رشد ۷۵ درصدی تخلیه و بارگیری در بندر امام خمینی (ره)

عادل دریس با اعلام اینکه بندر امام خمینی به‌عنوان شهر لجستیکی غلات کشور معرفی شد، اظهار داشت: در تدوین و پایش سند لجستیک بنادر کشور بندر امام خمینی (ره) به‌عنوان شهر لجستیکی غلات کشور معرفی و ابلاغ شد. ما از این فرصت استفاده کردیم و با توجه به ورود کالاهای اساسی به سمت جذب صنایعی رفتیم که در این راستا ارزش‌افزوده بالایی را تولید می‌کنند و یا در ارتباط با غلات هستند.

وی افزود: اکنون شاهد افتتاح کارخانه‌های روغن، تصفیه شکر و قند در بندر امام هستیم و مراحل احداث کارخانه خوراک دام و طیور نیز در حال انجام است.

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی خوزستان ادامه داد: کارخانه تولید سوخت بیواتانول از غلات که یک سوخت سبز بوده و هیچگونه آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کند نیز در حال احداث است

دریس ادامه داد: در بندر به این سمت می‌رویم که در راستای واردات کالای اساسی و ایجاد ارزش‌افزوده برای آن‌ها کارخانه‌های مختلفی را جذب کنیم.

وی تأکید کرد: یکی از مزیت‌های این کار کاهش قیمت نهایی مواد اولیه به سبب تخلیه و بارگیری مستقیم آن‌ها در بندر است که برای کارخانه‌ها صرفه‌جویی اقتصادی دارد.

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی خوزستان بابیان اینکه در این راستا وزیر راه و شهرسازی سال گذشته چند پروژه اقتصادی در منطقه ویژه بندر امام خمینی را کلنگ زنی کرد، افزود: اکنون کارخانه تولید خوراک دام و طیور و بیواتانول در حال انجام بوده و عملیات اجرایی هتل و کارخانه تولید سویا نیز به‌تازگی ابلاغ‌شده است.

دریس تصریح کرد: عملیات بندر یک فرآیند لجستیکی دارد که از زمان ورود کشتی‌ها درلنگرها لنگرگاه آغاز و تا زمانی که پهلو داده می‌شوند ادامه دارد. در این مورد نیز تلاش شده با سرعت و دقت بالا عملیات تخلیه کشتی‌ها با تجهیزات مدرن توسط بخش خصوصی و دولتی انجام شود.

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود از رشد ۷۵ درصدی تخلیه و بارگیری غلات و نهاده‌های دامی در مجتمع بندری بندر امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: تأمین امنیت غذایی و تأمین کالاهای اساسی در اولویت‌های نخست کشور است و در همین راستا اگر روند تأمین کالای اساسی را یک زنجیره در نظر بگیریم به‌جرئت می‌توان گفت مهم‌ترین حلقه آن بنادر هستند.

وی افزود: کشتی‌هایی که از ابتدای سال در زمینه کالای اساسی تاکنون تخلیه‌شده شامل چهل‌وشش فروند بوده که نسبت به مدت مشابه تا ۲۰ اردیبهشت ۹۲ درصد رشد دارد.

دریس تصریح کرد: تناژ تخلیه‌شده از کشتی‌ها ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه ۷۵ درصد رشد داشته است.

در همین بازه زمانی بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا از بندر توسط خودروهای سنگین خارج‌شده که با توجه به این‌که مسیرهای دسترسی استان خوزستان مدتی گذشته دچار آب‌گرفتگی و اغلب بسته بودند تعداد کامیون‌های خروجی نسبت به مدت مشابه ۶ درصد افزایش یافتند.

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی خوزستان ادامه داد: در بخش توزیع نیز روزانه بیش از ۳۵۰۰ کامیون وارد بندر می‌شوند و بارهای تخلیه‌شده را به خارج از بندر منتقل می‌کنند. این فرآیندها نشان می‌دهد که بندر یکی از مهم‌ترین حلقه‌ها در تأمین کالاهای اساسی است.

بیشتر بخوانید:

منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) شهر لجستیک غلات کشور می‌شود

۱.۵ میلیون تن نهادهای کشاورزی در بندر امام خمینی(ره) تخلیه شد

۱۳ هزار ۸۰۰ دام زنده از رومانی وارد بندرامام‌خمینی(ره) شد

هیچ‌گونه رسوب کالا در بندر امام خمینی نداریم

دریس در خصوص وضعیت رسوب کالا در بندر امام خمینی (ره) گفت: ما در حال حاضر هیچ‌گونه رسوب کالا در بندر امام خمینی نداریم چراکه رسوب کالا مدت‌زمان مشخصی دارد اما کالاهایی که در بازه‌های زمانی مشخص برای تنظیم بازار در بندر انبار می‌شوند جزو رسوب کالا نیستند.

وی ادامه داد: فرآیند اسنادی برای ترخیص کالا تقریباً ۴۵ روز تا ۲ ماه زمان می‌برد و طبق قانون نیز کالا تا ۴ ماه می‌تواند در بندر انبار شود و کالایی که بر این اساس در بندر می‌ماند رسوب حساب نمی‌شود.

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی خوزستان در خصوص وضعیت انبارهای بندر امام خمینی (ره) گفت: خوشبختانه در بحث انبارها براساس سیاست‌گذاری‌هایی که از قبل انجام‌شده بود و اکنون نیز در حال انجام و توسعه است، ظرفیت نگهداری بیش از ۳ میلیون تن غلات راداریم که با متوسط گردش دو ماه یک‌بار می‌توان گفت ۱۸ میلیون تن غلات را می‌توانیم نگهداری کنیم.

وی تصریح کرد: اگر سیلوها را نیز به آن‌ها اضافه کنیم می‌شود گفت نزدیک به ۲۱ میلیون تن ظرفیت برای نگهداری کالاهای اساسی در بندر احداث‌شده که به‌مرورزمان درحال‌توسعه است.|تسنیم

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/7561کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/7561/رشد-۷۵-درصدی-تخلیه-و-بارگیری-در-بندر-اما/کپی شد!