بیابانگردی خوزستان قابلیت‌های فراملی دارد

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، بیابانگردی یا تفریحات صحرایی از جمله رشته‌‎های گردشگری است که علاقمندان خاص خود را دارد و آب و هوای گرم در تابستان و معتدل در زمستان ویژگی اصلی بیابان‌های منطقه است.

کشورهای حوزه خلیج فارس با سرمایه‌گذاری‌های خوبی که در این زمینه انجام داده‌اند و تبلیغات هدفمندی که برای معرفی این ظرفیت گردشگری بکار برده‌اند این نوع گردشگری را به یک ظرفیت تقریبا همیشگی و ثابت در سبد سفر گردشگران ورودی قرار داده‌اند.

هموطنان ایرانی در سفر به شهری همچون دبی به قصد تفریح بیابانگردی و سافاری را تجربه می‌کنند این در حالی است که در کشور ایران  بیابان‌های وسیع با گونه‌های منحصر بفرد جانوری و گیاهی وجود دارد که علاقمندانی از سراسر دنیا را می‌توان جذب و میزبان باشد.

کانون تفریح‌های صحرایی در بُعد ملی و فراملی اما ناشناخته در حد منطقه‌ای

در همین راستا پیمان نبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز اظهار داشت: در استان خوزستان ماسه‌زارهای ام الدبس، در دشت آزادگان بیابان‌های خزرج، در حمیدیه صحرای مسیر بروایه در اهواز و عشاره و رقابیه در شوش همگی ظرفیت‌هایی هستند.

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی خوزستان ادامه داد: در صورت معرفی و ایجاد زیرساخت‌های اولیه و ابتدایی امکان بهره‌برداری و ایجاد کانون تفریح‌های صحرایی در بعد ملی و فراملی را فراهم ‌آورد.

وی بیان کرد: ماسه‌های نرم با ارتفاع مناسب، وجود جنگل‌های دست کاشت، نزدیکی به منابع آبی و واقع شدن محوطه‌های باستانی در این بیابان‌ها که وسعت بالایی هم دارند، ادعای منحصربفرد بودن این بیابان‌ها را تایید می‌کنند.

نبهانی گفت: مطالعاتی درباره ایجاد زیرساخت‌های گردشگری صحرایی توسط استانداری خوزستان انجام شده که درصورت تأمین اعتبار از محل ملی سعی می‌کنیم این مربع بیابانی را در سطح منطقه‌ای به یک قطب گردشگری تبدیل کنیم.

۲۰ گونه پرنده در جزایر خور موسی شناسایی شد

جزایر خور موسی بندر امام خمینی(ره) تحت مراقبت زیست محیطی قرار می‌گیرند

بیش از ۱۱۲ هزار نفر از جاذبه‌های دریایی و بندری منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) بازدید کردند

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی خوزستان افزود: اگر انسان از اهواز به سمت شوش حرکت کند روبروی الهایی جاده‌ای وجود دارد که شما را به ماسه زارهای بروایه می‌رساند، ۴۰ کیلومتر خاکی را تا حمیدیه طی می‌کنید و پس از ورود به حمیدیه مسیر خزرج مسیر سرسبزی است که شما را به ماسه زارهای خزرج می رساند که ۳۰ کیلومتر مسیر حرکت شما آسفالت است.

وی ادامه داد: هنگامی که از حمیدیه خارج می‌شوید و در مسیر جلیزی از مزارع شب بو به سمت جنگل جلیزی حرکت می‌کنید، بیابان وسیع و مسیر حدود ۴۰ کیلومتری شما را به تپه‌های الله اکبر در شمال سوسنگرد متصل می‌کند.

نبهانی با اشاره به آغاز محوطه ام الدبس و میشداغ از تپه‌های الله اکبر، بیان کرد: این محوطه با مساحتی حدود ۱۴۰۰ هکتار، یک فضایی رنگارنگ از جنگل، بیابان، آب و گله‌های شتر و دیگر موارد را می‌بینید و حرکت در صحرا به واسطه جاده اکتشاف شرکت نفت قابل انجام هست.

