسلامی، عمل ارتکابی علیه درختان و محصولات زراعی و باغات جرم محسوب شده و قانون‌گذار ۳ الی ۶ ماه حبس و تا ۷۴ شلاق مجازات در نظر گرفته است.

وی با تاکید بر عدم پاسخگویی محمد عبیاوی شهردار بندر امام خمینی(ره) درباره قطع درختان به کمیسیون حقوقی و املاک شورای شهر، افزود:  کمیسیون حقوقی و املاک شورای شهر بندر امام خمینی(ره) در حال تهیه شکوائیه برای ارسال به دادگستری بندر امام خمینی(ره) است.

شورای شهر پیگیر قطع درختان توسط شهرداری بندر امام خمینی(ره) است

سیدسعید بزاز سخنگوی شورای شهر بندر امام خمینی(ره) با بیان اینکه شورای شهر پیگیر قطع درختان توسط شهرداری بندر امام خمینی(ره)، اظهار داشت: قطع بی‌رویه درختان و غیرکارشناسی درختان در سطح شهر توسط شهرداری بندر امام خمینی(ره) طی دو روز صورت گرفته است و وقت بررسی موضوع برای شورای شهر نبوده است.

وی افزود: طبیعی بود که بخشی از درختان به خاطر طوفان پاییز شکسته و خم شده بودند و باید قطع شوند ولی موضوع فقط این نیست.

بزاز درباره اخذ مجوز برای قطع درختان از اداره محیط زیست توسط شهرداری بندر امام خمینی(ره)، بیان کرد : طبق پیگیری‌های که انجام دادم مسئولان شهرداری ادعا می‌کند که قطع درختان با تایید کارشناس محیط زیست و اخذ مجوزهای لازم از اداره محیط زیست انجام شده است. صحت و سقم این موضوع را باید از رئیس اداره محیط زیست ماهشهر جویا شوید.

علیرغم پیگیری‌های محمد عبیاوی شهردار بندر امام خمینی(ره) حاضر به پاسخگویی درباره علت انجام قطع کامل و هرس نمودن غیراصولی و غیرکارشناسی درختان سطح شهر بندر امام خمینی(ره)، نشدند. محمد عبیاوی در گزارش‌های مختلف خبری هیچ‌وقت علاقه‌ای به ارائه پاسخ به خبرنگاران را ندارد.

هیچگونه مجوزی جهت قطع درختان برای شهرداری بندر امام خیمنی(ره) صادر نشده است

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بندرماهشهر در این خصوص اظهار داشت: فضای سبز براساس نهضت سبز، با اداره منابع طبیعی است و اداره محیط زیست شهرستان بندرماهشهر و رئیس ادراه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بندرماهشهر در حال پیگیری موضوع قطع درختان توسط شهرداری بندر امام خمینی(ره) هستیم.

وی افزود: اگر درختی بدون برنامه و نظر کارشناسی قطع شده باشد قطعا از طریق مراجع قانونی و قضایی پیگیری‌های خود را انجام می‌دهیم.

ایرج سلیمانی ضمن تکذیب هر گونه مجوز جهت قطع درختان برای شهرداری بندر امام خمینی(ره)، عنوان کرد: هرس کردن درختان توسط شهرداری کشور به طور معمول انجام میشود و هیچگونه مجوزی از طریق منابع طبیعی و محیط زیست جهت قطع درختان برای شهرداری بندر امام خیمنی(ره) صادر نشده است.

انتهای پیام/*

https://biknews.ir/6569کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/6569/شهرداری-بندر-امام-خمینیره-قاتل-بیش-از/کپی شد!