افزایش ۸۵ درصدی ورود کشتی‌های حامل کالای اساسی به کشور

عادل دریس با بیان اینکه حدود ۸۰ کالای اساسی و نهاده‌های داملی از بندر امام خمینی(ره) وارد می‌شود، اظهار داشت:وسیع‌ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور با  داشتن ۱۱ هزار هکتار هستیم؛ ۱۳۰۰ هکتار از این اراضی کاملا عملیاتی شده و ۶۰۰ هکتار نیز مربوط به شرکت‌های خدمات لجستیکی است. ۴۰۰۰ هکتار آبراه است و حدود روی ۵۰۰۰ هکتار دیگر در حال برنامه ریزی و رایزنی با اداره کل محیط زیست استان برای ترسیم نقشه جامع هستیم.

وی بیان کرد: در اراضی در اختیار با توجه به استقبال بسیار خوب سرمایه‌گذاران، فضایی دیگر برای اختصاص به آنها (سرمایه‌گذاران) نداریم. بر اساس طرح جامع تدوین شده با رعایت تمام مسائل زیست محیطی در راستای ایجاد شهر لجسیتکی حرکت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در ۱۳۰۰ هکتار کنونی حدود ۶۰۰ هکتار در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار داده شده است،‌گفت: هم‌اکنون ۳ میلیون تن ظرفیت درجا برای کالای غلات ایجاد شده که با فرض تخلیه هر دو ماه یکبار حدود ۱۸ میلیون تن ظرفیت برای نگهداری داریم. با احتساب ظرفیت سیلو‌ها حدود ۲۱ میلیون تن ظرفیت برای انبار و نگهداری غلات داریم.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) با بیان این که ۴۰۰ هزار تن و ۳۰۰ هزار تن به ترتیب مخازن برای روغن و نفت ایجاد شده است، افزود:‌ به سمتی می‌رویم که در زنجیره تامین کالا کاهش قیمت تمام شده را عملیاتی کنیم.

دریس با اعلام این‌که احداث کارخانه شکر حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت کارخانه سوخت پاک در حال پیگیری است، اظهار کرد:‌ عمده محل‌های ذخیره غلات و مخازن به شبکه ریلی متصل خواهند شد که هم‌اکنون ۱۱ سکوی ریلی در بندر امام فعال است و همزمان از جاده و ریل برای جابجایی بار استفاده می‌شود.

وی با اشاره به مذاکره و برگزاری جلسات مستمر با دستگاه‌های ذی‌ربط در واردات، صادرات و جابجایی بار و کالای اساسی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر میزان واردات کالای اساسی به بندر امام خمینی(ره) گفت:‌ روند افزایش واردات کالای اساسی را داشته و داریم؛ در دو ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد کشتی‌های تخلیه شده در کالای اساسی ۸۵ درصد و در  تناژ کالای بیش از ۹۰ درصد رشد داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان  با اعلام این‌که موجودی کالای در محوطه  و انبار حدود ۶۰ درصد داشته است اظهار کرد: در حوزه کالای اساسی ۲.۸ میلیون تن است که سال گذشته ۱.۸ میلیون تن بود.

دریس با بیان این‌که تعداد کشتی‌ کالای اساسی امسال ۶۳ فروند بوده که در دو ماه مشابه سال گذشته تعداد کشتی‌ها ۳۴ فروند بود،‌ افزود: بیش از ۳ میلیون تن موجودی انبار کالای اساسی بندر امام خمینی(ره) بود که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه سال ۹۷ این رقم ۱.۶ میلیون تن بود. در مجموع بندر امام خمینی(ره) تخلیه و بارگیری همه کالاها ۵ میلیون و ۳۸۴ هزار تن طی دو ماه اخیر بوده که نسبت به مدت مشابه رشد ۲۶ درصدی داشته است.

به گفته وی، به طور متوسط ۴۵ روز زمان می‌برد کالای اساسی یک کشتی ۷۰ هزار تنی تخلیه شده و اسناد مورد نیاز بهداشت، قرنطینه و… صادر شود و به طور میانگین حدود ۲ ماه زمان می‌برد تا کالای اساسی به مقاصد حمل شود.

وی با اشاره به این‌که ۸۰ درصد کالای اساسی کشور از طریق بندر امام تامین می شود، اظهار کرد:‌ در بخش کالای کانتینری ۵هزار TEU تخلیه و ۱۰ هزار TEU بارگیری شده که در بخش بارگیری ۵ درصد رشد منفی داشته ایم.

بیشتر بخوانید:

بندر امام خمینی(ره) در امنیت غذایی کشور جایگاه ویژه‌ای دارد

بیش از ۱۴۶ هزار تن شکر خام در بندر امام خمینی(ره) تخلیه شد

نخستین محموله ترانزیتی ریلی از آسیای میانه وارد بندر امام خمینی(ره) شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان  با اعلام این‌که امسال (در ۲ ماه ابتدایی)  ۲۷ هزار تن برنج و ۱۳۷۰۰ راس دام زنده از بندر امام وارد کشور شده است، گفت: هم‌اکنون ۱۰۳ هزار تن شکر و ۱۸۰ هزار تن روغن، موجودی بندر امام خمینی(ر]) است.

دریس این را هم گفت که با توجه به این‌که تجهیزات مورد استفاده در بخش بندری که استراتژیک و گران‌قیمت است، به عنوان مثال برای ذرت به ازای تخلیه هر تن ۸۴۰۰ تومان تعرفه دریافت می‌کنیم.|تسنیم

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/7707کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/7707/افزایش-۸۵-درصدی-ورود-کشتی‌های-حامل-کا/کپی شد!