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی خوزستان گفت: با حرکت از بستان به سمت عبدالخان در سه راهی عبدالخان بستان رقابیه دو مسیر قابل انتخاب هستند، نخست مسیر کوتاه عبدالخان و دوم مسیر رقابیه چنانه و شوش هست که فوق‌العاده مسیر جذابی هست که از جاذبه‌‌هایی همچون ماسه‌زار، کانال آب و زندگی عشایری و هم زندگی روستایی در جنگل‌های مسیر هم بر زیبایی‌های مسیر می‌افزاید.

وی بیان کرد: در برنامه‌ریزی گردشگری استان خوزستان مربع صحرایی به عنوان یک مگاپروژه مدنظر قرار گرفته که محدوده آن‌ چهار شهرستان اهواز شوش حمیدیه و دشت‌آزادگان است و در این برنامه که تا افق ۱۴۰۴ ترسیم می‌شود کلیه فعالیت‌های جانبی همچون معرفی برگزاری جشنواره و ایجاد زیرساخت‌ها در نظر گرفته شده است.

احیای گردشگری طبیعت در انتظار یاری دستان مسئولان خوزستان

همچنین احمد جعفری ماجد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز اظهار داشت: بیابانگردی، سافاری و طبیعت‌گردی سه مقوله کاملا جداگانه هستند و باید به نحوی باشند که به محیط یا منطقه آسیب وارد نکنند.

وی بیان کرد: در غرب اهواز مناطقی همچون بیابان‌های گمبوعه، بیابان‌های حمیدیه تا ام الدبس و از این منطقه تا شوش و حتی تا فکه ادامه دارد که محوطه بسیار بزرگی از شن‌زارها و بیابان را تشکیبل می‌دهند که خاصیت بیابانگردی، سافاری و اکوتوریسم را در خود جاری دارند.

این فعال گردشگری با بیان این‌که با استفاده از مردم مناطق و آموزش‌های لازم به دهیاران و روستاییان می‌توان بیابانگردی را احیا کرد، خاطرنشان کرد: باید با استفاده از اعطای وام و تسهیلات، مردم را نسبت به فعالیت و سرمایه‌گزاری در این زمینه ترغیب کرد.

وی با اشاره به وجود حیوان‌هایی همچون شتر، اسب، آهو و دیگر حیوان‌ها به عنوان ظرفیت‌هایی جانوری در مناطق بیابانگردی، خاطرنشان کرد: از شتر در زمینه بیابانگردی می‌توان بسیار استفاده کرد و کاروان‌هایی از شترها را تشکیل داد که با استفاده از جوامع محلی می‌توان این مسأله را دنبال کرد تا درآمدزایی را به همراه داشت.

جعفری با بیان این‌که از سوی دستگاه‌های متولی امر به ویژه استانداری خوزستان باید چاره‌اندیشی اساسی صورت گیرد، اظهار داشت: اغلب مردم حوزه کرخه در کنار بیابان‌ها زندگی می کردند و اغلب زمین های کشاورزی خود را از دست دادند که با بهره‌برداری از این ظرفیت می‌توان اشتغال‌زایی ایجاد کرد.

این فعال گردشگری با اشاره به این‌که می‌توان یک سری تسهیلات به مردم همجوار با بیابان‌ها داده شود تا گردشگری طبیعت را احیا و مایحتاج زندگی خود را تأمین کنند، عنوان کرد: میراث فرهنگی استان خوزستان با وجود حمایت‌ها اما کمک‌کار علاقه‌مندان به فعالیت و انجمن‌ها باشد و در زمینه سرمایه گذاری حمایت کند در کل امیدواریم از این طریق بتوان به مردم خدمت کرد.

به گزارش تسنیم به جرأت از استان خوزستان به عنوان قطب گردشگردی با محوریت بیابانگردی نام برد که توجه به این ظرفیت علاوه بر توسعه اجتماعی مناطق مختلف می‌تواند سبب اشتغال‌زایی برای جوانان و مردم محله شود.

انتهای پیام/ ع

https://biknews.ir/9068کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/9068/بیابانگردی-خوزستان-قابلیت‌های-فرامل/کپی شد!